یکشنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۲

روش تهیه دوغ آبعلی

اونایی که متولد پیش از عن قلاب و یا دهه های آخر حکومت پر شکوه شاهنشاهی در ایران هستن , یادشون میاد که یک نوع دوغ شیشه ای در ایران تولید میشد به اسم دوغ آبعلی که خیلی ترش و خوشمزه بوده و مزه ش اصلن قابل توصیف نیست. خوشمزه ترین دوغی بود که در عمرتون خورده باشین و متعلق به منطقه ای در خارج از تهران بود به اسم آبعلی در نزدیکی های جاجرود و رودهن که چشمه های آب معدنی داشت و این دوغ رو اونجا درست میکردن و به قیمت هر بطری 2 تومان به فروش میرفت. بعدها این دوغ تولید نشد و گفتن آلوده بود و هر چی و بعد هم بطری های پلاستیکی کم کم وارد بازار شد. این اواخر هم گویا دوباره شروع به تولید کرده ولی من نخوردم و مزه ش رو نمیدونم . کارخانه های زیاد دیگه ای هم شروع به تولید دوغ کردن که بیشتر اونها از آب باقی مونده پنیر دوغ درست میکنن و خوردن اون دوغ برای معده خوب نیست و عطش هم میاره . اما اگر میخواهید دوغ سالمی داشته باشین و خوشمزه , برای درست کردنش راه بسیار ساده ای وجود داره که بعد از کلی تست راههای مختلف , بهش رسیدم. یک دوغ ترش و گازدار و خوشمزه :

مواد مورد نیاز :

- بطری دو لیتری نوشابه : یک عدد.
- ماست : دو لیوان.
- نمک به مقدار لازم.
- آب.

روش تهیه :

این دوغ به روش تخمیر درست میشه . خیلی ها کمی به دوغ جوش شیرین میزنن تا تخمیر سریعتر بشه اما این روش خوبی نیست و دوغ یک ته مزه شیرین و سوزان میگیره به خودش . در گذشته ما میگرفتیم ماست رو می ذاشتیم بیرون توی بالکن یا جای گرم یا زیر آفتاب تا بترشه , ولی این کار چندان درست نبود و باز هم اون مزه واقعی رو بهش نمیداد. در اینجا شما یک سوم بطری نوشابه رو باید از ماست پر کنین و سپس باقی رو با آب و نمک. دقت کنید که نمک در تهیه مزه دوغ خیلی مهمه و باید خیلی خوش نمک باشه وگرنه بی مزه میشه پس در ریختن نمک خساست نکنین. به اندازه 5 سانت یا دو بند انگشت سر بطری رو خالی بذارین و درب بطری رو بسته و اونو در یک جای تاریک , ولی گرم با دمای حداقل 28 درجه قرار بدین . دما باید ثابت باشه. ماست درون بطری در اثر گرما شروع به تخمیر شدن یا همون ترش شدن میکنه و چون درب بطری کیپ و بسته هست , نمیذاره گازها ازش خارج بشن و در نتیجه گاز حاصل از تخمیر در آب وارد و بصورت محلول در میاد و میشه آب گازدار. بعد از چند روز , نهایت پنج روز , دوغ شما آماده ست . دقت کنید اگر گرما بیش از حد باشه و تخمیر خیلی شدید بشه , ممکنه یک درصد بطری بترکه ! پس مرتب اونو چک کنید ولی درب بطری رو هرگز باز نکنید چون گازها خارج میشن و دوغ بی مزه میشه . بعد از پنج روز بطری ها رو برداشته و در یخچال قرار بدین . قرار دادن در یخچال و سرد شدن مایع دوغ باعث توقف تخمیر میشه . حالا هر وقت که کباب دارین یا مهمون میاد , شما یک بطری دوغ ترش و خوشمزه و گازدار و خنک در اختیارتون هست . نه نیازه که آب گازدار بهش بزنین و نه اینکه دنبال ماست ترش بگردین . ماست خودش ترش و گازدار میشه . فقط به هیچ وجه تا پیش از مصرف درب بطری رو باز نکنید .

** نکته : در خارج از کشور به ماست های آماده مواد نگهدارنده ای میزنن تا ماست خیلی دیر ترش بشه و شیرین باقی میمونه و در واقع ماده ای بهش میزنن که نمیذاره ماست تخمیر بشه . شما میتونین خودتون با شیر , ماست درست کرده و سپس اونو دوغ کنید. هم ارزونتر میشه و هم خیلی خوشمزه تر و بدون دردسر . برای اینکه قیمت یک لیتر شیر در مثلن انگلستان 85 پنس هست ولی یک ماست 500 گرمی یک پوند و گاه 4 پوند بسته به کیفیت و چربیش ، قیمت داره. درست دو تا چهار برابر.


هیچ نظری موجود نیست: