شنبه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۰

کوکو سیب زمینی

این غذای خوشمزه و ساده جزو اون غذاهایی هست که در زمان کوتاه و با خرج کم درست میشه و به درد افرادی میخوره که شاغل هستن و یا دانشجوها . موادی که در این غذا استفاده میشه در هر خانه ای پیدا میشه و درست کردنش هم خیلی ساده ست و زمان کمی رو میبره . این غذا رو میشه یا با نون و یا با برنج بصورت کته , سرو کرد به همراه مخلفاتی مثل سیر ترشی , انواع ترشیجات یا سالاد شیرازی و حتا لای نون ساندویچی به همراه خیارشور و گوجه فرنگی .

مواد لازم :

- سیب زمینی : چهار عدد متوسط .
- تخم مرغ : به تعداد مورد نیاز .
- پیاز کوچک به اندازه نارنگی : یک عدد .
- زرد چوبه : یک قاشق مرباخوری سر صاف .
- دارچین : نصف قاشق چایخوری .
- فلفل سیاه : یک سوم قاشق چایخوری .
- نمک : به مقدار دلخواه .
- بکینگ پودر : نوک قاشق چایخوری .

روش تهیه :

روشی که من سیب زمینی ها رو میپزم و آب پز میکنم , شاید کمی غیر عادی به نظر برسه , ولی توی مزه نهایی تاثیر خیلی زیادی میذاره و کاملن تفاوت رو میتونین احساس کنین و خیلی خوشمزه میشه . من سیب زمینی ها رو پوست میکنم و بعد درشت درشت خرد کرده و با آب و کمی نمک میپزم . اما خیلی ها هستن که سیب زمینی ها رو با پوست در آب میذارن تا بپزه ! روش دوم از نظر اینکه مواد مغذی سیب زمینی مثل نشاسته و ویتامین سی موجود در سیب زمینی رو حفظ میکنه , اما طعم زیاد خوبی بهش نمیده و سنگینش میکنه . ولی در روش اول که خودم همیشه درست میکنم , نشاسته سیب زمینی همراه با آبش موقع آبکش کردن بعد از پُخت , کم میشه و سیب زمینی ها هم چون با نمک پخته شدن , خوش خوراک تر و سبک تر میشن و کوکو تُرد میشه .. اما در کل هر دو روش رو میتونین به کار ببرین ...
بعد از اینکه سیب زمینی ها پخته شد , من اونها رو با گوشت کوب له میکنم . دلیل اینکه رنده نمیکنم , اینه که موقع سرخ کردن , زیاد جالب نمیشه و حالت خامی پیدا میکنه و زیر دندون میاد . ولی باز هم این بسته به سلیقه خود شماست که سیب زمینی ها رو رنده کنین یا با گوشت کوب له کنین .
بعد از له کردن سیب زمینی ها صبر میکنیم تا سیب زمینی ها خنک بشن . اگر زمانی که سیب زمینی ها داغ هستن تخم مرغ ها رو اضافه کنیم , طعم خیلی بدی پیدا میکنه و بوی ضُغم میگیره ! بعد از خنک شدن سیب زمینی ها , ابتدا زردچوبه , دارچین و فلفل سیاه و بکینگ پودر رو اضافه میکنیم و پیاز رو هم رنده ریز کرده و مخلوط میکنیم . سپس تخم مرغ ها رو یکی یکی اضافه کرده و هم میزنیم . مایه کوکو نباید خیلی شل باشه که از قاشق شُره کنه مثل ماست و یا خیلی سفت باشه که نشه اونو مخلوط کرد . باید نرم باشه و راحت از قاشق جدا بشه . تخم مرغها رو یکی یکی اضافه میکنیم تا بیشتر از حد شل نشه . زمانی که شل بودن مایه مناسب بود , مقدار مورد نیاز نمک رو اضافه میکنیم . بکینگ پودر برای تُرد و پفکی شدن کوکو ها استفاده میشه و اجباری نیست !


برای سرخ کردن کوکوی سیب زمینی , بهتره اونو یک تکه نریزیم چون خوب پخته نمیشه و خوشمزه در نمیاد . ابتدا توی ماهیتابه روغن میریزیم و میذاریم خوب داغ بشه سپس با قاشق مقداری از مایه کوکو رو برداشته و قاشق قاشق در ماهیتابه میریزیم و سطحش رو کمی صاف میکنیم . وقتی یک طرف سرخ شد بر میگردونیم تا طرف دیگه سرخ بشه .. به این روش قاشقی گفته میشه .


هیچ نظری موجود نیست: