یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۸۹

تبدیل لامپ های هالوژن و کم مصرف به LED

چند سالی میشه که لامپ های ال ای دی LED وارد بازار شدن و هر روز که میگذره نقش بیشتری رو در روشنایی بخشیدن به منازل و وسائل الکترونی بازی میکنن . برتری اونها به سایر لامپ ها و حتا لامپ های کم مصرف این هست که مصرف برق اونها بسیار بسیار پایین هست ضمن اینکه عمر مفیدشون هم بسیار زیادتره و گرمای بسیار کمی هم تولید میکنن و از همه مهمتر , حجم بسیار کمی رو اشغال میکنن . زمانی که لامپ های هالوژن به بازار اومد , لامپ های حبابی کم کم از دور خارج شدن ولی با همه اینها لامپ های هالوژن چندان برتری مهمی نسبت به لامپ های معمولی نداشتن بجز اینکه مصرفشون کمی کمتر بود و زیبایی ایجاد میکردن برای دکوراسیون . گرمای زیادی تولید میکردن , زود به زود میسوختن و برای راه انداختن اونها نیاز به وسائلی مثل ترانس بود که خودش محل رو اشغال میکرد و به ازای هر لامپ یک ترانس 300 گرمی مکعب مستطیل لازم بود  ! بنابراین بجز جنبه زیبایی و اینکه میشد اونها رو بصورت توکار , در سقف منازل یا دیوارها قرار داد , مزیت دیگه ای نداشتن !
امروزه , تکنولوژی اونقدر پیشرفت کرده که همون لامپ های هالوژن , تبدیل شدن به لامپ های ال ای دی ! یعنی شکل و فرم و اندازه لامپ همونه , ولی مصرف و گرمایش و عمر مفید اون به شکل عجیبی تغییر کرده .
لامپ های هالوژن همگی یک ترانس 12 ولت دارن و مصرف برق اونها هم از 25 تا 50 وات به بالا هست . با اینکه ترانس 12 ولت دارن ولی به اندازه یک لامپ 50 وات مصرف دارن !! ضمن اینکه خیلی هم گرما ایجاد میکنن و بخاطر همین گرما وقتی توکار قرار میگیرن , زودتر میسوزن و از بین میرن !
اما لامپ های ال ای دی جدیدی که به بازار اومده , همون ترانس قبلی رو استفاده میکنن با این فرق که مصرف اونها تنها 3 وات هست ! نور دهی بیشتری دارن و نور تمیز تر و شفاف تری منتشر میکنن ضمن اینکه در دو طیف سفید و آفتابی هستن . گرمای تولید شده اونها بسیار پایین هست و عمر مفید اونها 20 هزار ساعت تعیین شده که مطمئنن با مصرف درست , بیشتر هم میره و همه اینها یعنی برتری و دور نریختن پول .

در این موقعیت که برق گرون شده در همه جای دنیا و نیاز هست که در مصرف انرژی صرفه جویی بشه , کافیه شما تمام لامپ های هالوژن خودتون رو در بیارین و جای اونها رو با لامپ های ال ای دی از همون نوع عوض کنین ! اگه در منزل شما بالای اوپن 5 لامپ وجود داشته باشه , کمی بیشتر از یک لامپ 200 وات برق مصرف میشه !! ولی با تبدیلش به ال ای دی , مصرف شما به 15 وات کاهش پیدا میکنه و رقم قابل توجهی میشه در کاهش قیمت قبض برق شما !!! حتا لامپ های کم مصرف هم از 15 وات و 20 وات کمتر نیستن ضمن اینکه شکل زیبایی ندارن و به هر سرپیچی هم نمیخورن ! بنابراین با استفاده از این نوع لامپ ها میتونین بهترین استفاده رو ببرین . هم نور عالی هم قیمت برق کمتر و هم روشنایی بهتر !! حتا انواعی از این لامپ ها هم ساخته شده که سرپیچ اونها گرد هست و ترانس در داخل خود سرپیچ , مثل لامپ های کم مصرف قرار میگیره با این فرق که نور دهی به اندازه یک لامپ 100 وات معمولی هست ولی مصرف به اندازه یک لامپ 5 وات با عمری 4 برابر بیشتر از لامپ های کم مصرف و گرمای کمتر !!

هیچ نظری موجود نیست: