پنجشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۹۳

خاک کوکو پیت – Coco Peat

در گذشته خاک های مناسب گیاهان آپارتمانی کیفیت بسیار بدی داشتن و همراهشون حشرات زیادی وارد گلدان میشد و بیشتر اونها هم همراه با نخاله های ساختمانی و زباله بودن . با پیشرفت هایی که در این سالها شده , انواع مختلفی از خاک مصنوعی تولید شده که دردسرهای خاک واقعی رو نداره و برای رشد گیاه و ریشه زدن خیلی مناسب هستن . یکی از انواع این خاک ها , کوکو پیت Coco Peat هست که از الیاف میوه نارگیل درست میشه و گیاه توی اون به قدری شاداب میشه و رشد خوبی پیدا میکنه که قابل تصور نیست . ویژگی های بخصوصی داره این خاک که در زیر می نویسم :


- همراه نبودن با حشرات و میکروب و قارچ و علف های هرز به دلیل اینکه خاک نیست و از الیاف درخت تهیه میشه و منشا زمینی نداره .
- قدرت جذب رطوبت تا اندازه ده برابر و حفظ اون تا مدت طولانی . 
- نرم بودن و دارای منافذ زیاد برای کشیدن هوا و عبور آب و در نتیجه رشد بهتر گیاه و جلوگیری از پوسیدن ریشه .
- سخت و فشرده نشدن این خاک .
- دوام طولانی مدت تا چند سال . 


این نوع خاک بصورت بلوک های بزرگ خشک به فروش میرسه . هر بلوک به اندازه دهها برابر اندازه خودش خاک تولید میکنه وقتی که با آب مخلوط بشه . برای استفاده ظرف بزرگی رو پر از آب کرده و قالب کوکو پیت رو داخلش میذاریم . در مدت یک دقیقه با جذب آب توده بزرگی از خاک در اختیارتون قرار میگیره . بهتره که پیش از گذاشتن کوکو پیت در آب , مقدار کمی کود شیمیایی مایع در داخل آب ریخته و سپس کوکو پیت رو داخل ظرف آب قرار بدیم . این کار باعث میشه که آب غنی شده رو کوکو پیت به خودش جذب بکنه چون بصورت عادی این خاک مقوی نیست . 
همچنین این خاک رو به نسبت یک پیمانه پرلایت با 5 برابر کوکو پیت مخلوط کرده و سپس استفاده میکنیم . این خاک مناسب تمام گیاهان آپارتمانی بجز کاکتوسهاست ؛ گیاهانی مثل بنفشه آفریقایی در این خاک رشد خیلی عالی پیدا میکنن . می تونید این خاک رو با خاک پیت و ماس و خاک برگ هم مخلوط کنید و برای همه گیاهانتون بکار ببرین . ویژگی مهم این خاک در اینه که با اینکه رطوبت رو در خودش نگه میداره , ولی آب رو نگه نمی داره و آب به محض ریختن در گلدان , سریع از ته گلدان خارج میشه و همین عامل باعث میشه که ریشه ها نپوسن در صورتیکه خاک برگ مثل اسفنج عمل میکنه و آب رو در داخل خودش نگه میداره و ریشه در آب قرار میگیره و باید مراقب باشید زیاد به خاک برگ آب ندید . این خاک بعد از سه ماه نیاز به کودهی منظم داره . 

در زیر فیلم ترکیب کردن این خاک رو می تونید ببینید , فیلم دورش تند نشده در واقع با همین سرعت به محض ترکیب شدن با آب , شروع به باز شدن و پف کردن میکنه !



هیچ نظری موجود نیست: