جمعه، خرداد ۱۹، ۱۳۹۱

ترشی بادمجون

 این ترشی جزو ترشی های خوشمزه و چهارفصل و بسیار سریع و ارزان قیمت هست و به سادگی میتونین اونو درست کنین در هر موقعی از سال . موادش همیشه هست و پیدا میشه و درست کردنش راحته و نیاز به زمان زیادی هم نداره :

مواد لازم :

- بادمجان قلمی یا کلفت / بدون تخم : یک کیلو و نیم .
- سیر : 5 تا 6 حبه .
- فلفل سبز یا قرمز تند : به دلخواه یا یک عدد .
- پودر گلپر : یک تا دو قاشق غذاخوری .
- سبزی شامل : گشنیز و نعنا : نیم کیلو .
- سرکه / انگور یا سیب : به مقدار مورد نیاز .
- تمبر هندی : یک بسته کوچک .
- نمک : به مقدار مورد نیاز ..

روش تهیه :

برای این ترشی , بادمجون رو به سه شکل میتونین در بیارین . یا بصورت قطعات درشت و سفت و یا بصورت درسته و یا بصورت له شده یا لیته که بهش میگن ترشی لیته بادمجون . به همین دلیل هم نوع بادمجون اینجا تعیین میشه . اگه میخواهین بادمجون ها رو بصورت درسته ترشی کنین , نیاز به بادمجون های فسقلی و قلمی و کوچک دارین . اگه به قطعات درشت حلقه شده میخواهین باشه , از بادمجون های سایز متوسط قلمی میتونین استفاده کنین و اگر لیته قراره بشه , کلفتی و نازکیش فرقی نمیکنه !! فقط بهتره که تخم نداشته باشن !!!! 
 
( برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی روی اونها کلیک کنید )
 
 بادمجون ها رو بعد از شستن و قطعه کردن توی قابلمه ریخته و فقط تا نیم بیشتر اونها رو سرکه میریزیم . بهتره در این مرحله از سرکه های صنعتی و شیمیایی مثل سرکه وردا استفاده بکنین ! چون این سرکه رو بعد دور میریزیم ! سرکه های وردا چه قرمز و چه سفید , مصنوعی هستن . از سرکه سفید استفاده نکنین چون خیلی تند و تیز هست ! زیر قابلمه رو روشن کنین و با شعله ملایم رو به متوسط بذارین بادمجون ها توی سرکه بپزن . دقت کنین در قابلمه رو نباید بذارین جون بادمجون سریع له میشه ! این قسمت خیلی مهمه : اگر میخواهین بادمجونتون سفت باشه و قطعات ؛ شکلشون رو حفظ بکنن , همین که بادمجون ها رنگشون بنفش روشن شد و کمی فقط نرم شدن و از شکل افتادن , زیر قابلمه رو خاموش کنین و بادمجون ها رو آبکش و بذارین تا هم سرد بشه و هم سرکه ش بره و دقت هم بکنین زیاد به هم نزنین چون له میشن ! ولی اگه میخواهین بصورت لیته در بیاد , تا نرم شدن بادمجون ها پخت رو ادامه بدین .. و سپس بادمجون ها رو آبکش کنین و بذارین سرکه ش بره و خنک بشه !

تو این فاصله میریم سراغ درست کردن مخلفات ترشی :
 
اگه میخواهین ترشی شما بصورت لیته باشه , مواد افزودنی مثل سبزی و سیر و فلفل رو باید حسابی خوب ریز کنین ! بهتره از میکسرها استفاده کنین که حسابی همه یکدست بشن . خرد بشن نه که له یا خمیر بشن !!! توی یک لگن یا کاسه بزرگ پلاستیکی یا شیشه ای بادمجون ها رو ریخته و کمی سرکه اضافه میکنیم تا جایی که لب به لب اونها رو بگیره و بیشتر نشه . بهتره که از سرکه سیب استفاده کنین در این مرحله چون هم خیلی سالم هست و طبیعی و هم عطر خوبی داره ! سیرها رو بعد از پوست کندن به همراه سبزی و فلفل سبز یا قرمز تازه میکس میکنیم و به موادمون اضافه میکنیم . بهتره که فلفل رو قبل از میکس کردن , از وسط شکافته و تخم هاش رو در بیارین . تعداد فلفل هم بسته به ذائقه شماست . تند دوست دارین بیشتر بندازین و تندی اذیتتون میکنه , کمش کنین ! اگر هم فلفل تند تازه در اختیار ندارین از پودر فلفل قرمز میتونین استفاده کنین ! در مورد سبزی هم نکته مهم اینه که مقدار نعنا باید نصف گشنیر باشه . چون تلخ میشه ترشی .. نیم کیلو که گشنیز و نعنا میخرین , نعناش رو کمتر از گشنیز بگیرین !
حالا میرسیم به تمبر هندی . تمبر هندی یک طعم ملایم به ترشی میده و خیلی خوشمزه ترش میکنه . بسته تمبر هندی رو توی لیوان ریخته و سپس کمی به لیوان سرکه اضافه میکنیم و میذاریم خیس بخوره و نرم بشه ! سپس تمبر و سرکه رو توی یک آبکش کوچک با سوراخ های ریز ریخته و به باقی مواد ترشی اضافه میکنیم و هسته و آشغال هاشو جدا .. چون بعضی از تمبر هندی ها شور هستن , حالا در مرحله آخر نمک رو به ترشی اضافه میکنیم تا شور نشه ! مقدار نمک ترشی رو دقت کنین که باید ترشی همیشه خوش نمک باشه . اگه کم نمک باشه , خوشمزه نمیشه !!! مقدار گلپر رو هم ابتدا یک قاشق غذا خوری اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم و کمی میچشیم اگر عطر و طعمش کافی بود دیگه اضافه نمیکنیم ولی اگه موادمون بیشتر بود و طعم نگرفت , باز هم گلپر اضافه میکنیم . تنها دقت کنید که گلپر زیاد نریزین چون تلخش میکنه !

توی تصاویر ، من مخلفاتم رو کمی درشت گرفتم چون ترشی رو هم به قطعات درشت تر درست کردم ولی بهتر هست و قشنگ تره که ریز ریز بشن یا بقول معروف ساطوری و تنبلی رو گذاشت کنار :)

این ترشی نیاز به 24 ساعت استراحت و سپس ریختن توی شیشه نداره چون توی سرکه پخته شده و سرکه به خوردش رفته . مدت زمان استراحت این ترشی دو هفته هست و حتا زودتر هم میشه خوردش چون پخته شده و باید در جای خنک و تاریک قرار بگیره . اما اگر درسته اونو درست کردین کمی بیشتر باید بمونه تا جا بیافته ... ! خیلی سریع , خیلی ارزون و با دردسر خیلی کم یک ترشی خیلی خوشمزه ...

هیچ نظری موجود نیست: