شنبه، آبان ۰۷، ۱۳۹۰

گیاه اگزالوس - Oxalis Shamrock

این گیاه در ایران بعنوان گیاه آپارتمانی نگهداری نمیشه و تقریبن ناشناخته ست . بیشتر اونو در طبیعت و بطور اتفاقی در گلدان هایی که از بیرون میخرید و یا گوشه و کنار باغچه ها میتونین ببینین که به اندازه بسیار کوچک هست و یک کلونی برای خودش تشکیل داده و به فارسی به اون شبدر هم گفته میشه البته شبدر خوراکی نیست و به خاطر شکل برگهاش بهش میگن شبدر ,و برگ هاش کوچک و سبز رنگ هستن . در همه موارد این گیاه بطور اتفاقی وارد گلدان یا باغچه میشه و یهو میبینین یه گوشه گلدان یا باغچه یه کلونی کوچک از این گیاه سبز شده .. این گیاه سمی هست و سمی به اسم اگزالیک اسید داره .
این گیاه بسیار زیبا و دوست داشتنی از طریق پیاز تکثیر میشه و رنگ های خیلی متنوعی داره . اگر توی گلدان و با خاک خوب و مقوی نگهداری بشه , انداه برگ های اون خیلی درشت و بزرگ میشه و به گل میشینه . نوع زینتی و گران قیمت اون برگ های بنفش داره و گل های صورتی بسیار زیبا که در تمام طول سال گل میده و رشد میکنه به شرط اینکه از سرما و یخ زدگی حفظ بشه . نکته مهم در نگهداری این گیاه این هست که نباید زیر تابش مستقیم خورشید باشه و در محل های سایه روشن رشد میکنه . زمانی که نور خورشید مستقیم بهش بتابه , برگهاش رو جمع میکنه و همینطور شب هنگام وقتی که خورشید غروب میکنه , برگ هاش جمع میشه و به شکل پروانه در میاد . 

نکته جالب در نگهداری این گیاه که خیلی هم مقاوم از نظر شرایط زیستی هست , اینه که هیچ وقت از بین نمیره . یعنی وقتی که زمستون میشه , گیاه از بین میره و ناپدید میشه در سرما ولی دقت کنین به هیچ وجه گلدان رو دور نندازین و فقط ماهی یک بار بهش آب بدین تا خاکش کمی مرطوب باشه . پیازهای کوچک این گیاه که به اندازه عدس هستن یا در نوع بنفش بصورت یک توده یک تکه , در داخل خاک قرار دارن و در حال استراحت برای بهار . زمانی که بهار میاد و هوا گرم میشه , جوانه ها دوباره از خاک در میان و به سرعت گلدان شما پر میشه . سرعت رشد این گیاه واقعن سریع هست و در مدت کمتر از یکماه تمام گلدون پر میشه .توی این عکس بعد از یه خواب زمستون خود به خود جوانه ها دارن بالا میان


** نکته مهم !! این گیاه گاهی اوقات بی دلیل شروع به از بین رفتن میکنه . مثلن در فصل تابستان . ابتدا برگ ها پژمرده میشن و کم پشت شده و بعد خشک میشه و از بین میره ! اما به هیچ وجه گیاه رو دور نندازین . گیاه در واقع به یک خواب کوتاه میره و استراحت میکنه . در این شرایط , به گیاه آب ندین و اجازه بدین خاک گلدان برای مدت یک تا دو هفته خشک بشه و خشک باقی بمونه . سپس بعد از طی این مدت گلدان رو آبیاری کنین اما فقط تا حدی که خاک مرطوب بشه و غرق در آب نباشه ! بعد از چند روز دوباره جوانه ها سر از خاک در میارن و گیاه مثل روز اول پر پشت میشه و دوباره مثل قبل بهش آب بدین !!

در صورتیکه میخواهین این گیاه رو تکثیر کنین برای گونه های سبز رنگ , کافیه پیازهای کوچک اون رو از خاک در بیارین و به گلدان جدیدی منتقل کنید . گونه بنفش پیازهای غده ای درشت داره که با احتیاط باید از خاک پیاز مادر رو در بیارین و به همراه چند برق اونو قسمت کرده و در گلدان جدید بکارین . به سرعت میگیره و رشد میکنه . در صورتیکه به این گیاه آب نرسه , بعد از مدتی خشک میشه و پیازهای اون به سطح خاک میان و با وزش باد به اطراف پراکنده میشن و به این شکل در طبیعت تکثیر پیدا میکنه . در کل هیچ زمان از اینکه گیاه شما خشک شده نگران نباشین چون این گیاه انگار زوال نداره .. بجز محیط گلدان , برای پر کردن قسمت های خالی باغچه و یا ایجاد نماهای سنگی و پر کردن قسمت هایی از اون , بسیار مناسبه . ارتفاع گیاه نهایت 10 تا 15 سانت میرسه و ساقه های بسیار ترد و شکننده هستن ولی سرعت رشد بالا و مقاوم بودن به شرایط , این گیاه ظریف رو دائمی کرده ..


۲ نظر:

Unknown گفت...

سلام مرسی به خاطر اطلاعات من یه دونه اگزالوس دارم زیر نور مستقیم هم نیست ولی بعضی از برگاش دارن کم رنگ می شن(آلبالویی رنگ و بی حال) اینو باید چی کارش کنم؟

No One گفت...

مرسی :)

اگر گیاه شما تا مدتی پیش رشد خوبی داشت و به ناگهان و بدون هیچ دلیل خاصی یهو دچار این مشکل شده ( مثل زیاد آب دادن یا محل خیلی کم نور گذاشتن ) زمان خوابش فرا رسیده . این گیاه بعد از مدتی دچار ضعف میشه و به کل از بین میره . یعنی برگ ها رنگ پریده میشن و لزج میشن و می افتن و خشک میشه و کلن تموم میشه . اما این موقتی هست . زمانی که این اتفاق براش می افته به هیچ وجه بهش اب ندین . یک تا دو هفته بدون آب دادن به حال خودش بذارین تا پیاز استراحت کنه و به خواب بره . بعد از طی این مدت بهش دوباره آب بدین . میبینین که دوباره جوونه ها میان بالا و رشدش شروع میشه و گل میده و ...

در سال دو بار این اتفاق می افته یکبار توی مرداد و تابستون و یکبار هم زمستان و وقتی هوا سرد میشه ! اگه مشکل دیگه ای نداره و فقط برگ ها دارن روشن میشن و به سبزی میزنن شاید نور خیلی کمه . باید دید مثلن چند وقته گیاه رو خریدین ؟ اگر مثلن یکسال هست که دارین و تازه اینطوری شده , همون مساله خواب هست . ولی اگر تازه خریدین و نور مستقیم نمیخوره یا نورش کم هست , میتونه به دلیل کم نوری هم باشه یا اگر محیط خیلی گرم باشه یا اگر آب زیاد بهش میدین ! همه اینها هست .. اطلاعات بیشتر و دقیق تر بدین تا راهنمایی کنم ... در ضمن خاکش رو عوض کردین ؟ نکردین ؟ گلدانش چی هست و چی نیست و ... مرسی