چهارشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۱

سوختگی پوست و سفیده تخم مرغ

بعضی سوختگی ها هست که باعث میشه بدن از ریخت بیافته و پوست شدیدن آسیب ببینه . مثل سوختگی با آب جوش یا سوختگی با روغن و قیر و خیلی از مواد آتش زا و ... معمولن هم اگر سوختگی شدید باشه هیچ کاری نمیشه برای درمان و سلامتی و برگرداندن زیبایی انجام داد بجز اینکه منتظر رسیدن آمبولانس موند و یا بیمار رو سریع به بیمارستان رسوند . اما یک کمک اولیه خوب برای سوختگی ها وجود داره که کمتر کسی از اون با خبره و بسیار هم ساده ست و خیلی هم موثر . مخصوصن این روش برای کسانی مناسب و خوبه که در طبیعت و یا نقاط دور افتاده دچار سوختگی شدن و دسترسی به پزشک و کمک های اولیه و دارو ندارن :

اگر دچار سوختگی شدید , فورن عضو سوخته رو زیر آب خیلی سرد بگیرین تا عضو سوخته دماش متعادل بشه و سرد بشه . مثلن اگر دستتون سوخت , فوری اونو زیر آب سرد بگیرین . با اینکه این کار خیلی دردناک هست , ولی به شدت موثره بعنوان اولین اقدام اورژانس !
سپس به سرعت چند عدد تخم مرغ بیارین و زرده هاش رو دور بریزین و سفیده ها رو داخل کاسه ای بریزین و سفیده ها رو با چنگال بزنین تا کمی سفید بشه . حالا این سفیده ها رو روی عضو سوخته قرار بدین . مثلن اگر دستتون سوخته , توی کاسه ای چند سفیده تخم مرغ رو بزنین و کف دستتون رو توی سفیده ها فرو کنین و سپس در بیارین و بذارین خشک بشه . هر یک ساعت یکبار بدون شستن بافت سوخته , اونو در سفیده تخم مرغ فرو کنین . بعد ار سه تا چهار ساعت درد هم کم و از بین میره .

طبق آمار پزشکی , کسانی که عضو سوخته رو در همون دقایق اولیه از این روش استفاده کرده , پوستشون کلن یا خیلی زود ترمیم و مثل روز اول شده و یا شدت آسیب دیدگی خیلی کمتر از وقتی بوده که سفیده تخم مرغ استفاده نشده بود ! اما دلیل این معجزه چی هست ؟
همه اینها به دلیل وجود کلاژن طبیعی در سفیده تخم مرغه که باعث ترمیم سریع سلول های پوست میشه و حداقلش اینه که اگر هم کاری نکنه , آسیبی وارد نمیکنه و فقط درد رو کمتر میکنه ...

( حالا که بحث سوختگی شد , خوبه این رو هم بگم که اگر دست یا پای شما دچار سوختگی با قیر مذاب شد , بافت رو سریع توی نفت سفید فرو کنید و بیرون بیارین ) .

هیچ نظری موجود نیست: