پنجشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۱

تاکو – Taco

خوراک خوشمزه و تند تاکو , یک خوراک مکزیکی هست و خیلی سالم و ساده که با موادی ارزون و با سرعت زیاد درست میشه و بخاطر داشتن مواد گیاهی و پروتئینی و سبزیجات , خیلی سالم و مقویه و طعم خیلی خوبی هم داره و البته بیشتر شبیه ساندویچ های سنتی یا رپ Wrap میمونه . درست کردنش وقت خیلی کمی میگیره و هر کسی طعم و مزه اونو دوست داره . میشه این خوراک رو بعنوان مزه در کنار نوشیدنی ها قرار داد یا بعنوان یک پیش خوراک خیلی کامل و شیک در مهمانی ها . البته اگر شما در خارج از کشور باشین , تمام مواد این خوراک بصورت آماده وجود داره مثل نون مخصوص تاکو , سُس تاکو و همینطور ادویه تاکو و فقط زحمت درست کردن مایه ش رو داریم و خرد کردن مخلفاتش . ولی اگر ساکن ایران هستین , یا با کمک مکمل ها باید این خوراک رو درست کنید یا اینکه خودتون آستین بالا بزنین و همه موادش رو آماده کنین . این خوراک از چند قسمت تهیه میشه :

مواد مورد نیاز برای لای تاکو :
- ذرت پخته شده : یک کاسه .
- کاهوی ریز خرد شده : یک کاسه .
- گوجه فرنگی ریز خرد شده : یک کاسه .
- فلفل دلمه ای ریز خرد شده : یک کاسه .
* پیاز ریز خرد شده : به دلخواه .
* پنیر چدار یا مازرلا : به دلخواه .
* خیار ریز خرد شده : به دلخواه .
* زیتون ریز خرد شده به دلخواده .

مواد مورد نیاز برای مایه گوشتی تاکو :

- سیر : یک حبه .
- پیاز : یک عدد درشت .
- گوشت گوساله چرخ کرده : نیم کیلو / دلخواه .
- ادویه تاکو .
- نمک .

مواد مورد نیاز برای تهیه ادویه تاکو :

پاپریکا – فلفل سیاه – فلفل قرمز – پودر پیاز – پودر سیر – پودر زیره – اورگانو .
( پاپریکا و فلفل قرمز به نسبت 4 – پودر پیاز و سیر و زیره و فلفل سیاه به نسبت 2 – اورگانو به نسبت یک . یعنی 4 قاشق – 2 قاشق و یک قاشق ؛ از هر کدوم ) .


مواد مورد نیاز برای تهیه سُس تاکو :

- فلفل دلمه ای : یک عدد .
- فلفل تند : یک عدد / به دلخواه .
- گوجه فرنگی : چهار عدد .
- سرکه و نمک : به دلخواه .

مواد لازم برای تهیه نان تاکو :

- آرد ذرت : 200 گرم .
- روغن مایع : سه قاشق غذا خوری .
- نمک : نصف قاشق مرباخوری .

روش تهیه مواد لای تاکو : 

شما میتونین از هر نوع سبزیجات و موادی که دوست دارین , برای لای تاکو استفاده بکنین . بصورت سنتی لای تاکو خیار و کاهو و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای میریزن . ولی من از طعم خیار لای گوشت خوشم نمیاد و بجای اون پیاز و کمی پنیر پیتزا و ذرت پخته شده هم اضافه میکنم . شما میتونین از هر چیزی که دلتون میخواد استفاده بکنین ! تمام این مواد رو جداجدا ریز خرد کرده و کناری میذاریم . فقط به اونها اصلن نمک نزنین !

روش تهیه ادویه تاکو : 

در خارج از کشور ادویه تاکو بصورت آماده وجود داره و میتونین از همه سوپرمارکت ها بسته های ادویه تاکو رو بخرین . این ادویه رو برای مایه گوشتی به کار میبریم . اگر ادویه رو ندارین , ادویه از ترکیباتی که در بالا نوشتم تهیه میشه . ولی باز هم به دلخواه خودتون میتونین هر ادویه ای که دوست دارین بهش بزنین . ولی اصل ادویه تاکو شامل همون ادویه هایی هست که نوشتم . دقت کنید مقدار پاپریکا و فلفل قرمز بیشتر هست و باقی ادویه ها کمتر .

 



روش تهیه سُس تاکو :

سس تاکو هم در خارج از کشور بصورت آماده تهیه میشه ! ولی من خودم سس تاکو رو به این شکل درست میکنم که خیلی خوشمزه میشه :
فلفل دلمه ای ها رو از وسط نصف میکنم و ساقه و تخم هاشو در میارم و سپس اونها رو از روی شکم روی سینی فر میذارم . فلفل های چیلی تند و درشت رو هم از وسط نصف میکنم و تمیز میکنم و اونها رو هم از روی شکم روی کف سینی فر کنار فلفل دلمه ای ها میچینم و بعد میذارم توی فر با دمای 170 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه . کمی که روی پوست فلفل ها سوخت و کبابی شد , درشون میارم و فوری میندازمشون توی یک کیسه فریزری برای ده دقیقه . بعد از ده دقیقه از کیسه در میارم و پوستشون قلفتی کنده میشه . برای دیدن مراحل کامل اینجا رو کلیک کنید !
بعد اونها رو توی فود پروسسور یا مخلوط کن میندازم به همراه کمی سرکه و نمک و گوجه فرنگی . وقتی همه بصورت پوره در اومد توی قابلمه کوچک ریخته و کمی میجوشونم اونقدر که یک پنجم حجمش کم بشه . این سس آماده ست و طعم کبابی و تند و خیلی خوبی میده . میتونین یه نصف حبه سیر هم قبل از جوشوندن توش رنده ریز کنین اگر که دوست دارین طعم سیر رو ! این سس برای روی نان تاکو و مایه گوشتی اون موقع خوردن استفاده میشه .

** توجه کنید که این سُس دلخواه هست و اگر نخواستین هم میتونین از سس کچاپ یا سس تند آماده استفاده بکنین و هیچ ایرادی نداره یا اصلن سُس نزنین !!!!!!

روش تهیه نان تاکو :

من نان تاکو رو درست نکردم ولی میدونم درست کردنش خیلی ساده ست در ضمن کسانی که ساکن ایران هستن میتونن از نان لواش بجای نان تاکو استفاده کنن . چون نان ذرت هیچ طعم خاصی نداره و فقط فرقش با نان لواش اینه که بی نمک تر هست و کمی شیرین تر ! همین ! پس من فقط دستور تهیه ش رو مینویسم و اگر ساکن خارج هستین نان های تاکو بصورت بسته بندی های آماده وجود داره و اگر هم در ایران هستین یا درست کنین یا از نان لواش استفاده کنید :
توی کاسه یک لیوان آب ولرم بریزین و بعد نمک و روغن مایع رو هم به آب اضافه کنین . سپس کم کم آرد ذرت رو اضافه کرده و مخلوط کنین تا بصورت یک خمیر نرم در بیاد و به دست نچسبه . حالا خمیر رو توی یک کیسه فریزری بندازین و بذارین حدود یکی دو ساعت به حال خودش بمونه . بعد از این مدت خمیر رو از نایلون در بیارین و چونه بزنین و با وردنه صاف کرده و در ماهیتابه داغ بدون روغن نون ها رو بندازین . اما مراقب باشین که نباید برشته و سفت بشن ! کمی که پخته شد کافی هست و باید کمی نرم باشن ! 


روش تهیه مایه تاکو :

مایه تاکو خیلی ساده درست میشه . یک عدد پیاز درشت رو بردارین و ریز خرد کنید و توی ماهیتابه کمی تفت بدین . نرم که شد , یک حبه سیر ریز خرد شده رو اضافه کرده و چند ثانیه تفت میدیم و سپس گوشت چرخ کرده رو اضافه کرده و تفت میدیم . وقتی گوشت تغییر رنگ داد , ادویه مخلوط تاکو رو بهش اضافه میکنیم و خوب با گوشت مخلوط کرده و نصف استکان آب اضافه کرده و میذاریم گوشت خودش آب بندازه و بپزه و سرخ بشه . مرتب هم گوشت رو هم میزنیم تا خوب سرخ بشه . گوشت آماده ست . نیاز به رُب یا گوجه فرنگی نداره چون سُس داریم !

روش خوردن و سرو کردن تاکو

تاکو رو لای نان های مخصوص خودش که U شکل هست و به تورتیلا معروفه هم میخورن ولی این نوعش ساده تره . سرو تاکو خیلی ساده ست ..  نان های آماده تاکو نیم پز هستن و خمیرن ! اونها رو پیش از خوردن باید توی یک ماهیتابه چدنی که روی اجاق گذاشتین بندازین تا کمی برشته بشن . خیلی کم . چون نباید خشک بشه ! ولی من اونها رو توی تستر درست میکنم که هم خیلی سریعتره و هم برق کمتری مصرف میکنه . درجه تستر رو روی دو میذارم و نان ها رو از وسط تا کرده و توی تستر میذارم . همون کار رو میکنه و خیلی هم خوشمزه تر میشه . وقتی کمی برشته شد سطحش , نان رو توی بشقاب گذاشته و کمی سس روی نان بمالین و بعد مایه گوشی رو بریزین و از همه مخلفات هم روش بریزین و لوله کرده و بخورین . به همین سادگی .. حالا هر موادی که شما دلتون میخواد میتونین لای این خوراک بریزین . پیاز و پنیر و گوجه و خیار و هر چیزی که دوست دارین . هیچ محدودیتی وجود نداره ! میتونین جیپس ذرت هم بخرین و کمی هم سالسا درست کنین و اونم همراهش بخورن . اگر ساکن ایران هم هستین از نان لواش و سُس کچاپ استفاده کنین و راحت .. خیلی هم خوشمزه و خوب میشه .

هیچ نظری موجود نیست: