شنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۸۶

لامپ های کم مصرف

چند سالی میشه که یکسری لامپ به بازار اومده به نام لامپ های کم مصرف . ولی در ایران متاسفانه هنوز طرفداران چندانی ندارن . البته به احتمال زیاد میتونه به دلیل ناآگاهی مردم از مزایای این نوع لامپ ها باشه که چندان طرفدار ندارن :

لامپ های کم مصرف در دو نوع آفتابی و مهتابی " از نظر رنگ " به بازار عرضه شدن . استفاده از این لامپ ها به تنهایی آزار دهنده ست . یعنی شما نمیتونین فقط به تنهایی لامپ از نوع مهتابیش رو استفاده کنین . چون خیلی سفید و سرد هست و نوع آفتابی اون هم کمی تا قسمتی گرم ولی باز به نسبه قابل تحمل تره و زردی اون از لامپ های تنگستن معمولی کمتر . برای استفاده از این لامپ ها باید اونها رو بصورت ترکیبی بکار برد . بهترین ترکیب استفاده یک به دو هست البته بسته به رنگ دیوارهای منزل . اگه رنگ دیوارهای منزل شما سفید یا روشن باشه , تعداد لامپ های آفتابی رو باید بیشتر کنین و اگه رنگ دیوارها تیره تره , تعداد مهتابی ها رو بیشتر کنین . یعنی دو عدد لامپ آفتابی در کنار یک عدد لامپ با پرتو مهتابی .
از مزایای دیگه این نوع لامپ ها مصرف بسیار پایین اونهاست . لامپ با توان نوردهی 90 وات , تنها 18 وات برق مصرف میکنه و همینطور لامپ با قدرت نور دهی 150 وات , تنها 30 وات برق مصرف میکنه . برای مقایسه میتونین قدرت نور دهی یک لامپ 100 وات رو در نظر بگیرین که 100 وات نور زرد تولید میکنه و در عوض 100 وات هم کامل برق مصرف میکنه و این در صورتیه که گرمای تولید شده توسط این لامپ ها بسیار پایینه و حتا دست رو نمیسوزونه . در صورتیکه لامپ های معمولی گرمای زیادی تولید میکنن بطوریکه اگه شما در یک اتاق نسبتن کوچک باشین و فقط 3 لامپ 100 وات رو روشن کنین در تابستان , هوای اتاق به شدت گرم میشه !
از مزایای دیگه این لامپ ها , عمر طولانی و داشتن گارانتی اونهاست . هر لامپ حداقل بین 2 سال و نیم تا 3 سال و حتا بیشتر , در صورت مصرف کمتر , عمر میکنه در صورتیکه لامپ های عادی عمری بسیار کوتاه دارن و با یک ضربه احتمال خراب شدنشون میره . از طرفی لامپ های عادی بعد از مدتی سیاه و تیره میشن ولی این لامپ ها تغییر رنگ نمیدن و به سادگی هم شسته میشن .
از مزایای دیگه اونها کم حجم بودنشون به نسبت لامپ های مهتابی هست . برای استفاده در حمام و دستشویی منازل کوچک , میتونین از نوع مهتابی اونها استفاده کنین که نیاز به محل وسیع برای نصب مهتابی نداره !
تنها ایرادی که بر این لامپ ها وارده شکیل نبودن اونهاست که با توجه به مزایایی که دارن , این نقص چندان مهم نیست . خوشبختانه امروزه برای تمام انواع سرپیچ ها تولید شدن . از لامپ های شمعی گرفته تا لامپ های معمولی . با توجه به انرژی حرارتی لامپ های معمولی و مصرف بسیار بالای اونها و در مقابل نور دهی بسیار کم و آزار دهنده اونها , استقاده از این لامپ ها واقعن جذاب و مقرون به صرفه ست . فقط برای آگاهی , وقتی تمام لامپ های یک منزل 2 اتاق خوابه رو با لامپ های کم مصرف تعویض کردن , مصرف برق این خانوار به یک سوم عادی کاهش پیدا کرد !!! این امر معجزه نیست و کاملن طبیعیه . چون وقتی لامپ های 100 وات منزل با لامپ های 18 وات جبران بشن , میتونین ببینین چه مقدار در مصرف برق شما صرفه جویی شده . مثلن یک لوستر با 4 لامپ شمعی معمولی که حداقل 60 وات هر کدوم برق مصرف میکنن , با 4 لامپ 100 وات پرتو با مصرف برق 18 وات تعویض کنین متوجه میشین چقدر مقدار نور شما افزایش پیدا میکنه و در عوض مصرف برق میاد پایین . امید که با مصرف بهینه هم به فکر سلامت چشم های خودتون باشین و هم به فکر جیبتون .

** در آخر یک مقایسه هم بین لامپ های هالوژن با این لامپ ها داشته باشم و اونم اینه که لامپ های هالوژن چند ایراد دارن . یکی نیاز داشتن به تجهیزات نصب از قبل ترانس و سیم کشی تو کار . گرمای فوق العاده زیاد . نور کانونی یا Spotlight که فقط یک نقطه خاص رو روشن میکنن . استفاده از اونها میتونه تنها تزئینی باشه و چندان مقرون به صرفه و مناسب برای منازل نیستن !!!!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

man khodam in Lamp haye LED ro emtehan kardam va kheili razi hastam.

dige in akhareshe.

website:

http://dotit.osram.info/index.php?lang=en&country=com#dotit/linear

ناشناس گفت...

لامپای کم مصرف معمولی غیر الکترونیک نورشون بر حسب وات چند برابر بیشتر از لامپای معمول نیست و اون معادلاتی که روشنو نوشته میشه چندان صحت نداره ، ولی به دلیل سفید بودن و بازتاب زیاد نور از دیوار و سقف سفید اتاقها به هطرز کاملا محسوسی محیط را روشن میکنن

سعی کنید دنبال لامپ کم مصرف الکترونیک باشید (این نوعی که یارانه ای و مفت اره توزیع میشه) این لامپها هم مصرفشون بسیار کمتر از نوع ساده است و هم واقعا در حدود چهار برابری طبق تست نور سنجی خودم محیط روشنتر میکنند، البته برای جایی که لامپ زیاد روشن خاموش میشود مثل توالت نوع ساده بهتره