دوشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۸۶

اصول دفاع شخصی

این روزها که موج حملات به زنان و دختران شدت گرفته در جامعه چه از جانب مردان و چه از جانب مجریان امنیت و آسایش مردم (!) , مناسب دیدم بعضی از نکات تکنیکی دفاع شخصی رو آموزش بدم ! قبل از اون جدن تاکید میکنم مسئولیت اقدامات شما به عهده من نیست . قضیه مثل چاقو میمونه که هم میشه ازش استفاده خوب کرد و هم بد ! میشه باهاش میوه پوست کند و میشه باهاش آدم کشت . دفاع شخصی هم همینه :

اصل اولیه دفاع شخصی آشنایی با آناتومی بدن زن و مرد هست . تا حدی اطلاعات بسیار مختصر پزشکی باید داشته باشین و از طرفی نقاط حساس در دو جنس زن و مرد رو بشناسین . نقاطی که با کمترین نیرو و کمترین ساده ترین حرکات , باعث فلج کردن مهاجم و حتا از پا در آوردنش بشه . در این بخش نحوه آسیب رسوندن تن به تن رو آموزش میدم و در مرحله بعد نحوه اسیب رسوندن با سلاح سرد . این آموزش ها فقط محض آشنایی هست و برای افراد عادی . تا حد ممکن سعی کردم حرکات پیچیده و تکنیکی و قدرتی رو حذف کنم . هر چند عمل به این حرکات هم نیاز به تمرین و کمی مهارت داره اما دونستن اونها خالی از لطف نیست .

- پاها :
در پا دو قسمت بسیار حساس و آسیب پذیر وجود داره که با ضربه به اونها میتونین طرف مقابل رو وادار به خم شدن غیر ارادی و آسیب پذیر شدن بیشتر بکنین . این ضربات حتا اگه با قدرت انجام بشن باعث زمین گیر شدن مهاجم هم میشن . اولین قسمت ساق پا هست . ضربه هر چند خیلی معمولی به نقطه مرکزی ساق از روبرو یکی از دردناک ترین ضربه ها رو ایجاد میکنه . این ضربه اگه کمی محکم باشه شخص از شدت درد زمین گیر میشه . ضربه با نوک پا و بصورت چکشی زده میشه . نقطه بعدی روی کف پا و محل اتصال کف پا به استخوان مچ و ساق هست . ضربه با پاشنه پا بصورت کوبشی – ضربتی روی این نقطه باعث درد شدید در اعصاب مرکزی بدن مهاجم میشه . به علت سستی استخوان این قسمت , ضربه اگه کمی شدید باشه باعث شکستن استخوان و زمین گیر شدن شخص میشه طوریکه شخص قادر به ایستادن نیست . این حرکت در مواقعی بیشتر کاربرد داره که شخص مهاجم شما رو از پشت قفل کرده باشه و به عبارتی در پشت شما قرار گرفته باشه و دستهای شما رو از کار انداخته باشه و یا با اسلحه ای مثل چاقو تهدیدتون میکنه .

- منطقه پایین تنه :
این منطقه در زنان و مردان متفاوته . در مردان بیضه ها و در زنان قسمت بالایی واژن یا ناحیه بین مثانه و شکم آسیب پذیر هستن . هر ضربه ای به این دو قسمت باعث درد شدیدی در کل منطقه شکمی میشه .
در مردان : موقعیت قرار گرفتن و فاصله شما از مهاجم تعیین کننده ست . در طورتی که شخص مهاجم رو در روی شما ایستاده باشه و فاصله قرار گرفتن بین 5 تا 20 سانتیمتر باشه از زانو برای ضربه زدن استفاده میشه . خم کردن ناگهانی زانو به بالا و زدن ضربه به ناحیه بیضه ها , قویترین مردها رو ناکار میکنه و در صورت شدید بودن مرگ آنی به همراه داره .
* این حرکت در زنان ایجاد درد شدیدی میکنه ولی به زمین گیر شدن اونها منتهی نمیشه و فقط ایجاد سوزش و درد در ناحیه زیر شکم میشه .
در صورتیکه از قصد مهاجم مطمئن هستین و میدونین وقتی به شما برسه چه اتفاقی می افته , فاصله خودتون تا فرد رو تخمین بزنین و درست زمانیکه به شما نزدیک میشه با لگد مستقیم به ناحیه بیضه ها ضربه وارد کنید . فاصله باید در حدی باشه که پنجه یا مچ یا قسمت ابتدایی ساق بین پاهای مرد قرار بگیره .
* این ضربه برای زنان ضربه زدن افقی به ناحیه زیر شکم با کف پا هست !
در صورت غافلگیری و درگیری تنگاتنگ , از پنجه های دست برای گرفتن بیضه ها استفاده کنید . گرفتن بیضه ها در دست میتونه همونقدر دردناک باشه که ایجاد یک ضربه اما تنها به گرفتن ختم نمیشه ! تکنیک این حرکت به این صورت هست که که وقتی عضو رو در دست گرفتین به سمت خارج بکشین و مچ دست رو با زاویه 45 درجه بگردونین . این حرکت ایجاد درد بسیار شدیدی میکنه و منجر به پارگی کیسه بیضه و مرگ میشه . پس این راه رو بذارین برای آخرین چاره .

- منطقه میان تنه :
در مردان این قسمت به 3 بخش کلی تقسیم میشه . شکم . ناحیه زیر سینه و پهلوها .
ضربه به شکم دقیقن باید در قسمتی که ناف قرار گرفته زده بشه . این قسمت نرم ترین قسمت شکم و دردناک ترین قسمت هست . از عوارض اون ایجاد تنگی نفس آنی در مهاجم هست .
ضربه به ناحیه زیر سینه باید در نقطه مرکزی انتهای قفسه سینه باشه . ضربه اگه کمی محکم باشه باعث مرگ میشه و از عوارض اون درد شدید در قلب و نفس تنگی و تا شدن غیر ارادی بدن مهاجم هست . ضربه بصورت مستقیم و یا چکشی معکوس صورت میگیره که در این صورت پر قدرت تره .
ناحیه پهلوها هم به شدت آسیب پذیر هستن . نقطه حساس در پهلوها , ناحیه میانی لگن تا کتف هست یعنی جاییکه دنده ها از پهلو به انتها میرسه , یکی از دردناک ترین نقاط رو شامل میشه . عوارض اون درد شدید در کل قفسه سینه و از کار انداختن نیروی دست ها ست . برای مثال شخصی که چاقو در دست داره با 2 ضربه به این ناحیه با مشت یا آرنج میتونین کارد رو از دستش خارج کنید .
* این نقاط در زنان مشترک هست با این تفاوت که زنان به علت کم حجم بودن عضلات شکم و نرم بودن بیش از اندازه این نواحی به شدت آسیب پذیر تر هستن .

منقطه بالا تنه :
این قسمت شامل زیر گردن ، دستها و پایین قفسه سینه میشه .
قفسه سینه بطور کلی حفاظ خوبی در برابر دفع ضربات هست اما دو نقطه آسیب پذیر داره . یکی مرکز جناق سینه و یکی ناحیه روی قلب که باعث آسیب های جدی به شخص میشه . ضربه مشت مستقیم به وسط جناق سینه باعت درد شدید قلب , تنگی نفس طولانی و مو برداشتن دنده ها در اون ناحیه و در صورت محکم بودن فلج موقتی ایحاد میکنه . ضربه مستقیم مشت روی ناحیه قلب باعث درد بسیار شدید در قلب و اختلال در ضربان قلب و خون رسانی غیر عادی و تنگی نفس و گیجی شدید میشه . این ضربه اگه شدید باشه قلب رو از کار می اندازه و مثل یک شوک الکتریکی قوی به قلب عمل میکنه .
* این ضربه در زنان بعلت داشتن سینه کاربرد نداره و بافت برجسته سینه محافظی در برابر این ضربه ست .
در صورت باز بودن گارد شخص ضربه نسبتن محکم به قسمت پایین زیر بغل درد بسیار شدیدی در دنده ها ایجاد میکنه و باعث مو برداشتن و حتا شکستگی دنده ها میشه . این ناحیه به شدت دردناک هست .
در قسمت دستها : گرفتن انگشتان دست و تا کردن اونها به سمت مخالف بسیار دردناکه . این تکنیک از یک ورزش رزمی گرفته شده که تاکیدش فقط بر روی انگشت ها و مچ دست هست . گرفتن و پیچش مچ دست با اینکه موثره اما چون نیاز به نیروی زیاد و همینطور فنون دفاعی خاصی داره , برای افراد عادی امکان پذیر نیست . ناحیه ساعد و بازوها آسیب پذیری چندانی ندارن . تنها نقطه ای که میتونه دست رو فلج کنه ضربه زدن به قسمت انتهایی بازو و محل اتصال به کتف هست . هر ضربه ای به این قسمت باعث باز شدن غیر ارادی پنجه ها میشه . عصب اصلی دست در این قسمت قرار گرفته و مثل ضربه زدن به کاسه زانو که حرکت غیر عادی پرش ساق رو باعث میشه , این ضربه هم باعث باز شدن پنجه ها میشه . برای از در اختیار گرفتن اسلحه از دست مهاجم ضربه به این قسمت زده میشه .

