جمعه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۳

گیاهان هوازی - Air Plant

گیاهان هوازی یا Tillandsia , گیاهان بسیار جالبی هستن که داشتن اونها برای کسانی که به گل و گیاه علاقه دارن اما فرصت رسیدگی به اونها رو ندارن یا به خاک آلرژی دارن یا فراموش میکنن گیاهشون رو آب بدن , خیلی می تونه جالب و مناسب باشه . این گیاهان هیچ نیازی به خاک ندارن و بیرون خاک رشد میکنن . همچین به آبیاری زیاد هم نیاز ندارن و تنها هفته ای یک بار یا نهایت دو بار اونها رو باید آب داد . نیاز به نور مستقیم خورشید هم ندارن و در جاهایی که سایه روشن هست مثل کنار پنجره یا نور پشت پرده یا در واقع سایه روشن , رشد میکنن . نیاز نداشتن به خاک باعث شده که این گیاهان هیچ نوع باکتری ای همراه نداشته باشن و برای کسانیکه به خاک آلرژی دارن , خیلی مناسب باشن . این گیاهان انواع زیادی دارن و جالب اینه که همه اونها گل میدن و گل های اونها درشت و بسیار زیباست . به سادگی تکثیر میشن بوسیله پا جوش و سالهای سال عمر میکنن . 

محیط مرطوب و پر نور , دور از تابش مستقیم آفتاب , تنها نیازی هست که دارن . این گیاهان برای کسانیکه به دکوراسیون علاقه دارن خیلی می تونه به درد بخوره . قرار دادن این گیاهان روی تکه ای سنگ , یا چوب یا کنده درخت یا درون تنگ های شیشه ای و ... یک دکوراسیون زیبا ایجاد می کنه . و اما شرایط نگهداری . این گیاهان سه نیاز مهم دارن که با رعایت اونها , خیلی عالی و بی دردسر رشد میکنن :


- آب : آبیاری این گیاهان خیلی مهمه . دقت کنید که این گیاهان کاکتوس نیستن و نیاز به آبیاری منظم دارن . اما نه مثل گیاهان دیگه . روش آبدادن اونها اینطوره که کاسه ای رو از آب شیر پر می کنین و میذارین کلرش بره و بعد گیاه رو سر و ته کرده و توی کاسه آب برای مدت نیم ساعت قرار میدین . پس از نیمساعت گیاه رو برداشته و خوب تکون میدین تا تمام آبی که بین برگهاش باقی مونده در بیاد و هیچ آبی لابلای برگها باقی نمونه . اگر آبی باقی بمونه باعث پوسیدن و نابودی گیاه شما میشه , پس این کار رو حتمن باید بکنید و خیلی مهمه ! سپس گیاهتون رو در جای خودش قرار بدین . گیاهی که کم آب باشه , رنگ برگ هاش کمی کدر میشه و شاداب نیست و برگهاش رو جمع میکنه . هرگز این گیاهان رو در آب قرار ندین برای مدت طولانی یا در ظرف نگهداری اونها حتا یک قطره هم آب نریزین چون از بین میرن !

- دما : دمای هوا هم خیلی مهمه برای این گیاهان و اونها نباید در محیط سرد قرار بگیرن چون محل رشد اونها مناطق گرمسیری هست . مثل آمریکای جنوبی , مکزیک و ... . گرم و رطوبی ! اگر دمای اطاق خیلی گرم باشه , در هفته دو بار باید آبیاری انجام بشه ولی اگر زیاد گرم نیست یکبار . و در زمستان هم دو یا سه هفته یکبار . کمترین دما برای این گیاهان ده درجه سانتیگراد و بیشترین دما , 30 درجه سانتیگراد هست . نباید از این دما کمتر یا بیشتر باشه . در واقع همون دمای عادی اتاق که 24 درجه ست , بهترینه .

- نور : هیچ کدوم از انواع این گیاهان رو نباید در زیر نور مستقیم خورشید قرار داد چون خیلی زود از بین میرن . بهترین نور , سایه روشن هست . یعنی اتاق روشن و پر نور یا نور پشت پرده برای اونها بهترینه ! 


شرایط جانبی نگهداری :

- مرطوب کردن برگها : این گیاهان رو بهتره هر هفته دو سه بار با افشانه آب , اسپری کنید . 

- این گیاهان به کود هم احتیاج دارن . بهترین کود برای اونها کود گیاه Bromeliad هست که باعث رشد بهتر و گلدهی در این گیاهان میشه . اما می تونید از کود های مایع مخصوص ارکیده هم برای کود دهی استفاده کنید . برای کود دهی هر ماه یکبار دو سه قطره کود در ظرف آبی که اونها رو می خیسونید انجام میشه .

- این گیاهان به هرس کردن هم احتیاج دارن مثل انواع آویز که به Spanish Moss معروفه و رشد سریعی داره .

- دقت کنید هرگز این گیاهان نباید در تماس با فلز و یا سیم های فلزی قرار بگیرن . تنها سیم فلزی روکش دار یعنی با روکش پلاستیک ! در غیر این صورت از بین میره گیاه .

اگر در خارج از کشور زندگی می کنید میتونید این گیاهان رو به سادگی از eBay سفارش بدین با قیمت خیلی ارزون :)



هیچ نظری موجود نیست: