پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۸۹

نکاتی در مورد صبحانه بچه ها

مردمان کشورهای چین و ژاپن دارای قد کوتاهی هستن . ولی مسئولین بهداشت این کشورها با استفاده از اصول تغذیه ای صحیح باعث شدن میانگین قد مردم کشورشون در طول نیم قرن , بلندتر بشه و امروزه نسل جدید این کشورها قد متوسط تا نزدیک به بلند دارن . در ایران متاسفانه میانگین قد در طول 50 سال گذشته تغییری نکرده و همچنان در سطح متوسط باقی مونده و حتا در مواردی , میانگین قد افراد کمی کوتاهتر هم شده بخصوص در مورد مردان . اگر نگاهی به عادت های تغذیه ای مردم ایران و مخصوصن کودکان ایرانی بندازیم , متوجه میشیم دلیل این پس رفت در نسل جدید ما چی بوده . اهمیت ندادن به صبحانه یا اصلی ترین وعده غذایی !

صبحانه یکی از مهمترین عوامل رشد در کودکان به شمار میاد و همینطور یک وعده غذایی بسیار مهم برای هر فرد بالغ بطوریکه نزدیک به 35% تا 40% از کالری بدن باید از این راه به دست بیاد و باقی از وعده های ناهار و شام ! وقتی صحبت از چنین مقدار کالری میکنیم , پس نتیجه هم میگیریم که صبحانه وعده بسیار مهم و حیاتی برای سلامتی بدن هست . کودکانی که صبحانه نمیخورن , در میانه روز دچار ضعف و بی حالی و عدم درک درس ها میشن . خواب آلودگی , ضعف قوای جسمانی , خسته بودن در طول روز و عدم درک دروس مدرسه از مهمترین عوارض نخوردن صبحانه ست . در بیشتر خانواده ها کودکان صبح از خواب دیر بیدار میشن و فکرشون اینه که فورن لباس بپوشن و برن مدرسه و یا بشینن پشت کامپیوتر . خیلی اگه والدین اصرار کنن , کودکشون یک لقمه نون خالی از سر سفره بر میداره و جویده و نجویده میدوئه پی بازی یا مدرسه ! یک تا دو ساعت بعد عوارض خستگی و ضعف و کمبود قند خون ظاهر میشه که باعث هم استرس و هم بی حالی و عدم درک درس توسط مغز میشه . طبق آزمایشاتی که صورت گرفته , کودکانی که در یادگیری درس ها کم توان هستن و یا به اصطلاح درسشون ضعیف هست , در 90% موارد مشکل تغذیه ای دارن . روشی که برای حل این مشکل وجود داره خیلی ساده ست . کافیه کودکانتون رو عادت به خوردن صبحانه بدین و همراه با اونها دور میز صبحانه بشینین و خودتون هم بخورین تا کودک تشویق به خوردن بشه . بجز این , صبحانه باید شامل مواد مغذی باشه ! گذشت اون زمان که نون لواش رو میزدن توی چایی شیرین و میذاشتن دهن بچه ها و میفرستادنشون مدرسه و یا یک لقمه خشک و خالی نون و پنیر میگرفتن و میدادن دست بچه و تمام !

غذایی که برای کودکان لازم هست تا با وعده صبحانه خورده بشه شامل شیر – موز – غلات مقوی مثل کرُن فلکس و یا نان سنگک و یا نان های سبوس دار – کره و پنیر و مخصوصن کره بادام زمینی هست . بصورت یک روز در میون تخم مرغ آب پز و یا عسلی و یا شیر و موز و زده تخم مرغ به همراه عسل . انواع مغزهای خام و بو نداده مثل بادام و پسته و فندق و بادام هندی و برگه زرد آلو . نیاز نیست به کودک خودتون این حجم زیاد رو بدین بخوره . بلکه میتونین اونها رو تقسیم کرده و یک روز در میون بهش بدین یا در وعده های بسیار کوچک . یک روز تخم مرغ با کره و یک لیوان شیر . فردا کرن فلکس با شیر و یک عدد موز . پس فردا شیر موز با نان و پنیر و مغز خشکبار هم بعد از صبحانه یک عدد از هر کدوم اونها برای کودک شما کافی هست . یک عدد بادام , یک عدد پسته , یک عدد فندق و یک عدد مغز گردو و .. ! ضمن اینکه میتونین در هفته دو بار صبحانه به کودکان عدسی بدین . عدس رو حتمن بخیسونین و بعد خیلی خوب بپزین تا کاملن نرم بشه چون کودکان زیاد به جویدن اهمیت نمیدن و ممکنه معده درد بگیرن . بعد آب لیموی تازه + جعفری و پیازچه ریز خرد شده با کمی گلپر و روغن زیتون خام مخلوط کنین . بهترین و سالم ترین صبحانه برای کودک شماست .
برای خوراکی مدرسه کودکان خودتون هرگز از کالباس یا سوسیس و غذاهای حاضری مثل انواع فست فودها استفاده نکنین . بلکه از مواد مغذی و ویتامین دار و مخصوصن میوه جات در کنار اونها استفاده کنین . گذاشتن یک عدد سیب یا میوه های فصل مثل نارنگی یا پرتقال یا کیوی یا موز در صورتیکه با صبحانه مصرف نمیشن به سلامتی و رشد و درک کودک بسیار کمک میکنه . حتا ساندویچ مربا با کره و یا ساندوچ پنیر و خیار یا ساندویچ گوشت چرخ کرده با گوجه فرنگی و خیارشور و جعفری و پیاز خرد شده با سس های مقوی مثل تاتار یا ساندویچ تخم مرغ آب پز با برگ کاهو و خیارشور و گوجه فرنگی و جعفری خرد شده یا کوکوی سیب زمینی و کتلت و فلافل و یا سالاد الویه و ... که همه اینها صد برابر بهتر از کالباس و سوسیس هستن و به رشد کودکتون بسیار کمک میکنن . استفاده مرتب از مکمل های غذایی مثل مولتی ویتامین ها با مشورت پزشک هم میتونه در رشد و سلامنی فرزندتون خیلی موثر باشه .

هیچ نظری موجود نیست: