چهارشنبه، مهر ۱۱، ۱۳۸۶

روش پخت لبو

اواخر پاییز و زمستون که میشه , لبو فروش ها دوره می افتن توی کوچه و خیابونها و سر گذرها و بوی خوش لبو که روی چرخ دستی ها به فروش میرسه آدمو شدیدن به هوس می اندازه . ولی مشکل اینه که این لبو ها به شدت کثیف هستن و وزارت بهداشت بارها و بارها اعلام کرده از لبو فروش های دوره گرد خریدن نکنین چون هم از رنگهای خوراکی غیر مجاز استفاده میکنن و هم به شدت آلوده هستن . مخصوصن که اونها لبو ها رو از قبل پوست میکنن و نیم پز میکنن و بعد از سرد شدن با خودشون میارن و دوباره میذارن بپزه و شدیدن از این نظر آلوده هستن . بهترین روش اینه که خودتون لبو رو در منزل بپزین و از خوردنش لذت ببرین . لبو در واقع همون چغندر قند هست و ازش قند درست میکنن و برگهاش رو بجای اسفناج در آش استفاده میکنن و حتا غذای دام هم هست . در خارج از کشور هم ازش ترشی درست میکنن برای تهیه سالاد و اردور . از رنگ زیباش برای رنگین کردن مواد غذایی مثل تهیه شراب یاقوتی و سایر خوراکی ها استفاده میشه و معجون های مقوی ای ازش تهیه میکنن . البته پختن لبو اگه راهش رو بلد نباشین سخته و نتیجه دلخواه رو نمیده . اغلب یا کم رنگ میشه و یا کم شیرین و گاه حتا اصلن نمی پزه و سفت باقی میمونه . در زیر چند راه مختلف پخت لبو رو بهتون یاد میدم :

- روش بازاری :
این روش همون لبوی آب پز هست . در این روش چغندر رو میشورن و پوست میکنن و بعد کف یه قابلمه بزرگ یه سینی یا یه بشقاب غذا خوری , بسته به بزرگی قابلمه , میذارن و لبو ها رو روی اون سینی میچینن . فقط یک ردیف ! دلیلش اینه که لبو ها بطور مستقیم با کف دیگ تماس نداشته باشه و ته نگیزه چون هم بوی بدی پیدا میکنه و هم بد میزه میشه . روی لبو ها آب میریزن طوریکه کمی از قسمت بالایی لبو بیرون از آب بمونه . از نظر اندازه به ازای هر 10 کیلو لبو , نیم کیلو باید شکر اضافه کرد و 2 لیتر آب . با همین معیار شما میتونین شکر رو تخمین بزنین در مقدار کمتر . علت اینه که بعضی از لبو ها شیرین نیستن و شکر باعث نفوذ در داخل لبو و شیرین شدنش میشه . در قابلمه رو بر خلاف تصور با درب قابلمه نباید بست بلکه باید از دم کنی استفاده کرد . اول دمکنی میذارن و بعد درب قابلمه رو می میذارن که بخار پز بشه . در ضمن شکر رو هم باید روی لبو ها پاشید نه داخل آب دیگ ریخته بشه .
در این مدل پخت لبو , سرعت فاسد شدن زیاده و سریع در معرض هوای بیرون الکل ایجاد میکنه و بعد هم کف میکنه و سمی میشه . به همین دلیل باید بلافاصله بعد از پخت , مصرف بشه و مدت خیلی کمی در یخچال نگهش داشت . نهایت 24 ساعت . برای جلوگیری از فاسد شدنش اونو بصورت ترشی در میارن و با همین روش برای تهیه ترشی لبو استفاده میکنن . این ترشی در سالاد استفاده میشه و ترشی ملایم همراه با طعم ملس یعنی ترش و شیرین داره و خیلی مطبوعه و در ضمن باعث میشه که مدتها بشه ازش استفاده کرد و خراب نمیشه .
برای اینکار موقع پخت یک پنجم سرکه و چهار پنجم آب میریزن و میذارن بپزه . یعنی نسبت آب به سرکه مثلن 4 لیوان آب و یک لیوان سرکه هست !

- روش قدیمی :
این روش به لبوی تنوری مرسومه که قدیم ها در ایران مرسوم بود و خیلی خوشمزه میشه . قدیم ها لبو ها رو زیر خاکستر داغ قرار میدادن و به اصطلاح تنوری میکردن مثل سیب زمینی . اما در منزل با استفاده از فر یا کانونشنال میکرویو ( Conventional Microwave ) میشه این کار رو کرد . دقت کنین منظور ماکروفرهای نوری هست نه ماکروویو های معمولی که نمیشه داخلشون فویل گذاشت !!!!
ابتدا چغندر رو با آب شسته و با برس تمیز کنین و با کارد سر و ته چغندر رو بزنین . پوستش رو نمیکنیم . فویل یا ورقه آلومینیومی مناسب با قطر لبو میکنیم و اونو کمی چرب میکنیم با روغن مایع خوراکی . بعد لبو رو بطور کامل توی اون می پیچیم . دقت کنین حتمن باید 2 تا لبو رو با هم بپزین . دومین لبو رو هم به همین شکل آماده کنین و بعد 2 تا لبو رو با هم لای یه ورق فویل کامل بپیچین طوریکه منفذ هوا نداشته باشن . فر رو 180 درجه تنظیم میکنیم و بسته لبو رو میذاریم داخلش . اگه اندازه پرتقال معمولی باشه , 45 دقیقه کافی هست ولی اگه بزرگتر بود , کمی بیشتر . بعد از 45 دقیقه فر رو خاموش میکنیم و پوستش رو غلفتی میکنیم و آماده خوردنه و تمام قند و ویتامین هاش هم حفظ شده .
اگه حالا همین لبوی پخته شده رو رنده کنین و با ماست و عسل مخلوط کنین , یه معجون خیلی عالی و مقوی ازش در میاد که باعث تقویت بدن میشه .

یک نوع سالاد کاهوی خیلی خوشمزه هم باهاش درست میکنن به این صورت که :
کاهو رو خرد میکنن و لبو رو , بیشتر لبوی شیرین نه ترشی , رو خرد و داخل گاهو ها میریزن . لوبیای چیتی رو هم میپزن و سرد که شد , کمی به این سالاد اضافه میکنن و با آب لیمو ترش و کمی نمک سرو میکنن . سالاد خیلی خوشمزه ای میشه .

۲ نظر:

SOLDAT.NAZI گفت...

روش قابلمه هاي زود پز هم مثل روش بازاري است؟
اينكه ميگوييد رديفي باشد منظورتان چيست؟

ناشناس گفت...

نه توی زودپز هم میشه ولی همه کس زودپز ندارن . دریفی باشه یعنی فقط در کف قابلمه لبو ها رو بچینین و دیگه بالای لبو ها دوباره لبو چیده نشه .