چهارشنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۸۶

راههای مبارزه با ترس از هواپیما

تکنولوژی که پیشرفت میکنه , به دنبال خودش عوارض گوناگونی هم میاره . در قدیم با خر و الاغ اینطرف و اونطرف میرفتن و ترس از راهزن بود , امروزه با هواپیما اینطرف و اونطرف میرن و ترس از سقوط هواپیما مطرحه . ولی طبق قانونی نانوشته تنها مرگه که علاج نداره :

کسی که تصمیم به سفر با هواپیما میگیره و از سوار شدن به هواپیما ترس داره ، تا زمانیکه هواپیما به مقصد نرسیده و در باند فرودگاه از حرکت نایستاده , دل و روده هاش میاد توی حلقش و از ترس , این سفر زهرمارش میشه . این احساس طبیعی 70% از افرادیه که سوار هواپیما میشن و در بعضی ها این ترس بصورت خیلی شدید و در بعضی ها خیلی کم دیده میشه و جالبه بدونین که کلن همه مسافرها درصد کمی استرس رو تجربه میکنن در سفر با هواپیما . برای مبارزه با این ترس طبیعی راههای گوناگونی وجود داره و بیشتر به نوعی خود درمانی شبیه هستن تا درمان های دارویی بی فایده . در زیر بعضی از روش های موثر مقابله با ترس از هواپیما رو مینویسم :

- وقتی سوار هواپیما میشین این موضوع رو حتمن مد نظر بگیرین که این تنها شما نیستین که در حال حاضر سوار هواپیما هستین . بجز شما دهها نفر دیگه هم هستن پس اگه قرار به مرگ و نیستی باشه شما تنها نفر این حادثه نیستین ! معمولن آگاهی از اینکه انسان تنها نیست , حتا در موقع مرگ ؛ میتونه کمی آرامش بخش باشه .
- خوبه بدونن احتمال سقوط کردن و مرگ با هواپیما نسبت به اتومبیل یک به ده میلیون هست . این نشون میده که سطح ایمنی سفر با هواپیما از اتومبیل بسیار بالاتره و احتمال اینکه شما در راه رسیدن به فرودگاه و یا از فرودگاه به منزل دچار سانحه و مرگ بشین , صد برابر بیشتر از احتمال مرگ شما با هواپیماست !
- اگه قصد سفر به خارج از کشور رو دارین برای مقابله با ترس میتونین از پروازهای خارجی استفاده کنین که هواپیماهایی نو و دارای ایمنی به مراتب بسیار بالاتری نسبت به ناوگان هوایی ایران دارن . برای جلوگیری از گرون شدن هزینه سفر با هواپیمای خارجی هم میتونین از پروازهای ترانزیت استفاده کنید که هم ارزونتره و هم لذت بخش تر و تنها ایرادش اینه که کمی زمانش طولانی تر هست و توقف داره در طی مسیر .
- سعی کنید حداقل 2 ساعت قبل از پرواز غذا میل نکنید . اگر هم چیزی میخورید سعی کنید یک غذای نسبتن سبک بخورین که فقط ته دلتون رو بگیره و بدونین در هواپیما به شما غذا داده میشه و گرسنه نمی مونین . علت این هست که پرواز و اوج گیری هواپیما فشار به معده و روده ها وارد میاره و حالت دل به هم خوردگی در افرادی که پر خوری کردن ایجاد میکنه . از طرفی فشار هوا در ارتفاع بالا باعث ایجاد نفخ طبیعی در روده ها میشه و همه این فشارها میتونه فردی رو که وحشت زده هست بیشتر دچار استرس و دل آشوبی کنه و این فشار اونو به اشتباه میندازه و ترس رو بیشتر جلوه میده .
- نسبت به سفر با هواپیما اطلاعات جمع کنین . آگاه بودن نسبت به وسیله سفر میتونه تا حد زیادی استرس شما رو کم کنه . از دوستان و آشنایانتون که با هواپیما سفر کردن در مورد سفرهای هوایی اطلاعات بگیرین . نوع غذاهایی که به شما داده میشه و امکانات سفر و راحتی و آسایش و .. میتونه به شما تا حدی آرامش خیال بده .
- وقتی سوار هواپیما میشین و روی صندلی خودتون میشینین , بروشور مربوط به اتفاقات اضطراری رو مطالعه کنین که به شما آموزش هایی در زمان بروز سانحه میده . همین آگاهی از اینکه شما در وضعیت اضطراری میتونین به بهترین شکل عمل کنین , میتونه ترس شما رو کمی کم کنه .
- تمرین و باز هم تمرین ! هر چقدر تعداد سفرهای شما بیشتر بشه , ترستون هم کمتر میشه ! پس اگه قراره دائم سفر کنین مطمئن باشین ترستون در دراز مدت ریخته میشه .
- خیلی ها تصور میکنن هواپیما هم مثل اتوبوس هست و از اول تا آخر سفر باید سیخ نشست ! در صورتیکه در هواپیما توالت وجود داره , آشپزخونه وجود داره , وسائل خواب در دسترس هست ! تلویزیون و بازیهای کامپیوتری موجود هست ! دسترسی به اینترنت و تلفن موجوده " در صورت داشتن کردیت کارد " و همه اینها میتونه یک سفر دلنشین برای شما به همراه داشته باشه ضمن اینکه وقتی وضعیت هواپیما ثابت شد شما میتونین در طول راهرو و یا در انتهای هواپیما کمی راه برین و دوباره سر جاتون بشینین . بهتره قبل از خرید بلیط , از مسئول هواپیمایی بپرسین که هواپیمایی که انتخاب کردین چه امکاناتی داره . فاصله صندلی ها چطور هست , آیا مانیتوری جلوی شما هست ؟ دونستن این اطلاعات میتونه کمک خوبی برای شما باشه تا بتونین در طول سفر سرتون رو گرم کنین و کمتر به مسائل جنبی بپردازین ! با خیال راحت بشینین و فیلم تماشا کنین و یا چشم ها رو ببندین و موزیک گوش بدین . مجله یا روزنامه بخونین و یا سفارش نوشیدنی بدین و ...
- یکی از بهترین راهها برای اینکه سفر به نظرتون کوتاه بیاد و فکرتون از ترس دور بشه , حل کردن جدول هست . یک کتاب یا مجله جدول بخرین و با خودتون داخل هواپیما بیارین و در طول پرواز اونو حل کنین . هم سرتون گرم میشه و هم ممکنه خسته بشین و خوابتون ببره و در هر دو حال کمک خوبی به شماست ..
- زمان پرواز هم میتونه عامل مهمی باشه برای شما ! پروازهای قبل از ظهر , تکان ها و لرزش های کمتری دارن به این علت که هوا هنوز گرم نشده و نسبتن پایدار هست ولی پرواز در عصر و شب هنگام , به علت ناپایداری اغلب با تکان و لرزش همراه هست . ضمن اینکه ساعت پروازی شما هم روی استرس شما میتونه اثر بذاره . پروازهایی که در ساعت های 4 – 5 صبح هستن , بدترین زمان و استرس زا ترین برای مسافر به حساب میان . چون شما حداقل باید دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشین و طبیعتن شب نمیتونین بخوابین . ساعت طولانی بیداری شما باعث میشه ساعت فیزیولوژی بدن به هم بریزه و شما دچار استرس دو چندان بشین . ولی سفرهایی که در ساعت 8 یا 10 صبح هستن , و حتا 12 شب , شما فرصت اینو دارین که حتا شده 4 ساعت بخوابین و یا باقی مدت پرواز رو در هواپیما بخوابین و سرحال به مقصد برسین .
- ** مهم ترین عامل ترس افراد تکان های هواپیماست !!! افراد زیادی هستن که از تکان های هواپیما وحشت دارن و این مورد باعث هراس اونها میشه و بهتره بگم همه مسافرین رو درگیر میکنه حتا یک تکان و لرزش کم . خوبه بدونین تمام هواپیماها بدون استثنا دچار لرزش و گاه تکان های شدید میشن . علت این امر ربطی به خرابی یا نامناسب بودن هواپیما یا ناشی بودن خلبان نداره . همونطور که شما در روی زمین و سوار بر اتومبیل در جاده حرکت میکنین و جاده هم پر از دست انداز هست , مسیر هواپیما هم آسمان هست و در آسمان جریان های هوایی و ابر و گرمی و سردی و باد و طوفان وجود داره که به نوعی دست اندازهای هواپیما به شمار میان ! تکان های هواپیما هم به علت تغییر لایه های هوا و اختلاف سطح و هوای گرم و سرد و وجود باد و رطوبت و ابر در آسمان هست و دقیقن به عادی بودن وجود دست انداز در کف جاده هاست و هیچ جای نگرانی و ترس وجود نداره چون برای تمام این تکانها از قبل برنامه ریزی شده و تدابیر امنیتی رو منظور  کردن و بدنه هواپیماها بسیار مقاوم هست در برابر تکان های بسیار شدید و کلن هیچ هواپیمایی بر اثر این تکان ها و یا جریانات هوایی سقوط نکرده و سقوط هایی هم که اتفاق افتاده بر اثر برخورد صاعقه , گرفتار شدن در قلب طوفان بوده که این روزها با وجود دستگاههای پیشرفته هواشناسی و جی پی اس , این اتفاقات رخ نمیده !
- اگه از هشدارهای گاه و بیگاه  خلبان نسبت به بستن کمربند ایمنی دچار وحشت میشین , بدونین که این فقط یک فرمان پیشگیری کننده ست و دلیل وجود خطر نیست . خلبان ها با داشتن رادار , زودتر از موقع با خبر میشن که به زودی وارد وضعیت ناپایدار هوایی میشن و امکان لرزش و تکان وجود داره بنابراین , قبل از ورود به اون شرایط , به مسافران اخطار میدن . چون بر اثر این تکانها ممکنه با صندلی جلو برخورد کنین و یا اگر سر پا باشین دچار آسیب بشین و به همین علت خلبان در مواقعی که از روی رادار متوجه وجود جریان نامناسب هوا یا چاه هوایی میشه , این فرمان رو برای ایمنی شما صادر میکنه و جای هیچ نگرانی ای وجود نداره .
- افرادی که ترس از هواپیما دارن پیشنهاد میشه بهشون که سعی کنن قسمت عقب و وسط هواپیما رو برای سفرشون انتخاب کنن . قسمت عقب هواپیما به علت دنج بودن و دید نداشتن به پنجره ها و اغلب خلوت بودن و نزدیکی به دستشویی , میتونه کمی در آرامش خیال افرادی که میترسن کمک کنه . از طرفی دور بودن از بال و موتور هواپیما و کم صداتر بودن نسبت به قسمت وسط , عامل مهم دیگه ای میتونه باشه . اما این نکته رو هم بدونین که اگر از تکان های هواپیما وحشت دارین , قسمت جلوی هواپیما رو انتخاب کنین چون لرزش و تکان های هواپیما در انتهای اون بیشتر حس میشه تا قسمت جلو !
- تمرینات مدیتیت میتونن اثر بسیار موثری در حفظ آرامش و بر طرف کردن ترس و وحشت در شما داشته باشن . این تمرینات رو میتونین از پزشک روانشناس یا موسسات آموزش یوگا بپرسین و اونها شما رو در این رابطه راهنمایی خواهند کرد . تمرینات بسیار ساده ذهنی که قدم به قدم شما رو به آرامش فرو میبرن و به نوعی خود هیپنوتیزمی هست . کافیه چشم ها رو ببندین و بدنتون رو شل کنین و سعی کنین مرحله به مرحله عضلات بدنتون و تک تک نواحی بدن رو شل کنین و بهش آرامش ببخشین . اگه فرصتش رو دارین یکماه قبل از سفر اقدام به اجرای روزانه این تمرینات 15 دقیقه ای در روز بکنین و مطمئن باشین بهتر از هر داروی آرام بخشی به شما کمک میکنه .
- استفاده از قرص های آرام بخش یک میلی گرمی مثل دیازپام , اکسازپام , ایمی پرامین و ... رو برای راه حل آخر بذارین و قبلش حتمن با یک پزشک عمومی در مورد مصرف اونها صحبت کنید . حتا میتونین قبل از سوار شدن به هواپیما , گیلاسی نوشیدنی الکلی بنوشین که میتونه کمی شما رو ریلکس کنه و اون استرس اولیه پرواز رو ازتون دور کنه .

و سخن آخر اینکه مرگ یک روند طبیعی زندگی و بخش اصلی از زندگی ما انسانهاست و هر موجود زنده ای باید روزی بمیره . اگر قرار باشه شما کشته بشین این اتفاق می افته و به هیچ صورت قادر به پیشگیری از اون نیستین . شرط عقل فقط احتیاط کردنه و انتخاب هواپیمای مناسب و ایمن و باقی اون دست ما نیست . پس با علم به اینکه مرگ دست شما نیست ، همونطوری که تولدتون هم دست شما نبوده , تمام نگرانی ها رو از دلتون خارج کنین و در عوض از سفرتون لذت ببرین . اینو در نظر بگیرین که اگه قرار باشه اتفاقی بیافته شما تنها نیستین و همه مسافران هم با شما هستن . پیر و جوون و نوزاد و بچه و تازه عروس و آدمهایی که هزار آرزو دارن . یادمه در یکی از سفرهام اتفاق جالبی برام افتاد که باعث شد هرگز در زندگی از چیزی نترسم شاید این تجربه بتونه به شما هم کمک کنه :

- در سفر از ایران به یکی از کشورهای خارجی , هواپیما در مسیر طوفان و رعد و برق قرار گرفت و دائم میلرزید . همه مسافرها دست به دعا برداشته بودن و توجهی به هشدارهای خلبان مبنی بر طبیعی بودن لرزش ها نمیدادن و تصور میکردن هواپیما هر لحظه امکان داره سقوط کنه . منم ترسیده بودم . تو این بین نگاهم به پسر بچه ای افتاد که داشت با بازی کامپیوتریش بازی میکرد و عین خیالش هم نبود . وقتی ازش پرسیدم تو نمیترسی ؟ گفت نه چون مامانم کنارمه !!!!
خوبه ما هم اینو بدونیم که همیشه یک قدرت برتر و نیرویی عظیم و زندگی بخش در کنار ما هست و حافظ ماست .  خدا , الله , روح جهان , روح پاک , قدرت برتر و هوشمندی , انرژی کل و خلاصه هر اسمی که دلتون میخواد بسته به اعتقادتون روش بذارین !! اگه به اون اعتقاد داشته باشین و به اینکه حضور داره و همیشه هست و تقدیر شما دست اونه ، پس نباید از چیزی بترسین چون مرگ و زندگی ما دست اونه نه دست ما ... و برای اینکه خیالتون رو راحت کنم باید اضافه کنم که مرگ در هواپیما در کسری از ثانیه اتفاق می افته و شما به هیچ وجه هیچ دردی احساس نمیکنین و حتا متوجه مرگ هم نمیشین !! این نظریه رو متخصصین هوا – فضا اعلام کردن مخصوصن زمانی که هواپیما دچار شکست در بدنه بشه در اون ارتفاع شما در صدم ثانیه بیهوش میشین و بعد مرگ اتفاق می افته و در واقع بقول این متخصصین مرگ در هواپیما شیرین ترین و بهترین و خوشایندترین مرگ هاست چون بدون درد و عذاب صورت میگیره !!!!!!!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مرسی بابت مطلبتون خیلی خوب بود من هم می ترسم یعنی قبلا نمی ترسیدم ولی بعد از چند بار سوار شدن ترسیدم ولی واقعا دیگه از ترس خسته شدم مرسی سعی می کنم روش کار کنم .