جمعه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۱

ترفندهای آیفون


گوشی های تلفون آیفون ویژگی هایی دارن که باعث میشه بعد از مدتی کار کردن با اونها , عاشقشون بشین و لحظه ای هم نتونین اونها رو از خودتون جدا کنین . یکی از دلایل این علاقمندی , کارایی ساده و راحت و در دسترس بودن اونهاست . به این دلیل که امروزه زندگی ها همگی ماشینی شدن و نیاز به اینترنت مثل نیاز به خوراک و پوشاک حیاتی شده . در هر لحظه و هر مکانی که هستین سوالاتی که برای شما پیش میاد , میتونین با استفاده از اینترنت پیداشون کنین و یا خیلی مشکلات رو با کمک اپلیکیشن های موبایل برطرف کنید . در گذشته داشتن کامپیوتر واجب بود ولی امروزه قابل حمل نبودن اونها دردسر بزرگی شده . یک آیفون یا تلفن هوشمند میتونه همه کارهای روتین کامپیوتر رو برای شما انجام بده . از عکاسی تا موزیک گوش دادن و دیکشنری و مرور صفحات اینترنت و چک کردن ایمیل و صحبت کردن با تلفن و فرستادن پیام به دوستان و ... ! حالا وقتی چنین دستگاه هوشمندی در اختیار دارین , نکاتی هم هست که خوبه در موقع کار کردن با این وسیله بلد باشین و تنها یک استفاده کننده بیسواد نباشین : ( برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر روی اونها کلیک کنید )

- خالی کردن حافظه در آیفون :
وقتی هر اپلیکیشنی رو در آیفون باز میکنید و بعد میبندین , اون برنامه به طور کامل بسته نمیشه . بلکه توی بک گراند آیفون باقی میمونه . به این صورت که برنامه در حالت استندبای قرار میگیره تا اگر دفعه بعد شما روی اون کلیک کنید , به سرعت باز بشه . همین قرار گیری برنامه در حافظه , باعث پر شدن و کند شدن و مصرف بیشتر باطری در آیفون میشه . راه ساده ای برای رفع این مشکل هست و به شکل زیر عمل میکنیم :

_ دکمه Home آیفون رو دوبار سریع فشار میدیم .
_ منویی زیر صفحه اصلی موبایل باز میشه و لیست تمام اپلیکیشن های باز شده در اونجا دیده میشه .
_ انگشتتون رو روی یکی از اپلیکیشن ها به دلخواد چند ثانیه بذارین و فشار بدین .
_ میبینین که اپ ها به شکل شناور در میان و یک علامت کوچک قرمز مثل ورود ممنوع ظاهر میشه در گوشه اونها .
_ حالا هر برنامه ای رو که نمیخواهین با فشار دادن انگشت روی علامت ورود ممنوع ببندین .
_ با حرکت دادن همون نوار به سمت راست یا چپ , همه اپ ها به ترتیب میان جلوتر .
_ وقتی همه برنامه ها رو بستین , یکبار فقط دکمه Home رو فشار بدین تا همه چیز به حالت اول برگرده .

** نکته : دقت کنید که بستن این برنامه ها به معنی پاک شدن اپ ها از روی موبایل نیست و فقط اونها رو بطور کامل میبنده و از حافظه خارج میکنه !!!!

- عکس گرفتن از صفحه مانیتور آیفون یا Screen Shut :
برای گرفتن عکس از صفحه موبایلتون , راه خیلی ساده ای هست . همزمان دکمه روشن و خاموش یا همون پاور و دکمه Home موبایل رو فشار بدین تا از اون صفحه ای که باز کردین , عکس بگیره و عکس در قسمت عکس های شما یا همون Camera Roll ذخیره بشه . این کار برای این به درد میخوره که صفحه ای یا برنامه ای رو باز کردین و میخواهین اون صفحه رو به کسی ایمیل کنین یا نشون بدین , با این کار کل صفحه عکس گرفته میشه ! عکس ها با فرمت PNG ذخیره میشن !

- ریست Reset کردن آیفون :
گاهی اتفاق می افته که آیفون شما از دستتون میافته زمین و یا برنامه هاش کرش میکنن و هنگ میکنه و هر کاری میکنین کار نمیکنه یا یهو خاموش میشه و .. ! در این موقع بهتره آیفون رو یکبار Reset کنید . دکمه Home  و دکمه Power رو با هم نگه دارین برای چند ثانیه تا موبایلتون ریست بشه .

- ارسال پیامک رایگان :
گوشی های آیفون یک قابلیت جالب دارن که توسط اونها شما میتونین فقط به کسانی که گوشی آیفون دارن , SMS مجانی بفرستین . در واقع ارتباط گوشی به گوشی هست . این قابلت رو بهش میگن : iMessage . برای فعال کردن این قابلیت وارد Setting آیفون بشین و سپس وارد منوی Messages و آی مسیج رو از حالت Off  به حالت On در بیارین . زمانیکه چنین کاری میکنید , دوستانی که در دفترچه تلفن موبایلتون دارین و آیفون دارن , دکمه ارسال پیامک به اونها از رنگ سبز به رنگ آبی در میاد . اگر این اتفاق نیافتاد , یکبار که براشون پیامک بفرستین شناسایی میشن و دکمه Send آبی رنگ میشه .

- مرتب کردن App ها و ساخت فولدر :

اگر از آیفون یا آی پد استفاده میکنید حداقل بین 50 تا 500 اپلیکیشن روی گوشی یا تبلتتون وجود داره . پیدا کردن این اپ ها واقعن کار سختیه زمانی که بهشون احتیاج دارید . یک راه ساده وجود داره برای مرتب کردن اپ ها و دسته بندی اونها و اونهم ساختن فولدر و سپس منتقل کردن اپ های مشابه داخل اون فولدر هست . برای اینکار به این صورت عمل میکنیم :
_ اپ مورد نظر رو لمس کرده و انگشتمون رو چند ثانیه روی اون فشار میدیم تا به حالت شناور در بیان اپ ها .
_ حالا اپ رو کشیده و روی یکی از اپ هایی که قراره با این اپلیکیشنی که لمسش کردیم تا در یک جا قرار بگیره , میکشیم و روی اون قرارش میدیم . در واقع همون Drog Drop
_ بصورت اتوماتیک یک فولدر ساخته میشه و هر دو اپ ؛ داخلش میشن و سپس در بالای فولدر فهرستش نمایش داده میشه .
_ میتونین نام اون فهرست رو عوض کنید به دلخواه و هر اسمی دوست دارین بذارین .
حالا با کلیک انگشت خارج فولدر , ازش خارج بشین . همچنان همه اپ ها شناور هستن . حالا بگردین و هر اپی که مشابه هست رو با نگه داشتن انگشت بگیرین و بکشونین بیارین توی این فولدر . مثلن همه Game ها رو میتونین توی یک فولدر بریزین !

** نکته : در داخل هر فولدر فقط 12 اپلیکیشن جا میشه !!

** بعد از تموم شدن دسته بندی ها , یکبار دکمه Home رو فشار بدین تا همه چیز به حالت اول برگرده . اگر هم اشتباه کردین نگران نباشین با همین دراگ و دراپ کردن میتونین دوباره اپ رو از فولدر در بیارین بیرون . در ضمن خود فولدر ها رو هم میتونین به همین شکل محلشون رو تغییر بدین یا جابجا کنید !



- پاک کردن اپلیکیشن ها :
این کار رو همه بلد هستن ولی شاید بعضی ها که تازه آیفون خریدن بلد نباشن . برای پاک کردن اپلیکیشن ها , کافیه انگشتتون رو چند ثانیه روی اون اپ فشار بدین تا به حالت شناور در بیاد . سپس با کلیک کردن روی ضربدر , ازتون پرسیده میشه که مطمئن هستین میخواهید پاکش کنید ؟ وقتی تائید کردید ، پاک میشه . به همین سادگی !







- خرید و یا دانلود اپلیکیشن ها :
دستگاههای اپل سیستمی دارن که طبق اون شما باید اپ هاتون رو از فروشگاه اینترنتی این شرکت به اسم اپل استور بخرین . ( من در اینجا کاری به Jail Break ندارم !!!!! اگر گوشی شما لاک هست یا جیل شده , این کارها به درد شما نمیخوره ) چه اپ هایی که رایگان هستن و چه اپ هایی که پولی هستن , فرقی نمیکنه ! برای این کار ابتدا باید وارد سایت اپل شده www.apple.com/itune و یک اپل آی دی Apple ID برای خودتون بسازین . چون کشور ایران جزو کشورهایی نیست که فروشگاههای اپل در اون شعبه داشته باشه یعنی اپل استورها , شما موقع ساخت اکانت باید حتمن آدرس یک نفر که در خارج از کشور هست رو بنویسین وگرنه آدرس ایران رو قبول نمیکنه و کد پستی دقیق رو هم باید بدونین . بعد از ساخت اپل آی دی , وارد اپ استور App Store گوشی خودتون بشین که در صفحه اصلی قرار داره و به صورت زیر عمل کنید : ( حتمن ارتباط اینترنتی WiFi برقرار باید باشه )
در قسمت سرچ , نام اپ یا بطور کلی اطلاعاتش رو وارد کنید . مثلن من در این تصویر تمام اپ های ایرانی و فارسی رو میخواستم برام نمایش بده و نوشتم : Iranian . وقتی که اپ ها ظاهر میشن شما سه قسمت در هر اپ میبینین . یکی از اونها اطلاعات اپ هست یکی از اونها نظرات استفاده کننده ها هست و دیگری امتیازی که بهش دادن . با خوندن اطلاعات هر اپ میتونین بفهمین کارکردش چی هست و چقدر ظرفیتش هست و روی چه دستگاههایی نصب میشه و چه سالی تولید شده . چون بعضی از اپ ها فقط مخصوص آیفون هستن و بعضی فقط مخصوص آی پد ! شما با امتیازها میتونین متوجه بشین که آیا اون اپ معروف و همه پسند هست یا نه ؟ نظرات کاربرانی که قبلن ازش استفاده کردن بهتون میگه چه مشکلاتی داشته و داره . خیلی از اپ ها هستن که برنامه نویسانشون کارکردی دروغین نوشتن و واقعن اون کارآیی رو که میگن , ندارن !
با کلیک کردن روی دکمه Free اگر که جزو اپ های مجانی باشه , و یا با کلیک کردن روی قیمت اون اپ که مبلغش رو نوشته , میتونین اپ رو دانلود کنید . در زمان دانلود , از شما اپل آی دی و پسووردتون پرسیده میشه و اگر نداشته باشین , به هیچ وجه نمیتونین اپ دانلود کنید ! بعد از وارد کردن یوزر و پسوورد , اپ شروع به دانلود شدن میکنه ! وقتی دانلود به پایان برسه , اپ قابل استفاده ست .

- دقت در ساخت اپل آی دی Apple ID :
چند نکته خیلی مهم در موقع ساخت اپل آی دی هست که باید در نظر بگیرین . اگر شما از کشور مثلن آمریکا اپل آی دی گرفته باشین , نمی تونین وقتی که مثلن در کشور عربستان یا سوئد هستین , اپلیکیشن خریداری کنید مگر با داشتن Gift Card کشور آمریکا یا داشتن حساب Visa یا مسترکارد !! اگر برین به مثلن اپل استور سوئد و گیفت کارد بخرین , چون اکانت شما در آمریکاست , کار نمیکنه ! و در ضمن زمانی هم که کشور محل سکونتتون رو تغییر میدین در اکانت اپل آی دی خودتون , مثلن 6 ماه در مالزی دانشجو بودین و حالا مقیم کانادا شدین و میخواهین از آدرس مالزی به آدرس کانادا تغییر پیدا بکنه و از امکانات اپل استور کانادا استفاده کنید , تمام اپلیکیشن هایی که از اپل استور مالزی خریدین پاک میشن و باید از اول از کانادا خریداری کنید ! پس در هنگام ساخت اکانت , خیلی دقت کنید !!!

- گیفت کارد Gift Card یا کارت هدیه اپل چیه ؟
Gift Card کارتی هست که مبلغ مورد نظری که میخواهین برای خرید کردن از اپل استور پرداخت کنید بدون استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی مثل ویزا و مسترکارد و ... , مورد استفاده قرار میگیره . این کارت ها هر کدوم مقدار معینی پول دارن مثل مثلن 10 دلاری 25 دلاری 50 دلاری 100 دلاری . وقتی یکی از این کارت ها رو از اپل استور میخرید , وارد اکانت اپل خودتون میشین و سپس کدی که روی کارت هست رو وارد کرده و حساب شما شارژ میشه و دقیقن همون مبلغی که کارت خریدین ثبت میشه . به این کار Redeem گفته میشه . حالا اگر بخواهین از اپ استور اپلیکیشن یا کتاب یا موزیک بخرین , تا اندازه این مبلغ قادر به خرید کردن هستین . این کارت ها برای کسانی که ساکن کشورهای تحریم شده ای مثل ایران هستن , خیلی کاربرد داره و اونها میتونن با این کارت ها از اپ استور اپ خریداری کنن .

- قابلیت Face Time :
این قابلیت هم بین گوشی های آیفون فقط فعال هست و با کمک اون شما میتونین زمانی که با کسی در حال صحبت کردن تلفنی هستین با خط موبایل , تصویر اون شخص رو هم ببینین . گویا در ایران شرکت ایرانسل هم این قبلیت رو برای آیفون ها فعال کرده . در واقع به نوعی تلفن تصویری هست و قابلیت جالبیه . برای فعال کردن این قابلیت وارد ستینگ شده و از قسمت فیس تایم , فعالش میکنیم .








- عکس گرفتن با موبایل بدون وارد شدن به منو دوربین :
زمانی که سیستم عامل IOS 5 منتشر شد , این قابلیت در آیفون ها بصورت نرم افزاری قرار گرفت . با کمک این قابلیت شما نیاز نیست که با زدن دکمه Home گوشی رو روشن کرده و پسوورد بزنین و بعد روی دوربین کلیک کنید تا بتونین عکس بگیرین ! کافیه یکبار دکمه Home  رو زده و بدون وارد کردن پسوورد , دکمه کنار نوار Slide To Unlock رو به بالا هل بدین تا دوربین ظاهر بشه . بعد از گرفتن عکس هم نیاز نیست که پسوورد وارد کنید و فقط دکمه پاور رو یکبار بزنین تا اسکرین خاموش بشه . 






- قابلیت iCloud :


آی کلاد , فضای مجازی ابری هست که در واقع به هر کسی که اپل آی دی داشته باشه فضایی در حدود 5 گیگابایت به رایگان داده میشه . شما میتونین در این فضا موزیک و عکس و فیلم و هر چیزی که دوست دارین بریزین . اما استفاده مهم این فضا این هست که با فعال کردنش با کمک همون اپل آی دی خودتون , میتونین بطور اتوماتیک از دفترچه تلفن موبایلتون و اپلیکیشن های نصب شده و مدارک متنی و آدرس های اینترنتی و بوک مارکها و حتا ایمیل های خودتون , یک بک آپ روی این فضا داشته باشین . زمانی که به هر دلیلی گوشی آیفون شما گم بشه یا بسوزه یا از بین بره , این اطلاعات حیاتی شما باقی میمونه . با خرید یک دستگاه جدید میتونین همه این اطلاعات رو ریکاور کنین با وارد کردن اپل آی دی خودتون ! برای فعال کردنش هم کافیه وارد ستینگ شده و سپس از قسمت iCloud گزینه رو فعال کرده و از فهرستی که در اونجا هست , فقط اونهایی رو که دوست دارین ازشون بک آپ گرفته بشه رو روشن کنید . با هر تغییری , به محض وصل شدن به اینترنت , تغییرات شما روی فضای ابری ذخیره میشه .

قابلیت Home :
زمانی که صفحات وب رو میخونیم و یا توی هر کدوم از اپلیکیشن هامون در وسط یا پایین صفحه هستیم , برای اینکه بیاییم بالا و ابتدای صفحه , مجبوریم که هی با انگشت صفحه رو بکشیم بالا . ولی یک قابلیت ساده وجود داره که صفحه ما یهو بیاد بالا و اون هم تاچ کردن ساعت , درست در بالای صفحه اسکرین هست . کافیه یکبار اونو تاچ کنین تا به ابتدای صفحه بیایین .

- ترفندهایی برای Safari :
مرور گر سافاری بصورت پیش فرض برای دستگاههای اپل تنظیم شده . اگر از این مرورگر استفاده میکنین , میتونین هر چندوقت یکبار کش اونو خالی کنید یا کوکی هاش رو پاک کنید تا هم سرعت مرور صفحه ها بیشتر بشه و هم صفحات گذشته رو موقع جستجو کردن مدام نشون نده . برای اینکار وارد ستینگ شده و سپس وارد سافاری میشید و در اونجا دو گزینه Clear History  و Clear Cookies And Data رو فشار بدین تا پاک بشن . همینطور میتونید از این قسمت موتور جستجوی مرورگرتون رو هم تغییر بدین که بطور پیش فرض روی گوگل تنظیم شده و میتونین یاهو یا بینگ رو هم انتخاب کنید ! همچین قابلیت پرایوت برازینگ رو فعال کنید تا بصورت ناشناس وارد سایت ها بشید .


- نصب کیبرد فارسی :
درسته که شرکت اپل کیبرد استاندارد فارسی برای سیستم عامل IOS نساخته , اما با استفاده از کیبرد Arabic میتونین قابلیت تایپ فارسی رو فعال کنید و خوشبختانه چهار حرف فارسی که در عربی نیست رو هم در این کیبرد قرار دادن که شامل ژ – پ – گ و چ میشه . کافیه روی حرف ب و ز یک ثانیه انگشتتون رو نگه دارین تا این حروف هم ظاهر بشن ! اما برای فارسی نویسی باید دو تا کیبرد رو ست کنید روی دستگاهتون . کیبرد پیش فرض انگلیسی هست و کیبرد دوم عربی . برای فعال کردن کیبرد فارسی , و حتا شما میتونین چندین کیبرد به زبان های مختلف رو ست کنید و هیچ مشکلی وجود نداره . برای اینکار وارد ستینگ شده و سپس وارد جنرال میشیم و بعد وارد اینترنشنال میشیم . در این قسمت روی عبارت Keyboards کلیک میکنیم و سپس گزینه Add New Keyboard رو میزنیم و زبان Arabic رو انتخاب میکنیم و تمام ... حالا زمانی که میخواهید تایپ کنید کافیه که روی علامت کره زمین درست سمت چپ Space کیبرد کلیک کنید تا زبان کیبرد آیفون عوض بشه . به همین سادگی .


- تایپ کردن با حروف بزرگ :
در موقع تایپ کردن با کیبرد موبایل , اگر قرار باشه خیلی از حروف یا متن ها رو با حروف بزرگ تایپ کنید , مجبورید دونه دونه شیفت رو بزنین و بعد حروف رو فشار بدین . ولی یک ترفند جالب برای اینکه کیبرد فقط حروف بزرگ یا کپیتال رو تایپ کنه هست و اونهم اینه که دوبار روی دکمه شیفت کیبرد موبایلتون تاچ کنید که در سمت چپ قرار گرفته و به شکل فلش رو به بالا هست . دکمه شیفت برجسته و آبی رنگ میشه و همه حروف رو کپیتال تایپ میکنه . برای غیر فعال کردنش هم کافیه که یکبار اونو تاچ کنید تا به حالت عادی برگرده .
..
..
** تمام ترفندهای گفته شده روی آی پد هم قابل اجرا هستن !

هیچ نظری موجود نیست: