یکشنبه، اسفند ۰۸، ۱۳۸۹

خوراک دال – Dal

اصل این غذا هندی هست و جزو غذاهای ملی و معروف هندوستان به حساب میاد , ولی تقریبن میشه گفت در بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی پخته میشه و طرفدار داره از جمله ایران ! مناطقی مثل جنوب ایران , پاکستان , افغانستان , هندوستان , بنگلادش , مالزی و ... همگی این خوراک رو مورد استفاده قرار میدن . غذایی که آموزش میدم یک غذای بسیار خوشمزه کاملن گیاهی , با پروتئین و آهن بالا و مواد گیاهی افزودنی بسیار مفید و مغذی هست و از همه جالبتر اینکه این غذا رو شما میتونین در کمتر از نیم ساعت بپزین !! که از این مدت 15 دقیقه پخت غذا طول میکشه و 15 دقیقه هم خرد کردن و تفت دادن مخلفات . من دستور اصلی اونو کمی تغییر دادم که به ذائقه ایرانی بیشتر شبیه باشه و نه اون تندی و پر ادویه بودن سبک هندی رو داشته باشه و نه بی مزه باشه :

مواد لازم :

- دال عدس : نیم کیلو برای 4 نفر به شرط مصرف با نان .
- گشنیز خرد کرده : یک پیمانه پر .
- پیاز درشت ریز خرد کرده : یک عدد .
- سیر ریز خرد کرده : یک حبه .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری سر صاف .
- گوجه فرنگی خرد شده : 3 عدد متوسط .
- ادویه جات شامل : فلفل قرمز – کاری – زیره سبز که بهتره درسته باشه – زردچوبه – پودر تخم گشنیز و در صورت در اختیار داشتن مقداری تخم شنبلیله .
* کره : یک قاشق غذا خوری به دلخواه !
* ماست : به دلخواه !


روش تهیه :

دال عدس در ایران دو جور هست . نوعی عدس قرمز داریم که دانه های اون گرد و قرمز هست و در واقع شبیه ماش میمونه ولی قرمز رنگه که اون مورد نیاز ما نیست و بیشتر بعنوان غذای کبوتر استفاده میشه . دال عدسی که برای این غذا استفاده میشه دقیقن شکل لپه هست با این فرق که رنگش قرمزه . اگه در خارج از ایران هستین اسم این نوع عدس Masoor dal هست و میتونین از فروشگاههای هندی اونو تهیه کنین . دال عدس نیاز به خیسوندن نداره و مدت پخت اون بسیار کوتاه هست و در کمتر از 15 دقیقه کاملن میپزه و له میشه . دال عدس رو ابتدا خوب بشورین و بعد توی قابلمه ریخته و آب و نمک و گوجه فرنگی خرد شده و کمب زردچوبه و رب گوجه فرنگی رو بهش اضافه کنین و بذارین بپزه . 
توی این فاصله به سراغ درست کردن موادی برای طعم دار کردن غذامون میریم . کمی روغن توی ماهیتابه ریخته و پیازها و مقدار نصف کمتر قاشق , دانه زیره سبز رو به روغن اضافه میکنیم . ( نکته جالب غذاهای هندی این هست که ادویه ها رو اونها بیشتر درسته استفاده میکنن و همین باعث میشه که خاصیت دارویی اونها جلوی نفاخ بودن غذاهاشون رو بگیره و در واقع شما وقتی یک غذای هندی پر ادویه میخورین , اصلن احساس دل درد و دل پیچه و نفخ نمیکنین و دلیلش همین هست )  اگر دانه شنبلیله هم دارین اون رو هم اضافه کنین . کمی که پیازها طلایی شدن , سیر ریز خرد شده یا له شده رو اضافه میکنیم . اگر زنجبیل تازه هم در اختیار دارین , به همراه سیر کمی هم زنجبیل تازه ریز خرد شده اضافه کنین . حالا موقع اضافه کردن ادویه جات هست . همه ادویه جات رو به همراه نصف قاشق مربا خوری نمک به پیاز و سیر اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم تا خوب بوی ادویه جات در بیاد . پیازداغمون که درست شد , گاز رو خاموش میکنیم و ماهیتابه رو میذاریم کنار . عدس ها رو نگاه میکنیم اگر پخته شده بودن , همه پیازداغ رو که مزه دار شده به قابلمه دال اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم . 2- 3 دقیقه میذاریم عطر ادویه ها با خوراک دال ترکیب بشه و بعد گشنیز ریز خرد شده رو اضافه میکنیم و غذا رو سرو میکنیم . در صورتیکه دوست داشته باشین میتونین یک قاشق غذا خوری کره هم بهش اضافه کنین و طعم خیلی خوبی به خوراکتون میده و یا مقداری پیازچه ریز خرد شده رو هم به غذاتون اضافه کنین . در ضمن این غذا نباید سفت و خشک باشه و مقدار خیلی کمی آبدار باید باشه و به این نکته دقت کنین . نه خیلی آبدار نه خیلی خشک !
یک نکته ای رو بگم و اونم این هست که من این غذا رو با مقدار کمی ماست میخورم و به نظرم ماست طعم خیلی خوبی بهش میده . در واقع همون قدر که شما به یک کاسه آش رشته , کشک اضافه میکنین , موقع سرو کردن هم توی کاسه خودتون کمی ماست که چکیده باشه بهتره , بریزین و از طعمش بیشتر لذت ببرین که البته سلیقه ای هست ضمن اینکه خوراک دال تند هست و با فلفل قرمز درست میشه و اگه بهش ماست اضافه بشه , تندی اونو تا حد زیادی کم و متعادل میکنه ! بعضی ها هم هستن که مقداری آب تمرهندی به این غذا اضافه میکنن تا کمی ترش بشه که سلیقه ای هست . در کل این یک غذای بسیار سالم و مقوی و خوشمزه ست که بهتره در هفته یکبار مصرف کنین و یک هفته عدسی و یک هفته دال درست کنین برای تنوع . بخاطر داشتن فیبر و پروتئین بالا که در هر صد گرمش 370 میلی گرم پروتئین داره و آهن , این غذا برای کودکان و خانم ها بسیار مفیده و جالبترین قسمتش این هست که دال عدس میزان نفخش خیلی کمتر از عدس و لپه معمولی هست !

۴ نظر:

sanaz گفت...

salam...webloge khooobi darin faghat kash option baraye print migozashtin chon man mamoolan receipe ha ro print migiram va dorst mikonam, inja ye kam sakht bood chon bayad doone doone mineveshtam. mamnoon.

No One گفت...

دوست عزیز ! خود سرویس دهنده سایت یعنی بلاگر چنین امکانی رو نذاشته . دست من نیست

nooshin گفت...

janam ke to ham daal doost dari. mahshareh. manam ye recepie gozashatam va in kheili shabieheh. man ke asheghe adas o soupesham. lovya too:)

No One گفت...

مرسی نوشین جان .دستپخت تو که بی نظیررررررره .. خیلی چیزا از سایتت یاد گرفتم