شنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۰

بلغور - Boulgur

غذای بسیار ساده و خوشمزه و مقوی ای که در زیر آموزش میدم , میتونه جایگزین بسیار مناسبی برای برنج باشه ضمن اینکه نه تنها چاق کننده نیست , بلکه بسیار مقوی تر از برنج هم هست و مزه و طعم بسیار خوبی هم داره . این غذا رو , هم به تنهایی و هم در کنار سایر خوراک های گوشتی میتونین استفاده کنین . یک غذای کاملن گیاهی هست و میتونین با روش های مختلف اونو تهیه کنین . این غذا میتونه جایگزین یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی به اسم استامبولی پلو بشه و یا چیزی شبیه به ریزوتوهای ایتالیایی .

مواد لازم :

- بلغور گندم .
- آب گوجه فرنگی یا چند عدد گوجه فرنگی رسیده .
- پیازچه دو عدد .
*نخود فرنگی : یک قاشق غذا خوری به دلخواه .
- جعفری یا گشنیز خرد شده : یک قاشق مرباخوری .
- کره : یک قاشق غذا خوری .
- قرص گوشت : یک عدد .
- پیاز : یک عدد متوسط .
- ماست یونانی یا ماست چکیده : به دلخواه .
- سبزیجات معطر خشک و پودر شده : نعنا , ترخان , مرزه , ریحان , گل محمدی : به دلخواه .
- خیار : یک عدد کوچک .

روش تهیه :

ابتدا پیاز رو خرد کرده و توی قابلمه ای که میخواهیم بلغور رو بپزیم با کمی روغن تفت میدیم . در واقع پیازداغ درست میکنیم . وقتی پیازها طلایی شدن , کمی زردچوبه اضافه میکنیم و بعد بلغور رو اضافه میکنیم . برای آماده کردن بلغور کافیه که مقدار مورد نیاز از بلغور رو در یک کاسه ریخته و چند بار مثل برنج بشوریم . دقت کنید که دانه های بلغور , متفاوت هست و ریز و درشت داره ولی نکته مهم اینه که بدونین بلغور وقتی پخته میشه دو برابر حجم پیدا میکنه و بقول معروف ری میکنه . بلغور نیاز به خیسوندن مثل برنج نداره . بجای اینکه توی بلغور آب بریزین , بهتره از آب گوجه فرنگی استفاده کنین که هم خیلی خوشمزه میشه و هم رنگ خوبی پیدا میکنه . اگر آب گوجه فرنگی در اختیار ندارین میتونین کمی آب اضافه کرده و چند عدد گوجه فرنگی رو بعد از پوست کندن , ریز خرد کرده و به بلغورها اضافه کنید . به جای ریختن نمک , من از قرص گوشت که برای درست کردن و طعم دار کردن سوپ و خورش ها بکار میره , استفاده میکنم . فقط دقت کنین که زیاد نریزین چون نمک اونها زیاده . یه قاشق کره رو هم اضافه میکنیم . من توی مواد بالا یه قاشق نخود فرنگی هم نوشتم . برای زیبایی و تزئین و حتا مزه , میتونین نخود فرنگی هم به دلخواه اضافه کنین ولی اجباری نیست . درست کردن بلغور درست مثل درست کردن کته هست . وقتی که آب گوجه فرنگی کشیده شد , پیازچه و جعفری خرد شده رو اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم و سپس در قابلمه رو میذاریم تا بلغور ها بپزن . مدت پخت کوتاه هست و بسته به جنس بلغور از 20 دقیقه تا نیم ساعت بیشتر نمیشه . بلغورها وقتی پخته میشن , پف میکنن و نرم میشن . معمولن دو لیوان بلغور میتونه یک دیس معمولی رو پر کنه .


حالا سراغ باقی موادمون میریم . در واقع ماست و خیار هست و یا میتونین خیار رو حذف کنین و فقط سبزیجات خشک رو به ماست سفت و چکیده اضافه کرده و کمی نمک بزنین و سرو کنین و یا ماست و خیار درست کنین و همراه با بلغور بخورین که خیلی مزه و طعم خوبی بهش میده و خوش خوراکش میکنه . این غذا برای افراد گیاه خوار خیلی مناسبه و سرشار از ویتامین و مواد مغذی هست ضمن اینکه میتونین به سلیقه خودتون اونو درست کنین و موادی رو بهش اضافه یا ازش کم کنین . حتا پختن بلغور با آب و یه قاشق کره و یا روغن زیتون و دم کردنش بصورت کته هم خیلی خوشمزه ست ..

هیچ نظری موجود نیست: