چهارشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۸۶

اصول ظرفشویی

شاید خیلی خنده دار باشه و با خودتون بگین که شستن ظرف هم مگه اصول و قوانین داره ؟ بله داره ! ظروف غذاخوری جزو پر استفاده ترین ابزارهای مورد استفاده انسانهاست و در طول روز دائم با اونها سر و کار داریم . لذت غذا خوردن در یک ظرف تمیز و براق , بسیار بیشتر از ظروف چرب و کثیف و لک داری هست که بوی زُغم میدن و تکه های غذای مصرف شده قبلی و چربی روی اونها چسبیده باشه !! این مطلب بیش از همه برای آقایونی مفیده که به همسرانشون در شستن ظرفها کمک میکنن ولی متاسفانه این کمک به درد عمه شون میخوره چون نه تنها ظروف رو تمیز نمیشورن که باعث کثیف تر کردن اونها میشن . لیوانهای لک لکی ! قاشق های چرب و لک دار و مات ! قابلمه های چرب که ته اونها لایه نازکی از غذایی که در اونها پخته شده دیده میشه و ...

قبل از شستن ظرف ها نیاز به چهار وسیله برای شستن ظروف دارین :

- مایع ظرفشویی حاوی بلیچ .
- اسکاچ زبر یا همون مارک معروف اسکاچ برایت .
- سیم ظرفشویی از جنس نیکل یا فلزات ضد زنگ .
- سیم ظرفشویی مخصوص شستن ظروف تفلون .

حالا نوبت جدا سازی ظروفه . باید دقت کنید زمانیکه میخواهین ظرف بشورین باید ظرف ها رو بر اساس اولویت دسته بندی کنید و به ترتیب اونها رو بشورین .
قبل از هر کاری همه کارد و چنگال و قاشق ها رو در کف سینک ظرفشویی بریزین , جایی که آب و کف مستقیم روی اونها میریزه . هدف از این کار اینه که وقتی ظروف رو میشورین آب و کف اونها روی قاشق ها میریزه و چربی و غذاهای باقی مونده روی اونها رو تا حد زیادی میشوره و میبره و شستن شون بسیار ساده تر میشه .
حالا در ابتدای کار برین سراغ شستن لیوانها ! بعد از شستن لیوانها بشقابها و پیش دستی ها رو بشورین و حالا همه رو آبکشی کنین .
در این مرحله کف و مایع ظرفشویی اسکاچ رو باید تجدید کنید . اول اسکاچ رو زیر آب بشورید تا کف و قطعات غذا و چربی حاصل از ظروف قبلی پاک بشه از سطح اسکاچ و دوباره مایع ظرفشویی روی اون بریزین و اینبار شروع به شستن قاشق هایی کنید که در کف سینک ریختین و آب و کف لیوان و بشقابها اونها رو تا حد زیادی تمیز کرده . بعد از شستن قاشق ها , سریع آبکشی شون کنین چون باقی موندن کف روی اونها , لک لکیشون میکنه .
حالا فقط کمی مایع ظرفشویی روی اسکاچ بریزین و کف رو تجدید کنید و برین سراغ شستن ظروف بزرگ و چرب مثل قابلمه و ماهیتابه . قابلمه های تفلون رو با اسکاچ یا سیم های ظرفشویی مخصوص تفلون بشورین تا تفلون خط نیافته و از بین نره .

به این ترتیب ظروف شما همیشه براق و تمیز و بدون بوی زغم خواهند بود . همچنین دقت کنید بعد از شستن ظروف , اسکاچ یا سیم ظرفشویی رو حتمن کاملن تمیز با آب بشورید تا خرده های غذا از روی اونها یا لابلای اونها از بین بره و چیزی باقی نمونه . هم تولید بوی نامطبوع میکنه و هم ایجاد باکتری و میکروب و محل بسیار مناسبی برای تجمع باکتری در آشپزخونه شما میشن . از سیم های ظرفشویی که زنگ میزنن و از جنس آهن هستن جدن خودداری کنید . سیم های ظرفشویی ژاپنی که در بازار هستن بهترین هستن . نه زنگ میزنن و نه زنگشون تغییر میکنه و در عین حال باعث خش افتادن روی ظروف نمیشن .

نکات اضافی :
- در صورتیکه قابلمه شما ته گرفته , قبل از اینکه با سیم ظرفشویی به جون قابلمه بیافتین , داخل قابلمه رو از آب گرم تا نیمه پر کنید و 3 قاشق غذا خوری نمک داخلش بریزین و درش رو بذارین . نیم ساعت بعد برین سراغ قابلمه و مشغول شستن ش بشین . به راحتی قسمت های ته گرفته ور میاد و شسته میشه .
- تمیز کردن لیوانهایی که کدر و مات شدن و به اصطلاح جرم گرفتن هم خیلی ساده ست . استفاده از محلول رقیق آب و اسید " جوهر نمک یا اسید کلریدریک " چاره سازه . حتمن از دستکش پلاستیکی و ماسک کاغذی معمولی استفاده کنید . با یک اسفنج آغشته به اسید دور تا دور و داخل لیوان رو بشورین و آب بکشید و بعد یکبار هم با مایع ظرفشویی لیوانها رو بشورین . جلا و برق اولیه لیوان بر میگرده . این کار رو برای ظروفی مثل گلدانهای کریستال که داخلشون گل میذارین هم میتونین بکار ببرین . بعد از مدتی خط جرم در قسمتی که آب ریخته شده ایجاد میشه . اگه اسید در اختیار ندارین از سرکه استفاده کنین .
- ظروف پلاستیکی مثل آبکش ها و یا ظروف ملامین و لعابی و قوری چای رو هم میتونین در محلول آب و وایتکس بخیسونین تا حسابی براق و تمیز بشن .
- برای زدودن جرم داخلی کتری از محلول ها یا قرص های جرم گیر تایید شده استفاده کنید . انداختن یگ گلوله سیم مسی تمیز در داخل کتری میتونه تا حد زیادی جرم ها رو به خودش جذب کنه .
- برای تمیز کردن قابلمه هایی که لکه های چربی قدیمی دارن و پاک نمیشن از بنزین سفید استفاده کنید .
- ظروفی که در اونها مرغ یا ماهی شستین رو جدا از سایر ظروفتون بشورید چون بوی بدی به ظروفتون میدن . برای برطرف کردن بوی نامطبوع اونها مخصوصن بوی بد ماهی از چند قطره وایتکس یا سرکه سفید استفاده کنید .
- تخته های مخصوص خرد کردن گوشت و مرغ و ماهی رو هم به همین صورت و با بُرس پلاستیکی آغشته به وایتکس بشورید . دقت کنید تخته مخصوص پاک کردن گوشت با تحته مخصوص خرد کردن سبزیجات همیشه جدا باشن و از رنگ سفید هیچ وقت استفاده نکنین !!!

و نکته آخر اینکه همیشه از ظروف چینی و تفلون بجای ظروف ملامین و لعابی و روحی و مسی استفاده کنین . هم راحت تر تمیز میشن و هم بهداشتی تر هستن . ظروف لعابی در صورت لب پر شدن کانون میروب میشن و ظروف ملامین و روحی و آلومینیومی و مسی هم ثابت شده برای سلامتی مضر هستن و سرطان زا .

۳ نظر:

ناشناس گفت...

قابلمه استیل چطور؟
به من توصیه شده از ظروف تفلون استفاده نکنم ! چون خیلی راحت هستند راستش من هنوز اونها رو کنار نذاشتم . ولی نمیدونم این توصیه چقدر درسته ؟

No One گفت...

نه چه ایرادی ؟ مگه وقتی با قاشق و چنگال غذا میخوری مشکل ایجاد میشه ؟ جنس اونها هم از استیل هست .

ناشناس گفت...

خیلی تعریف استفده از ظروف مسی رو شنیدم.مثل آب کردن روغن یا دم کردن برنج توی قابلمه های مسی خیلی بهتر از انجام این کار توی تفلونه
اینطور نیست؟