پنجشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۹۳

خطرات استفاده از نوشابه

با توجه به اینکه خیلی از ایرانی ها عادت دارن بجای آب , نوشابه و از اون بدتر , دلستر یا همون آبجوی اسلامی ( زهر شیرین حلال شده ) سر میز غذا میارن با این ادعا که آبجو سالم تر از نوشابه ست , این مطلب رو می نویسم تا بدونین که با خوردن نوشابه چه بلایی سر خودتون میارین ! بخصوص اینکه خیلی از جوون ها به پدر و مادرهاشون تلقین میکنن که نوشابه های بدون قند و یا زیرو بی خطر هستن و هیچ قندی ندارن و خوردن اونها خیلی خوبه یا در کمال خوش خیالی , خیلی ها سون آپ میخرن چون بی رنگه و فکر میکنن چون رنگ مصنوعی نداره , پس بی خطره و سالمه !! در صورتیکه همه انواع نوشابه خطرناک هستن و بخصوص این دو نوع نوشابه دایت کوک و دلستر... حتا از نوشابه های معمولی هم بدتر هستن و فریبی بیش نیستن ! پیش از اون هم بگم که ترکیب نوشابه و دلستر در تمام مواد نگهداره و اسید فسفریک و قند و ... یکسانه و تنها طعم دهنده اونها فرق میکنه . این فکر خام رو از سرتون دور کنین که توی دلستر بهتون عصاره مالت خالص میدن ! عصاره ای به اسم عصاره گیاه رازَک برای طعم دادن بهش استفاده میشه که ته مزه تلخ داره ... اونقدر هم توش دی اکسید گوگرد و افزودنی های مثلن مجاز اما سرطان زا اضافه میکنن تا جلوی تطهیر کردن ( تخمیر ) اون رو توسط مشتی کافر آبجوخور :)) بگیرن که از سمی هم سمی تر هستن . دلستر با آبجوی الکل داری که در خارج از کشور تولید میشه , زمین تا آسمون فرق میکنه !!! آبجوهای اصل از تخمیر جو واقعی به دست میان و پر از ویتامین های گروه ب هستن اما دلسترها جز مواد سمی و قند , هیچی ندارن... بخونین و وحشت کنید نوشابه چه به سر شما میاره :

- ده دقیقه پس از نوشیدن نوشابه :

ده قاشق چای خوری شکر وارد بدنتون می شه ، می دونید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شین ؟ چون اسید فسفریک ، طعم اون رو می گیره و شیرینی رو خنثی می کنه .

- بیست دقیقه پس از نوشیدن نوشابه :

قند خونتون بالا میره و باعث ترشح ناگهانی انسولین می شه ، کبدتون شروع می کنه به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالاتر نره و روند چاقی استارت میخوره بخصوص دور شکم .

- چهل دقیقه پس از نوشیدن نوشابه :

حالا دیگه جذب کافئین کامل شده ، مردمک های چشم گشاد می شن ، فشار خونتون بالا می ره و در پاسخ به این حالت ، کبدتون قند رو به داخل جریان خون رها می‌کنه . گیرنده های آدنوزین مغز حالا بسته می شن تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنن .

- چهل و پنج دقیقه پس از نوشیدن نوشابه :

ترشح دوپامین افزایش پیدا می کنه و در مراکز خاصی از مغز حالت سرخوشی ایجاد می شه . این همون مکانیسمی هست که در مصرف هروئین باعث ایجاد سرخوشی می شه و اعتیاد آوره .

یکساعت پس از نوشیدن نوشابه :

اسید فسفریک موجود در نوشابه ، داخل روده کوچک به کلسیم و منیزیم و روی می چسبه . متابولیسم بدن افزایش پیدا می کنه و میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی که همون ساخارین باشه و ده مرتبه از شکر و قند طبیعی خطرناک تر ، در دفع هر چه بیشتر کلسیم کمک میکنه ! وقتی قند خون بالا میره ، بدن برای دفع اونها ادرار رو افزایش میده و با ادرار بیشتر , کلسیم دفع میشه .

در ساعت های آینده :

کافئین در نقش یک داروی ادرار آور عمل میکنه . کلسیم و منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن بشن ، بیش از پیش از راه ادرار دفع می‌شن و به همراهشون مقدار زیادی آب ، سدیم و الکترولیت های دیگه هم از دست می‌ره .

در ادامه کم کم التهاباتی که در بدن ایجاد شده بود فروکش می‌کنه و نوبت به پایین اومدن قند خون می‌رسه . در این مرحله فرد یا خیلی حساس و تحریک پذیر می شه یا خیلی سُست و بی حال . حالا تمام آبی که با نوشیدن نوشابه وارد بدن کرده بودین دفع شده ، آبی که می شد به جای اسید و کافئین و شکر و مواد نگهدارنده ، شامل مواد مفیدی برای بدنتون باشه . تا چند ساعت بعد هم اثر کافئین از بین میره و شما هوس یه نوشابه دیگه می کنین و به این شکل معتاد به مصرف نوشابه میشید !!!

هیچ نظری موجود نیست: