چهارشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۶

نکاتی در مورد رژیم

رژیم گرفتن این روزها بین خانمها به شدت باب شده و آقایون هم کم و بیش بهش میپردازن . برای رژیم گرفتن بهتر از همه کمک گرفتن از مشاور تغذیه هست ولی نکته جالبی که اغلب مردم بیان میکنن اینه که چرا ما با اینکه مطابق دستور متخصص تغذیه غذا میخوریم اما همچنان چاق میشیم ؟ بعد که با اینها صحبت میکنی و ازشون سوال میکنی که چی میخورین و چی نمیخورین , چیزهایی به شما میگن که از تعجب شاخ در میاری . با هم چند نکته کلیدی در مورد رژیم رو مرور میکنیم که جزو نکات اصلی هر رژیم هستن :

- نان رژیمی : کلن ما توی رژیم , نون رژیمی نداریم . در شهر نونهای نازکی شبیه نان لواش به فروش میرسه که به اسم نون رژیمی معروفن . اغلب افرادی که شکایت میکنن که ما همچنان با رژیم های غذایی ای که میگیریم چاق میشیم , بر میگرده به همین مورد !!! طبق دستور متخصص تغذیه , کسانیکه میخوان لاغر بشن باید نان های حجیم درست شده از جو بخورن . در صورتیکه مردم میرن و نون رژیمی لواش میخرن و فکر میکنن با این نون اونها لاغر میشن در صورتیکه این نونها بدتر چاق کننده ست ! دلیلش اینه که نونهای حجیم باعث میشه معده سریع پر بشه و احساس سیری به شما دست بده و در ضمن مواد ترکیبیش بخاطر تخمیر ناشی از مخمرها , بسیار سبک هست و کم کالری . اما وقتی نون نازک رو میخورین , مجبورین مقدارش رو چند برابر کنین . مسلمه یه تکه نان لواش شما رو سیر نمیکنه و از طرفی با مغز کامل گندم درست شده که خودش چاق کننده ست !!!!

- روغن زیتون : خیلی ها ادعا میکنن ما روغن زیتون با غذامون میخوریم ولی بازم چاق میشیم ! متخصص تغذیه نمیگه شما روغن زیتون رو هم به روغنهای دیگه غذاییتون اضافه کنین تا لاغر بشین و کلن روغن زیتون یک روغنه و چاق کننده . اون میگه روغن رو باید حذف کنین ولی بهتره که اگر هم روغن بکار میبرین از روغن زیتون باشه وگرنه شما وقتی توی سالادتون روغن زیتون میریزین , علاوه بر روغنی که در داخل غذاتون هست , دارین یک روغن اضافی هم مصرف میکنن و به همین دلیل چاق میشین !

- نوشابه و دوغ : خیلی ها ادعا میکنن ما نوشابه رژیمی میخوریم و باز هم چاق میشیم و یا میگن ما دوغ میخوریم و چاق میشیم در صورتیکه اینها رژیمی هستن ! باز یک اشتباهی که همه مرتکب میشن اینه که شما هر کاری کنین نوشابه قند داره و فقط نوع قند اون با قند نوشابه های معمولی فرف داره . دوغ هم یک نوشیدنی پر چرب و پر کالری هست که مصرفش مسلمن چاق کننده ست . وقتی از متخصص تغذیه پرسیده میشه دوغ بهتره یا نوشابه ؟ اون مجبوره بگه خب نوشابه بهتر از دوغه ولی هر جفتشون برای رژیم مناسب نیستن . به نسبت دوغ که پر چرب و پر کالری هست , نوشابه بهتره ولی در کل برای رژیم هر جفتشون مضر هستن !!!!!

- در مورد خوردن برنج , بعضی ها میان میگن ما نصف یک لیوان برنج رو کته کردیم و خوردیم و باز همچنان چاق میشیم . متخصص تغذیه تو دستور بهشون گفته روزانه یک نعلبکی برنج آبکش سبوسدار بخورین و اینها کته میخورن . برنج وقتی آبکش میشه مقدار زیادی از نشاسته خودش رو از دست میده و سبک میشه و از طرفی وقتی با سبوس پخته میشه ویتامین هاش رو حفظ میکنه و خود سبوب ها هم به علت فیبر , باعت پر شدن معده میشن و سیری ایجاد میکنن . در صورتیکه کته نه تنها تمام مواد مغذی برنج رو داخل خودش نگه میداره بلکه نشاسته ش هم از بین نمیره و همچنان حفظ میشه و مسلمه چاق کننده ست !

- در مورد گوشت سوال میشه که ما گوشت قرمز رو حذف کردیم و گوشت سفید میخوریم و هنوز چاق میشیم . در صورتیکه متخصص تغذیه نمیگه گوشت قرمز حذف بشه و بجای اون هر چقدر دلتون خواست گوشت سفید بخورین . همون مقدار توصیه شده در روز باید گوشت سفید استفاده بشه نه بیشتر و جایگزینی گوشت سفید با قرمز برای بیشتر خوردن نیست و برای سالم و کم چرب بودنه .

بعضی از میوه ها رو هم خیلی از افراد نمیخورن و میگن چاق میشیم . برای نمونه انگور . موز . سیب و ... در صورتیکه خیلی از میوه ها خودشون خاصیت لاغر کنندگی دارن مثل انگور . با اینکه انگور شیرینه اما یک میوه لاغر کننده ست و مصرفش باعث لاغر شدن میشه , بر خلاف کشمش که چاق کننده ست . یا موز به دلیل فیبر بالا , خودش پر کننده معده ست و جلوی اشتها رو میگیره و سرشار از انواع ویتامینهاست و ...

خیلی ها که رژیم میگیرن وعده های غذاییشون رو حذف میکنن . مثل صبحانه ! این کار یک اشتباه بسیار بزرگه چون حذف کردن صبحانه باعث چاقی میشه . در صورتیکه خوردن صبحانه به مقدار مناسب , فرد رو لاغر میکنه ولی به اشتباه تقریبن تمام افرادی که رژیم میگیرن صبحانه رو حذف میکنن .

در مورد آب , بعضی ها ادعا میکنن ما آب هم میخوریم چاق میشیم ! طبیعیه چون دو سوم وزن بدن آب هست . این افراد وقتی آب نمیخورن , فکر میکنن دارن لاغر میشن در صورتیکه سلول ها دچار کم آبی میشن و حجم آب بدن کم میشه و این تصور پیش میاد که آب اونها رو چاق کرده در صورتیکه آب مورد نیاز و روزانه بدنشون نصف شده و به همین دلیل وزنشون کمتر شده و با خوردن آب دوباره بر میگرده سر جای اصلی و آب تاثیری در چاقی یا لاغری نداره .

مجموع اینها رو در نظر بگیرین متوجه میشین که در رژیم مردم اشتباهات فاحشی صورت میگیره که باعث مشکلات زیادی میشه . رعایت نکاتی که متخصص تغذیه بهتون یاد میده میتونه چاره ساز باشه و بهتره از روش های من در آوردی خودداری کنین چون هر دستوری دارای یک حکمتیه و اون شخص درسش رو خونده و متخصص شده ...

۱ نظر:

سكوت گفت...

سلام
فوق العاده است
خيلي به دردم خورد
اميدوارم كه ادامه بدين
هميشه شاد باشيد