یکشنبه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۶

بنفشه آفریقایی

اگه به گیاهان گلدار ظریف علاقه دارین , بنفشه آفریقایی یکی از زیباترین و پُر گل ترین گیاهان برای منزل شما میتونه باشه . نکته جالب در این گیاه این هست که : گیاه در تمام طول سال گل میده . رنگ گلها تنوع زیادی داره : زرد , قرمز , بنفش , سفید , صورتی , آبی و حتا طیفی از تمام این رنگها رو شامل میشه .

خاک مورد نیاز این گیاه خاک برگ پوسیده و کود کاملن پوسیده دامی به همراه دانه های پرلایت هست . این گیاه به رطوبت زیاد حساسه و آب نباید در ریشه ها باقی بمونه چون باعث پوسیدن ریشه ها و ایجاد قارچ و از بین رفتن گیاه میشه و برگ ها هم شل میشن و پلاسیده . بهترین روش آبیاری این گیاه از پایین گلدان هست . به این صورت که زیر گلدونی رو پر از آب کنید و گلدان رو به مدت نیم ساعت داخل اون قرار بدید و بعد خارج کنید . یکی از نکاتی که خیلی از افراد توجه نمیکنن در آبیاری این گیاه , آب دادن از بالا هست . در صورتیکه آب روی برگهای این گیاه ریخته بشه سریع پلاسیده و خشک میشه و هرگز نباید از بالا و مستقیم روی برگهای گیاه آب ریخت . یکی از علت های پژمردگی و ضعف گیاه روش اشتباه آبیاری هست و استفاده نکردن از خاک مناسب .
تشویق گیاه به گل دادن دائمی , دادن خشکی یکنواخت هست . یعنی بعد از هر 2 بار آب دادن به گیاه ؛ برای بار سوم صبر کنید تا خاک کاملن خشک بشه و بعد آبیاری کنید و هرگز بطور متوالی خاک گیاه رو مرطوب نگه ندارین چون باعث از بین رفتن گلها و پژمردگی گیاه میشه ضمن اینکه خشکی خاک هم بیش از اندازه نباید باشه . این عمل باعث تشویق گیاه به گل دادن میشه و در واقع نیاز به شوک داره .
نور مناسب برای این گیاه نور غیر مستقیم کنار پنجره هست و دمای مناسب 25 درجه یا همون دمای معمولی اتاق .
تکثیر این گیاه خیلی جالبه و به روشی جالب انجام میشه . شما میتونین با کندن یک برگ از این گیاه , گیاه جدیدی بوجود بیارین . کافیه یک برگ سالم رو انتخاب کنید و اونو با دم برگ بلندش با استفاده از تیغ یا کارد از گیاه اصلی جدا کنید . دقت کنید زاویه برش اُریب باشه . یک بطری معمولی رو از آب پر کنید و سر اون یک کیسه نایلون ببندین و با کش محکم کنین . وسط این نایلون یک سوراخ ایجاد کنید به اندازه عبور دم برگ و دم برگ رو داخل سوراخ کنین طوریکه فقط قسمت انتهایی دم برگ داخل آب قرار بگیره . بعد از دو هفته انتهای این دم برگ ریشه میزنه وگیاه جدیدی بوجود میاره و میتونین اونو در خاک بکارید .


گاهی هم اتفاق می افته که بر اثر جابجایی , یکی از برگ های این گیاه کنده میشه . برگ ها رو به هیچ وجه دور نریزین . میتونین برگ رو مستقیم در خاکبکارین و این برگ بعد از دو ماه تبدیل به یک گیاه جدید میشه ! کافیه دم برگ رو داخل خاکی مشابه همون خاکی که در بالا گفته شد فرو کنین و اونو دائم مرطوب نگه دارین و از ریختن آب روی برگ یا اسپری کردن روی اون خودداری کنید . به زودی برگ های کوچکی از همون قسمت دم برگ سبز میشه و یک گیاه کامل بوجود میاد . 

و نکته آخر اینکه در صورتی که گیاه شما دچار آفت یا بیماری شد , قسمت آفت زده رو باید از گیاه جدا کنید چون بعلت حساسیت زیاد برگها و گل ها به سم و آب , عمل سمپاشی موجب از بین رفتن گیاه میشه و عملن این گیاه رو نمیشه سمپاشی کرد ! امروزه انواع بسیار زیبایی از این گیاه به بازار اومده که گل های بعضی از اونها شبیه ارکیده هستن . شما میتونین بجای خریدن گیاه کامل , از دوستان یا آشنایانتون که بوته کامل این گیاه رو دارن , یک برگ از گیاه رو بگیرین و خودتون پرورشش بدین .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

مرسي از راهنماييتون در مورد بنفشه آفريقايي من تا حالا 3 دفعه از اين بنفشه ها گرفتم ولي هر 3 دفعه خراب شدن علتش هم فكر ميكنم آب دادن زيادي بوده ايندفعه سعي ميكنم مراقبت بيشتري بكنم