پنجشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۸۶

همه چیز در مورد شراب

 

شراب با فرمول شیمیایی : C6H12O6--->2CO2 + 2C2H5OH جزو  اولین نوشیدنی های باستانی انسان به شمار میاد و سابقه چند هزار ساله داره و حتا تاریخ پیدایش اون قبل از کشف چای و قهوه بوده . ساخت و کشف شراب رو به ایرانیان نسبت میدن و از ایران به سایر نقاط راه پیدا کرده . جالبه بدونین اولین کارخانه تولید شراب در نزدیک شیراز و در زمان هخامنشیان بوجود اومد و هنوز هم بهترین شراب دنیا , شرابی هست که به سبک شیراز و با استفاده از انگورهای دامنه های کوه های اطراف شیراز تهیه میشه و هیچ شرابی به پای اون نمیرسه . مطالعات باستانشناسی مشخص کرده شراب سابقه ای بیش از 7000 سال داشته و تنها تمدن 7000 ساله جهان هم تمدن ایران بوده . تا قرنها تنها نوشیدنی مورد استفاده انسان شراب بود و جزئی از اسباب پذیرایی از میهمانان و ماده اصلی اجرای مراسم و قربانی کردن ها و آئین های مذهبی و جشنها و تفریحات رو تشکیل میداد . بعدها با پیدایش نوشیدنی های متفاوت و ظهور ادیان , نقش شراب کمی کمرنگ تر شد ولی همچنان جزو یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی ها مخصوصن برای بزم ها مورد توجه قرار میگرفت .
شراب خاصیت های زیادی داره علاوه بر اینکه دارای زیان هایی هم هست . شراب یک نوشیدنی کاملن طبیعی هست که حاصل فعل و انفعالات شیمیایی و تخمیر دانه های انگوره . هر چند امروزه در کارخانه های صنعتی , شراب رو با روش  های شیمیایی و با کمک مخمرها و مواد خاصی تهیه میکنن , اما همچنان بهترین و مرغوب ترین شراب , شراب دستساز هست . شراب قرمز سرشار از اسید فینیک هست که با نفوذ در ارگانیسم , رگهای خونی رو نازک کرده و فشار خون و تصلب شریان رو متوقف می کنه . نوشیدن شراب باعث پر خون شدن بدن انسان و تقویت قلب و باز شدن عروق و مخصوصن عروق کرونر میشه . از طرفی شراب دیواره های قلب رو محکم تر میکنه . یکی دیگه از عناصر مهمی که در شراب موجوده و باعث کمک به کار قلب ميشه ، "پُلیفنول" poliFenoli یا تانین نام داره که در واقع نوعی آنتی اکسیدان قوی هست و قادره کلسترول رو که در جدار رگها رسوب ميکنه و باعث گرفتگی رگها میشه حل کنه و از بين ببره . شراب نقش مهمی در پاکسازی خون از آلاینده ها و سموم داره . از شراب در قدیم برای شستن زخم شمشیر و ضد عفونی کردن زخم ها بخاطر داشتن الکل و سم زدایی استفاده میکردن . همچنین از خیسوندن برگهای تنباکو در شراب ، تب بری قوی و دارویی فوق العاده برای قطع تب میساختن . در گذشته پزشکان برای زنانی که دچار رگله نا منظم و خونریزی های شدید میشدن , شراب تجویز میکردن و یا برای زنان حامله ای که دچار کم خونی بودن نوشیدن آب انگور مخلوط با شراب رو تجویز میکردن که بسیار خون ساز بود و خوشمزه و فقر آهن رو جبران میکرد . همچنین نوشیدن شراب باعث هضم بهتر غذا و بشاش شدن انسان میشه چون شباهت زیادی با سرکه داره و در واقع فرق شراب و سرکه بسیار کم هست و در زمان فرایند ساخته شدن شراب , با یک تغییر مولکولی ساده , شراب به سرکه تبدیل میشه . معروفه که میگن : کسانیکه روزانه 2 گیلاس شراب میخورن " 40 تا 60 میلی لیتر " هرگز دچار سکته قلبی نمیشن .

اما از زیان های شراب اینه که چون حاوی الکل هست , مستقیمن روی اعصاب بینایی و کبد تاثیر میگذاره و کبد رو تنبل میکنه و در دراز مدت ممکنه در صورت وجود زمینه ژنتیکی در فرد , باعث ایجاد سرطان کبد بشه . هر چند ثابت شده کسانیکه به افراط شراب نمی نوشن هرگز دچار عارضه ای نمیشن . طبق گزارش های پزشکی نوشیدن دو گیلاس شراب در طول روز بهترین و مفید ترین روش مصرف شراب هست و بیش از این مقدار برای انسان ایجاد مشکل و عارضه میکنه در دراز مدت . روش صحیح نوشیدن شراب به این صورت هست که باید یکساعت بعد از غذا و دو ساعت قبل از خواب نوشیده بشه تا بهترین جذب و عملکرد رو روی بدن داشته باشه . در واقع اگر بخواهیم از خاصیت دارویی شراب استفاده کنیم باید به این صورت اونو استفاده کنیم . دقت کنید هرگز شراب رو با شکم خالی ننوشین . شراب باید همراه با غذا یا بعد از غذا و یا همراه با خوراکی های سبک خورده بشه مثل انواع پنیرها و یا شکلات . همچنین شراب تمامی ویتامین های گروه B رو در بدن از بین میبره . به همین جهت کسانیکه شراب مینوشین و یا عادت به نوشیدن روزانه شراب دارن , حتمن باید از مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه B شامل B1 – B2 – B6 – B12 استفاده کنن و بهتره روزانه از ویتامین B Complex استفاده کنن .
امروزه با مشخص شدن نقش شراب در سلامت بدن و مخصوصن سیستم قلب و عروق , داروهای مکملی هم ساخته شده برای اون دسته از افرادی که الکل برای اونها ضرر داره . کپسول هایی به بازار اومده که تمامی خاصیت شراب رو داراست با این تفاوت که الکل نداره و بسیار مورد توجه جامعه پزشکان قرار گرفته . یکی از این محصولات VINEX نام داره .

در مورد شراب و انتخاب اون بطور خیلی خلاصه و عمومی میشه گفت هر چقدر شراب گرون تر باشه و کهنه تر , اون شراب مرغوب تره و این دو یک رابطه تنگاتنگ با هم دارن . شما در هر فروشگاهی میتونین شراب هایی با قیمت 2 تا 5 دلار پیدا کنین . ولی این شراب ها هم کارخانه ای هستن و صنعتی و هم چند ماهی از ساخت اونها نمیگذره . شرابی که کهنه باشه , قیمت بالایی داره و شراب گرون , شرابی هست که کهنه ست و این فرمول رو فراموش نکنید . شراب هایی هستن که هر یک گیلاس اونها هزار دلار قیمت داره ! هر چقدر قیمت شراب ارزونتر و تازه تر باشه , نامرغوب تره و در واقع شراب در طول زمان طعم و رنگ و خاصیتش بهتر میشه و بر کیفیتش افزوده میشه . شراب تازه , رنگ روشنی داره و اغلب هم زیاد زلال نیست . ولی شراب کهنه رنگ تیره داره و گیرایی بالا و بسیار زلال هست .
نوعی از شراب هم ساخته میشه که به پورت معروفه و غلیظ تر و شیرین تر و سنگین تره . این شراب رو فقط به هنگام صرف غذا به مقدار کم سرو میکنن و تنها به هضم غذا کمک میکنه و زیاد هم رایج نیست . اکثرن در تهیه غذاهایی که برای تهیه اونها شراب به کار میبرن , مثل خوراک های گوشت و یا مایع پیتزا یا لازانیا و ... از این شراب استفاده میشه . شراب قوی و غلیظی هست و نوشیدن زیاد اون باعث اختلال در دستگاه گوارش و حالت تهوع میشه .
از خصوصیات دیگه شراب اینه که میزان الکل اون بین 12 تا 16 درصد متغیره و بهترین غلظت الکل شراب 12.5% هست و با علامت اختصاری Vol نمایش داده میشه . بیاد داشته باشین که درصد الکل شراب از 16 درصد بالاتر نمیره . چون برای بالاتر رفتن الکل باید قند وجود داشته باشه تا با شکسته شدن مولکول های قند , الکل ایجاد بشه ولی در شراب وقتی همه قندها شکسته بشن نهایت الکلی که بدست میاد 16% هست . اینجا نتیجه هم میگیرین که شراب قوی , شرابی بسیار تلخ هست چون تمام قدنش به الکل تبدیل شده ! بعضی ها به همین منظور کشمش که قند بالایی داره با انگور قاطی میکنن تا شراب قویتر بشه !
از انواع دیگه شراب , شراب سفید رو میشه نام برد که قیمتی ارزون تر از شراب قرمز داره و پوست انگور رو قبل از تهیه شراب میکنن و به همین علت گسی و رنگ شراب قرمز رو نداره . البته ایرانیان هنرمند از انگورهای سفید یا سبز برای تهیه شراب سفید استفاده میکردن ولی این روش طرفدار زیادی نداره چون انگور سفید ترش تر هست و زیاد مورد پسند نیست . یادتون باشه خاصیت و حسن شراب سفید این هست که ایجاد سردرد نمیکنه و مخصوصن برای خانمها بسیار مناسبه . به این علت که در شراب قرمز تانین زیادی وجود داره که منبع اون در پوست و مخصوصن در خوشه های انگوره . تانین در بعضی افراد ایجاد سر درد و خواب آلودگی میکنه و برای همین این افراد بهتره شراب سفید بنوشن . تانین در واقع در بیشتر میوه جات مثل قهوه وجود داره و اثر آرامش بخشی روی سیستم اعصاب مرکزی داره . به همین علته که وقتی شراب مینوشین احساس آرامش و خواب بهتون دست میده . البته این رو هم بدونین که شراب یک خاصیت عجیب هم داره که به اشتباه خیلی ها تصور میکنن نوشیدن شراب خواب آور هست در صورتیکه نوشیدن شراب در ابتدا باعث خواب و سپس باعث هایپر شدن میشه ! برای همین بهتره شب هنگام مقدار زیادی شراب نوشیده نشه چوم مطمئنن شما رو بی خواب میکنه !
در مورد دبش بودن شراب هم زیاد شنیدین . شرابی دبش هست که در ساخت اون در زمان تخمیر , مقداری هم خوشه سبز انگور قاطی دانه های انگور ریخته باشن . این شراب کمی مزه گس داره و تلخ تر هست و بیشتر به ترشی میزنه و بیشتر کسانی که مشروبات الکلی قوی دوست دارن , طرفدارش هستن .
از نکات مهم در سرو شراب این هست که شراب سفید رو باید حتمن بصورت سرد سرو کرد و دمای مناسب 5 تا 3 درجه هست و شراب قرمز با دمای معمولی 18 تا 20 درجه و کلن بهتره که بطری های شراب قرمز رو در اتاقی که مهمانی قرار هست برگزار بشه , از چند ساعت قبل قرار بدین تا مایع داخل بطری همدما با اتاق بشه .
در مورد طرز پذیرایی و ریختن شراب هم باید نکاتی رو رعایت کنین . بهترین گیلاس برای ریختن شراب , گیلاس های بزرگی هست که پایه اونها اونقدر بلند باشه که بشه با دست پایه رو نگه داشت و شراب رو نوشید . روش نوشیدن شراب اینطور هست که گیلاس رو با پایه میگیرن و مینوشن ولی مشروبات دیگه رو بالای گیلاس یا در واقع جام رو در دست میگیرن و مینوشن .
مقدار ریختن شراب در گیلاس هم خیلی مهم هست ! یک سوم از گیلاس رو باید از شراب پر کنین و نباید تمام گیلاس پر از شراب بشه ! اما در مورد شراب سفید این قضیه فرق میکنه . موقع سرو شراب سفید , از گیلاس های لاغر و باریک استفاده میشه و گیلاس رو تا بالا پر میکنن . در صورتیکه برای سرو شراب قرمز از گیلاس های تپل و حجیم استفاده میشه .
این نکته رو هم دقت کنید که وقتی در بطری شراب باز شد , فرایند فاسد شدن اون هم آغاز میشه . در واقع شراب وقتی که از پلمپ باز میشه باید نهایت تا یک هفته خورده بشه وگرنه تبدیل به سرکه میشه و طعمش بر میگرده و خراب میشه ! با اینکه پمپ های مکش هم وجود داره برای نگهداری طولانی تر شراب ولی باز هم بیشتر از دو هفته نمیتونین شراب رو نگهداری کنید . بعضی ها شراب رو  بعد از باز شدن در یخچال نگهداری میکنن به این تصور که شراب خراب نمیشه . این تصور هم اشتباه هست و اگر شراب شناس باشین و طعم شراب براتون مهم باشه میفهمین که باز هم طعم شراب بر میگرده !
نکته جالب در مورد شراب این هست که شراب هرگز سمی نمیشه ! اگر هم کپک بزنه یا فاسد بشه , تبدیل به سرکه میشه ولی سمی نمیشه و خوردنش باعث مرگ نمیشه ! نکته دیگه این هست که خیلی از افراد به اشتباه خیال میکنن برای تهیه شراب نباید دانه انگور و یا خوشه های انگور در شراب باقی بمونه وگرنه باعث ایجاد الکل چوب یا الکل متیلیک میکنه ! در صورتیکه این تصور کاملن اشتباهه . تنها زمانی نباید دانه و خوشه انگور در مایع شراب باقی بمونه که ما قصد داشته باشیم بعد از ساخته شدن شراب , از مایع شرابمون عرق گیری کنیم ! در اینصورت اگر چوب , خوشه , دانه انگور در مایع شراب باشه , تبدیل به الکل متیلیک یا الکل صنعتی میشه و سمی و کور کننده و مرگ آور هست ولی اگر قرار باشه انگورها فقط به قصد مصرف شراب باشه , در طی فرایند ساخت شراب به هیچ وجه به الکل صنعتی تبدیل نمیشن . این حالت تنها در زمان تقطیر اتفاق می افته و در ساخت شراب هیچ تقطیری صورت نمیگیره بلکه تخمیر اتفاق می افته ! حتا وجود دانه های مویز و کشمش هم باعث سمی شدن شراب نمیشه مگر به قصد تقطیر و عرق گیری باشه که ابتدا باید صاف و بعد عرق گیری صورت بگیره .

پس اگه میخواهید عمر طولانی تری بکنید و قلب سالمی داشته باشین شراب رو فراموش نکنید ولی مراقب باشین زیاده روی نکنید !!!!!! روزی فقط 2 استکان به مقدار بسیار کم ...

۱۲ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار جالب بود. کاش فید داشتید.

ناشناس گفت...

سلام. می خواستم بابت اطلاعاتی که تو این بلاگ میدید تشکر کنم. من اون اکواریوم با فیتینگ فیش رو که یاد داده بودید درست کردم . الان هم روی میز کارمه . هم راحت بود درست کردنش و هم قشنگ . از اونجایی که تواین چیزا صفر هستم خیلی خوشحال شدم اینو یاد گرفتم. ممنون

ناشناس گفت...

بسیار از نظرات مفید شما در این وبلاگ تشکر می کنم تا کنون متن چنین جامعی در مورد خواص شراب قرمز و سفید ندیده بودم بسیار از زحمات شما سپاسگزارم.

ناشناس گفت...

مرسی‌ از این همه اطلاعات مفید ممنون.

ناشناس گفت...

مطلب خوبی بود.

ناشناس گفت...

بنده گرفتگی عروق دارم و تعداد 9 عدد استنت در عروق گرفته شده قرار دادم ضمن اینکه از خاصیت شراب اطلاعاتی داشتم در خصوص باز کردن عروق قلب با این متن کامل یقین پیدا کردم که می توان از شراب بعنوان یک دارو استفاده کرد با تشکر داریوش

ناشناس گفت...

ممنون از اطلاع رسانیتون
متن خیلی خوبی بود وکلی استفاده کردم

موفق باشید

ناشناس گفت...

خیلی حال کردم که به دون تعصب به قضیه نگاه کردین هم ضرر شو گفتید هم فوائدشو مرسی

ناشناس گفت...

میخواستم بدونم که آیا اگه همه روز شراب مصرف کنیم برای کبد ضرر نداره؟

No One گفت...

نه ضرر نداره فقط شما رو زودتر روانه سینه قبرستون میکنه !!!!

ناشناس گفت...

یسیار جالب و خواندنی بود اما می گرچه حرامست ولی تا که خورد ----- انگه به چه مقدارو دگر با که خورد.

ناشناس گفت...

مرسي به خاطر اين همه توضيح و اطلاعات خوب