ناحیه کمر و ستون فقرات :
این ناحیه داری 3 نقطه به شدت آسیب پذیر هست . ناحیه کلیه ها که کاملن بی دفاع هستن و تو خالی و بدون محافظ به همین علت در پشت قرار گرفتن . ناحیه پشت قلب و قسمت انتهایی ستون فقرات بین کتف ها . هر ضربه ای به قسمت بالایی لگن خاصره از پشت , باعث درد شدید در ناحیه کلیه ها میشه و خونریزی داخلی ایجاد میکنه . اثر این ضربه در چشم دیده میشه و شخص برای مدتی دچار تاری دید میشه . ضربه مستقیم به قسمت پشت دنده ها در ناحیه قلب باعث ایجاد حالت تهوع شدید و درد شدید در قلب و تنگی نفس میشه . این ضربه در صورت محکم بودن باعث مرگ میشه . ناحیه بسیار آسیب پذیر ستون مهره ها ناحیه ای بین کتف ها ست که در صورتیکه ضربه محکمی به استخوان این قسمت زده بشه باعث شکستن مهره ها در اون ناحیه و درد شدید در کل بدن میشه . این ضربه اگه خیلی شدید باشه باعث مرگ یا قطع نخاع کامل میشه .

ناحیه سر :
این ناحیه به شدت آسیب پذیره . ناحیه گردن از روبرو : وارد آوردن ضربه مشت عادی به گردن از روبرو و یا ضربه با قسمت کناری و نرم دست به این ناحیه باعث شکستگی نای و مرگ آنی میشه و استفراق خون میشه . همینطور ضربه با دو انگشت اشاره و میانی به ناحیه خالی زیر چانه هم باعث درد شدید در زبان و فک و حالت تهوع شدید میشه . از پشت گردن , ضربه باعث گیجی موقت میشه و در صورتیکه بی هوا ضربه وارد بشه باعث بیهوشی کامل شخص میشه . پیچش گردن بصورت مستقیم باعث مرگ آنی میشه . به این صورت که وقتی در پشت شخص قرار گرفتید قسمت چانه رو با کف دست بگیرین و به بالا فشار بدید . گردن در این حالت قفل میشه و با یک چرخش ساده استخوان گردن خرد و نخاع قطع میشه . مرگ آنی صورت میگیره . در ناحیه صورت ضربه مستقیم به بینی باعث درد شدید میشه . شکستن استخوان بینی ایجاد درد شدید در ناحیه چشم ها , آبریزش شدید , سوزش در تمام صورت و ایجاد سردرد و گیجی موقتی میکنه . ناحیه چانه نیاز به قدرت و مهارت داره و افراد عادی در صورت وارد آوردن ضربه به این قسمت باعث شکستگی انگشتان دست خودشون میشن . ناحیه پیشانی یکی از حساس ترین قسمت های سر هست . استخوان جمجمه در این قسمت به شدت نازکه و ضربه به این قسمت باعث شکستگی استخوان ها میشه و از طرفی باعث مختل شدن بینایی میشه . در صورتیکه ضربه شدید باشه استخوان های شکسته مغز رو تخریب میکنن و مرگ آنی ایجاد میکنه . ضربه با پهلوی دست به این ناحیه در صورت آروم بودن باعث تاری دید و گیجی موقتی میشه . ناحیه شقیقه ها یا دو طرف چشم ها از نقاط بسیار آسیب پذیر هستن . یک ضربه خیلی معمولی باعث ضربه به گیجگاه و مرگ آنی میشه . رگهای مغز در این قسمت زیاد هستن و پاره شدن اونها باعث مرگ میشه . لاله گوش هم بعنوان قسمتی برای ایجاد وحشت در فرد مهاجم استفاده میشه . در صورت پارگی لاله گوش , خونریزی بسیار شدیدی ایجاد میشه و تنها ناحیه از بدن هست که بیشترین تعداد مویرگ رو داره . دیدن خون میتونه هر مهاجمی رو به وحشت بندازه . خود بینی هم بدون ضربه میتونه مورد استفاده قرار بگیره . از پشت سر فرو کردن دو انگشت اشاره و میانی در سوراخ های بینی و کشیدن بینی به سمت بالا , باعث فلج کامل صورت میشه و درد بسیار شدیدی ایجاد میکنه .
..
..
این اطلاعات خیلی خلاصه و فقط برای آشنایی با نقاط حساس بدن انسان بود . حرکات خیلی زیادی وجود داره که انجام اونها فقط برای افرادی که در این زمینه تعلیم دیدن و تکنیک ها رو یاد گرفتن ضرورت داره و نیاز به قدرت بدنی بالا و انعطاف و تمرینات مستمر داره . برای نمونه شما با سه ضربه انگشتان دست به قفسه سینه میتونین قلب یک انسان رو بسادگی از کار بندازین و از داخل متلاشی کنین یا با در دست گرفتن انگشتان دست مهاجم و فنون خاصی , شخص رو وادار کنین 180 درجه بالانس بزنه از شدت درد . در قسمت های بعدی نقاط حساس و روشهای مبارزه با اسلحه سرد رو بهتون آموزش میدم .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

جالب بود . چند تا عکس به ویژوال شدن بهتر این متن کمک میکرد. بازم ممنون