سه‌شنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۸۶

راز پنیر و عامل خنگی

اگه شنیده باشین , مادر بزرگهاتون قدیما میگفتن پنیر زیاد نخور , خنگ میشی !!! بعد از دوران مادر بزرگها , مادرهای ما برعکس میگفتن : پنیر بخور تا باهوش بشی !!!! اما واقعیت کدومه ؟ پنیر باعث خنگ شدن افراد میشه یا باهوش شدنشون ؟

در پنیر ماده ای بنام تیرامین وجود داره که مقدار زیاد اون در مغز باعث کند ذهنی میشه . بدن انسان در مبارزه با این ماده , آنزیمی تولید میکنه که میتونه اثر این ماده رو از بین ببره . برای افزایش کارآیی این آنزیم باید مقدار مس بدن رو افزایش داد و تنها راه اون هم خوردن پنیر به همراه گردو هست که منبعی غنی از مس رو داراست . به همین دلیل خوردن پنیر به همراه گردو رو قدیمی ها توصیه میکردن ولی اثر جنبی اون چاق شدنه !!
اما سوای اینها , خوردن پنیر و کلن هر چیزی به مقدار نرمال اون هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه . در اصل پنیر ماده چندان مفیدی نیست به نسبت سایر لبنیات . چون هم دارای مقدار زیادی نمک هست و هم مقدار زیادی چربی . بعضی انواع پنیر مقدار بالایی چربی دارن و بعضی مقدار زیادی نمک و اونهایی هم که این دو رو ندارن , از نظر مزه چندان طرفدار ندارن و دلچسب نیستن . برای کاستن از این مواد زیان آور پنیر هست که در غرب پنیر ها رو با مواد گوناگونی ترکیب میکنن مثل سیر و گردو و زیتون و انواع سبزیجات و ...
حالا اینکه قدیمی ها میگفتن زیاد پنیر نخورین به این علت بود که بعضی از کودکان بیش از مقدار نیاز و بدون نون پنیر میخورن و مقدار زیاد اون برای بدن یک کودک تولید مشکل میکنه !!
حالا که بحث پنیر به میون اومد خوبه برای اونهایی که میخوان چاق بشن این رو هم بگم که خوردن پنیر با مرزه و گردو , باعث چاق شدن میشه . پس اگه لاغر هستین , حتمن این دو رو با پنیر قاطی کنین .

هیچ نظری موجود نیست: