یکشنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۹۲

مراحل ساعت زیستی بدن

زندگی ما ایرانی ها و کلن بیشتر مردم دنیا , به نوعی تقلید از گذشتگان هست . اینکه در گذشته اجداد ما چطور رفتار میکردن , پس ما هم باید به همون شیوه ها رفتار کنیم . آیا این درسته ؟ در مطلب زیر و در تحقیقی که در همین زمینه صورت گرفته مشخص شده که بیشتر رفتار گذشتگان ما اشتباه بوده و از نظر علمی ثابت شده بیشتر اونها . برای نمونه همه میگفتن که صبح زود باید ورزش کرد . ولی بعدها مشخص شد که بهترین زمان ورزش کردن در هنگام عصر هست و ورزش صبحگاهی بدترین صدمه ها رو به بدن و مخصوصن مفاصل میزنه . با خوندن مطلب زیر شما متوجه میشید که در طول 24 ساعت بدن شما چه واکنش هایی رو نشون میده و ساعت زیستی بدن انسان چقدر هوشمندانه ست :

 

_ ساعت شش صبح : با ترشح هورمون هیدروكورتیزون اندام های بدن بیدار یا به قول فعال میشن و بدن کم کم خودش رو برای فعالیت روزانه آماده میکنه . متابولسیم به جریان می افته و انرژی شروع به تولید شدن میشه و بیشتر از همه برای این منظور نیاز به پروتئین داره . برای همینه که صبحانه خوردن بسیار مهمه و باید کامل باشه و سرشار از پروتئین و سایر ویتامین ها مغذی باشه وگرنه بدن دچار افت شدید انرژی و خستگی مزمن میشه . دفع سموم در این ساعت صورت میگیره و مثانه و روده ها باید در این زمان پاکسازی بشن .

_ ساعت هفت صبح : بدن همچنان ناتوان هست و کاملن آماده فعالیت روزانه نیست . حس گرسنگی وجود داره و باید در این ساعت به بدن صبحانه داده بشه . به دلیل همین ضعف و خشکی مفاصل که مدت طولانی در طول شب در یک وضعیت قرار داشتن , به هیچ وجه نباید ورزش صبحگاهی انجام داد به این دلیل که هم به مفاصل فشار زیادی وارد میشه و هم به قلب . دستگاه گوارش به دلیل گرسنه بودن و آمادگی برای گرفتن انرژی روزانه در بهترین وضعیت قرار داره و باید با صبحانه آغاز به کار کنه که باز هم برای شروع با خوراک های ولرم باید همراه باشه . مثل حلیم مثل پاریج , مثل شیر ولرم . و سپس با خوراک های دیگه مثل آب میوه و میوه و تخم مرغ و نون و پنیر و کره و عسل و ...  .

_ ساعت هشت صبح : پس از صرف صبحانه بدن کم کم از حالت سُستی خارج میشه اما همچنان آمادگی کامل نداره . مقدار زیادی هورمون توسط غدد درون ریز در این ساعت و به واسطه خوردن صبحانه شروع به ترشح کردن میکنه . کسانیکه عادت به کشیدن سیگار پس از صبحانه دارن , در این زمان تیشه به ریشه خودشون میزنن و کشیدن سیگار در این زمان بیشتر از هر موقعی باعث تنگی رگ ها و در نتیجه استارتی برای سکته های قلبی و مغزی خواهد شد .

_ ساعت نه صبح : عضلات و ماهیچه ها و مفاصل ما همچنان کمی سفت هستن و زیاد نباید بهشون فشار آورد و بهتره در این زمان پیاده روی آرامی صورت بگیره تا سوخت و ساز فعال بشه .  بدن در این ساعت انرژی زیادی داره اما نباید این انرژی رو بیهوده در این زمان حدر داد و باید با مدیریت انرژی بدن در طول روز اونو استفاده کرد . به دلیل سفتی عضلات , بهترین زمان تزریق آمپول و هر داروی تزریقی هست و عوارض ناشی از تزریق در بافت عضله که باعث کبودی و یا گرفتگی و درد ماهیچه میشه در این زمان به کمترین اندازه خودش میرسه .

_ ساعت ده صبح : در این ساعت بدن به حالت نرمال و بیداری کامل میرسه . انرژی بدن بالاست و جریان خون افزایش پیدا کرده و حرارت بدن بالا رفته . به همین دلیل هست که ساعت 10 صبح به ساعت فاجعه برای بیماران قلبی و عروقی مشهور شده چون در این ساعت به همین دلیل بیشترین سکته های قلبی اتفاق می افته . پس اگر قلب بیماری دارید , در این ساعت هشیار باشید و فشار اضافه ای به بدن وارد نکنید و عصبی و خشمگین نشید .

_ ساعت یازده صبح : بدن و ارگان ها در این ساعت به بهترین وضعیت خودشون میرسن . ضربان و جریان و فشار خون نرمال میشه و بدن و بخصوص مغز آماده انجام کارهای گوناگون و پیچیده ست . از نظر پزشکی در این ساعت هیچ معاینه ای نباید صورت بگیره بخصوص معاینات قلبی و همینطور آزمایش خون . چون در نتیجه آزمایش اشتباه رخ میده و خیلی از کاستی های ارگان ها پوشیده باقی میمونن .

_ ساعت دوازده ظهر : در این ساعت بر اثر خوردن ناهار و تولید الکل در روده ها به دلیل وجود باکتری ها , دقت افراد كم و انسان دچار خواب آلودگی میشه . اسید معده بخاطر خوردن ناهار ترشح میشه و بر اثر فعالیت جهاز هاضمه , بیشتر حجم خون به این سمت منتقل میشه و در نتیجه خون رسانی به مغز کمتر میشه و نوعی حالت رخوت و آرامش به فرد دست میده . نیم ساعت پس از خوردن ناهار بهتره که افراد به مدت نیم ساعت تا یکساعت خواب نیم روزی داشته باشن و همین کار باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی در اونها میشه چون با این کار فشار و پمپاژ خون توسط قلب به سایر اندام ها پایین میاد تا زمانیکه جهاز هاضمه کارش رو انجام بده و خون دوباره به سایر اندام ها سرازیر بشه .

_ ساعت یک بعد از ظهر : بدن در این ساعت با یک کاهش انرژی نسبی همراه میشه و بهره وری بدن تا 30% کاهش پیدا میکنه . در این ساعت کیسه صفرا بیشتر از همه ارگان ها فعال هست و دلیل اون هم کمک به هضم ناهار صرف شده ست .

_ ساعت دو بعد از ظهر : در این ساعت احساس خستگی به شخص دست میده چون اندام های داخلی انرژی زیادی رو برای هضم خوراک مورد استفاده قرار دارن و از طرفی چون جهاز هاضمه بیشتر درگیر هست , ترشح هورمون ها کاهش پیدا میکنه و بنابراین استرس بدن در پایین ترین سطح خودش قرار میگیره . کسانیکه عمل جراحی دارن یا کارهایی که بهشون استرس میده مثل سفر با هواپیما یا رفتن به دندان پزشکی و .. بهتره در این زمان وقتشون رو تنظیم کنن . این وضعیت نیم ساعت بیشتر طول نمی کشه .

_ ساعت سه بعد از ظهر : در این زمان بدن دوباره پر از انرژی میشه و ارگان ها دوباره فعال میشن . اما سطح انرژی بدن در این ساعت کمتر از صبحگاه هست . بیشتر حجم خوراک در این زمان تجزیه شده و انرژی دوباره ای به بدن داده و مغز خوب کار میکنه . اما برای فعالیت بدنی همچنان زود هست .

ساعت چهار بعد از ظهر : در این ساعت بیشتر خوراک مصرف شده برای ناهار هضم شده و فشار خون و جریان خون در بهترین وضیعت هست و مفاصل در اثر فعالیت عادی روزانه نرم شدن و ماهیچه ها گرم هستن و بدن سرشار از انرژی هست و بدن در این ساعت آمادگی کاملی برای فعالیت های بدنی و بخصوص ورزش کردن داره . ورزشکاران حرفه ای , در این ساعت ورزشهای سنگین انجام میدن و بالاترین حجم تمریناتشون رو در این ساعت میکنن .

_ ساعت پنج بعد از ظهر : فعالیت ارگانها به بالاترین حد خودش رسیده و بخاطر ورزش کردن بدن سرشار از انرژی هست و قدرت بدنی شخص بالا رفته . اکسیژن زیادی مصرف شده و بنابراین سوخت و ساز بدن کامل شده . در این زمان کلیه ها و مثانه خوب کار میکنن و برای همین بهترین زمان سونوگرافی از مثانه در این ساعته . به دلیل سوخته شدن مواد خوراکی در بدن , اسید معده در این زمان بیشتر ترشح میشه و خوبه در این ساعت یک خوراک بسیار سبک و کم حجم خورده بشه بخصوص کسانی که مشکل معده دارن تا مانع از خونریزی معده و یا ناراحتی گوارشی بشه در اونها . حتا خوردن میوه یا یک لقمه نون و پنیر .

_ ساعت شش بعد از ظهر : در این زمان بهترین موقع خوردن شام هست . پانكراس در این ساعت فعالیت خوبی داره و به تجزیه پروتئین و چربی و قند مشغوله .

_ ساعت هفت بعد از ظهر : مقدار فشار خون و نبض كاهش پیدا میکنه . به همین دلیل كسانی كه از داروهای كاهش دهنده فشار خون استفاده میكنن ممکنه در این ساعت دچار افت شدید فشار بشن . در این ساعت اثر دارو های ضد افسردگی و اعصاب بالاست و بهتره نوبت شبانه اونها در این ساعت مصرف بشه .

_ ساعت هشت شب : میزان چربی كبد كاهش پیدا میکنه . خون در این ساعت از هر زمانی کثیف تر هست و بنابراین بهترین زمان برای نوشیدن شراب در این ساعته . داروهای ضد آلرژی و آسم و یا بیمارانی که از آنتی بیوتیک استفاده میکنن , اثرات داروهاشون در این ساعت بیشتر از همه ست .

- ساعت نـُه شب : ترشح غدد درون ریز در این ساعت رو به پایان میره و بدن به آهستگی شروع به کند کردن فعالیت ارگان هاش میکنه . به همین دلیله که از این ساعت به بعد نباید غذایی خورد و بیشتر نوشیدنی های ملایم یا جوشانده های آرامبخش گیاهی باید استفاده بشه . خوردن خوراک در این ساعت باعث صدمه به جهاز هاضمه و بخصوص روده ها میشه چون عملیات هضم به آهستگی صورت میگیره و بخشی از خوراک هضم نشده تا روز بعد در معده و روده باقی میمونه و باعث تولید باکتری در روده ها یا همون نفخ شدید میشه و به مرور باعث صدمه به مخاط روده و سرطان و ...

_ ساعت ده شب : سیستم دفاعی بدن در این ساعت فعال میشه و بیماری هایی که در بدن هست توسط خود بدن شروع به مقابله با اونها میشه . ورود مواد مضر در این ساعت باعث باقی موندن اونها در بدن میشه . افراد سیگاری یا الکلی اگر در این ساعت سیگار بکشن یا الکل مصرف کنن , نیکوتین و الکل تا روز بعد در بدنشون باقی میمونه و باعث صدمات جدی میشه .

_ ساعت یازده شب : عضلات و هورمون ها در این ساعت به کمترین حالت فعالیت میرسن و به همین دلیل در این ساعت بدن دچار سستی و آرامش میشه و نوعی رخوت به شخص دست داده و بدن آماده خواب میشه .

_ دوازده شب : در این زمان شخص به خواب فرو رفته و سلولهای پوست شروع به فعالیت دو چندان میکنن و ترمیم و بازسازی پوست در این زمان به بالاترین حد ممکن میرسه . نخستین تصاویر خواب و رویا در همین زمان اتفاق می افته .

_ ساعت یک نیمه شب : بازدهی بدن در پایین ترین حد قرار داره . در این ساعت حتی كسانی كه شب كار هستند و عادت به شب كاری دارند خواب آلوده میشن و دقت بسیار پایین میاد .

_ ساعت دو نیمه شب : دقت مغز در این ساعت به پایین ترین حد ممکن میرسه و هوشیاری تا 50% کاهش پیدا میکنه . كسانیكه رانندگی می كنن در شب در این ساعت باید ماشین رو متوقف کرده و یک چرت کوتاه بزنن . بیشترین تعداد تصادفات رانندگی در این ساعت پیش میاد و این ساعت به ساعت مرگ مشهور هست .

_ ساعت سه نیمه شب : این ساعت به ساعت جنون و بی خوابی مشهوره . ترشح هورمون ملاتونین در این ساعت کم و نا منظم میشه . این هورمون ساعت خواب شخص رو تنظیم میکنه و اگر دچاراختلال بشه , شخص بد خواب یا بی خواب میشه و کسانیکه تعادل روحی ندارن و بیماران روانی و بخصوص اشخاص افسرده , در این ساعت  رفتارها و واکنش های خطرناکی صورت میدن و باید زیر نظر قرار داشته باشن . بیشترین تعداد خودکشی افراد افسرده یا قتل توسط افراد روان پریش در این ساعت صورت میگیره .

_ ساعت چهار بامداد : بدن کم کم شروع به ترشح هورمون ها میکنه و غدد درون ریز کم کم فعال میشن و انرژی در بدن به آهستگی تولید میشه . احتمال سكته های قلبی بین ساعت چهار تا شش صبح به همین دلیل افزایش پیدا میکنه دوباره و کسانیکه ناراحتی قلبی دارن خوبه در این ساعت مراقبت بیشتری ازشون به عمل بیاد . آمار مرگ و میر و سکته در خواب , در این ساعت بالاست . فشار خون به بالاترین حد میرسه و رگ ها تنگتر می شن . همچنین بیشترین تعداد زایمان ها در این زمان اتفاق می افته و این ساعت به ساعت مرگ و تولد معروفه .

_ ساعت پنج صبح : هورمون ها در این زمان شش برابر طول روز ترشح میشن و برای همین بدن کم کم شروع به بیدار شدن میکنه و اندام ها فعال میشن و خوابیدن در این زمان بصورت نیمه هوشیار هست .

در پایان , شما با شناخت ساعت زیستی بدنتون , میتونین بفهمین که اگر سر این ساعت ها به بدن اجازه استراحت و یا فعالیت و ... رو ندین و یا فشار اضافه ای در این ساعت ها روی بدنتون اعمال کنید , به مرور زمان چقدر دچار آسیب های جدی و پیری زودرس و مرگ زودرس و فرسودگی سلولی خواهید شد . همچنین با شناخت ساعت زیستی بدنتون میتونین بهترین عملکرد روزانه و تاثیر دارویی و رفتاری رو داشته باشین و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید .

هیچ نظری موجود نیست: