دوشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۸۷

مواد روی پیتزا

مواد روی پیتزا شامل همه نوع مواد خوراکی میشه . از حیوانات دریایی گرفته تا سبزیجات و لبنیات و حتا میوه جات . این ذائقه شماست که میتونه نوع مزه و مخلفات پیتزا رو تعیین کنه . در ایران چند نوع خاص از پیتزا بیشتر تهیه نمیشه ولی در کشورها دیگه , انواع و اقسام پیتزاها پخته میشه که بستگی به فرهنگ و ذائقه مردم اون کشور داره . برای نمونه در کشورهای مدیترانه ای بیشتر پیتزاهای دریایی سرو میشه و یا در کشورهای اسکاندیناوی , پیتزاهای پروتئینی و یا در کشورهای آمریکایی , پیتزاهای سبزیجات و یا مخلوطی از میوه جات و لبنیات و ... . در اینجا اون موادی که بیشتر عرف هست در ایران رو توضیح میدم :

یکی از قسمت های مهم پیتزا , پنیر پیتزا ست . در ایران این پنیرها به پنیر کش دار معروف شدن که از نظر سلامتی خیلی مضر هستن به علت داشتن چربی خیلی زیاد . خوبه در اینجا این نکته رو هم تذکر بدم که بهتره قبل از خوردن پیتزا با یک دستمال کاغذی تمیز , روغن های روی سطح پیتزا رو جمع کنید . این کار کمک خیلی زیادی به سلامتی شما میکنه و حدود 30% از روغن اضافی رو جذب میکنه ! ما در تهیه پیتزا از دو پنیر استفاده میکنیم یکی پنیر چدار که در همه جای دنیا وجود داره و در مقابل حرارت ذوب میشه که در ایران فقط بصورت پخته استفاده میشه و در کشورهای دیگه بعنوان پنیر معمولی مصرف میشه و یکی هم پنیز موزرلا یا پنیر گودا . از پنیر گودا هم میتونین استفاده کنین . این دو پنیر تقریبن همه جا پیدا میشن و ما از اونها بعنوان لایه اولیه پیتزا استفاده میکنیم چون هم خیلی چرب هستن و هم خیلی گرون و از خامه تهیه میشن و در عین حال بسیار لذیذ و خوش طعم . طبق تجربه , تنها پنیر نسبتن کم چرب مناسب برای پیتزا در ایران , پنیرهای ساخت شرکت پگاه هستن که چربی کمتری دارن و برای سلامتی مناسب تر هستن نسبت به پنیرهای دیگه و خشک تر هستن !

نکته ای رو هم خوبه در مورد قالب پیتزا یا سینی پیتزا بگم . بهتره از قالب هایی به شکل بشقاب های گرد با روکش تفلون استفاده بشه . این قالب ها مزیتی که دارن این هست که خمیر به اونها نمیچسبه و نیاز به چرب کردن کف قالب ندارن . راحت شسته میشن و هر نفرسهمش مشخصه . تقریبن تمام فروشگاههای لوازم خانگی هم اونها رو به فروش میرسونن . پس بهتره از اونها برای پخت پیتزا استفاده بشه . " البته فقط داخل فر "

نکته ای رو هم در مورد پهن کردن خمیر بگم که خیلی مهم هست . خمیر پیتزا رو بعد از ور اومدن باید حدود 2 دقیقه دوباره ورز بدین و بعد بهش یک استراحت کوتاه مدت بدیم . اما ورز دادن اون به شکل خاصی صورت میگیره و لایه لایه . یعنی خمیر رو با دست باز میکنیم و اونو روی هم میارین و فشار میدیم و دوباره باز میکنیم . درست مثل اینکه داریم یک بسته رو کادو پیچ میکنیم . لایه ها رو از 4 طرف روی هم میارین و فشرده میکنین و دوباره میکشین و باز میکنین . این کار باعث میشه هوا لای خمیر بره و خمیر شما خیلی ترد و پوک بشه . از این روش در تهیه خمیر شیرینی دانمارکی استفاده میکنن ! اما این همه کار نیست . خمیر رو وقتی در سینی پهن کردین , باید حدود 10 دقیقه بهش استراحت دوباره بدین . بعد از پهن کردن در داخل قالب , روی اون رو یک حوله یا پارچه تمیز مرطوب , بندازین تا سطح خمیر خشک نشه و بعد در یک جای گرم قرارش بدین . مثل همون داخل فر خاموش . بعد از ده دقیقه میبینین خمیر شما باز هم ور اومده و یکدست صاف شده . حالا خمیر آماده چیدمان هست .

یکی از سیزیجات بسیار مهم در تهیه انواع پیتزا , فلفل دلمه ای هست که طعم بسیار مطبوعی به پیتزا میده . خوبه که از فلفل دلمه ای در تهیه پیتزا استفاده کنین که هم طعم دهنده اصلی و هم دارای انواع ویتامین ها مخصوصن ویتامین سی هست . برای زیبایی میشه از انواع رنگ های فلفل دلمه ای برای پوشش پیتزا استفاده کرد . در ضمن فلفل رو در لایه آخر باید چید .

قارچ ها رو بهتره بصورت برش های درشت و نسبتن نازک در بیارین . به این دلیل که تقریبن 90% وزن قارچ رو آب تشکیل میده و زمانیکه پخته بشه اگر ریز باشه , دیده نمیشه و گم میشه . اگر دوست دارین قارچ های شما سیاه نشن در اثر پختن و سفید و سفت باقی بمونن , بعد از اینکه اونها رو خرد کردیم آب یک عدد لیمو ترش تازه رو روی اونها بریزین و مخلوط کنین و بعد آبکش کنین و قارچ ها رو روی پیتزا بچینین . این کار باعث میشه که قارچ ها سیاه و چروکیده نشن .

بهتره از برشهای نازک فیله مرغ یا فیله ماهی یا میگو یا برش های نازک گوشت گوساله بدون چربی , بجای سوسیس و کالباس استفاده بشه که سالم تر و مقوی تر هم هست . تنها ذکر این نکته ضروری هست که اگر از میگو یا فیله مرغ استفاده میکنید میگوها و فیله مرغ باید خام باشن چون نیاز به پخته شدن طولانی مدت ندارن و اگر پخته بشن و دوباره در محیط فر قرار بگیرن خشک میشن و ارزش غذاییشون رو از دست میدن . ولی سایر گوشت ها باید پخته و ترجیحن نیم پز بشن و بعد روی پیتزا قرار بگیرن . میشه از گوشت بیفتک یا چرخ کرده هم استفاده کرد . اما بصورت نیم پز . پیاز درشتی رو رنده کرد و گوشت چرخ کرده رو در داخل پیاز به مدت 5 دقیقه تفت داد و بعد از سرد شدن به پیتزا اضافه کرد . در تهیه پیتزاهای دریایی میشه از کنسرو ماهی تن هم استفاده کرد . در صورتیکه از سوسیس و کالباس استفاده میکنین , خوبه از انواع مرغوب اونها استفاده بشه ! مثل ژامبون گوشت یا ژامبون مرغ . دیده شده خیلی ها با این استدلال که چون پیتزا هست , از کالباس ارزون استفاده کنیم , کالباسها و سوسیس هایی که بسیار نامرغوب هستن رو مورد استفاده قرار میدن که در طعم و ارزش غذایی پیتزا اثر نامطلوب میذاره . همچنین میتونین از قطعات بریده شده پپرونی هم استفاده کنید بعنوان پیتزای پپرونی .

سبزیجات دیگه ای که میشه در تهیه پیتزا استفاده کرد شامل : بادمجان حلقه شده خام , کدوی سبز حلقه شده خام , دانه های ذرت پخته شده , انواع زیتون ها , گوجه فرنگی خرد شده یا خشک شده , پیاز خام خلال شده , مارچوبه , کلم بروکلی , تره فرنگی های حلقه شده و هر چیز دیگه ای که دوست دارین رو نام برد که همگی به ذائقه شما بستگی دارن . در بعضی از انواع پیتزاها هم از آناناس , موز , کیوی , پرتقال یا نارنگی بعنوان طعم دهنده استفاده میشه مخصوصن آناناس . واضحه که این نوع پیتزاها مورد توجه افراد گیاهخوار یا افرادی هست که به سلامتی خودشون اهمیت میدن و اصولن رژیمی هستن .

نوع دیگه ای از پیتزا هم که در ایران کمتر شناخته شده هست , پیتزای پنیر هست که هیچ مخلفاتی نداره الا سس گوجه فرنگی و پنیر . که البته ساده ترین نوع پیتزا هم به شمار میاد و بیشتر بچه ها طرفدارش هستن .

و اما طرز چیدمان :

بعد از پهن کردن خمیر در قالب و استراحت دادن اون , سس گوجه فرنگی ای رو که آماده کرده بودیم بر روی سطح خمیر پهن میکنیم . حالا پنیر موزرلا یا گودا رو که رنده کردیم و یا اگر بصورت ورقه هست روی سس پخش میکنیم یا میچینیم . حالا اگر گوشت چرخ کرده داریم , نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده هست و یا اگر از کالباس استفاده میکنین یا تن ماهی یا سویا و .. , کالباس و سایر مواد رو اضافه میکنیم . بعد نوبت چیدن قارچ هست . قارچ ها رو میچینیم و سپس فلفل دلمه ای رو اضافه میکنیم . کمی پودر آویشن یا اورگانو روی پیتزا میپاشیم و در آخر پنیر چدار رنده یا ورقه شده رو اضافه میکنیم . همیشه دقت کنین به اندازه دو تا سه سانتیمتر از لبه های خمیر شما به سمت بیرون , خالی از پنیر بمونه چون وقتی پنیر آب بشه , از اطرفا خمیر سر ریز میشه و به زیر قالب میره و میسوزه . در چیدن مواد پیتزا ترتیب چیدن بر حسب مواد نرم و مواد سخت تعیین میشه . موادی که نیاز به پخت بیشتر دارن , درلایه های زیرین و موادی که نیاز به پخت زیادی نداره , در لایه های رویی قرار میگیرن .
فر رو از قبل باید روشن کرده و روی دمای 200 درجه سانتیگراد تنظیم کرده باشین و بعد سینی پیتزا رو در طبقه وسط فر به مدت حداقل 30 دقیقه قرار بدین . حتمن از شعله های پایینی فر برای پخت استفاده کنین و در مرحله آخر میتونین فقط برای برشته شدن پنیر روی پیتزا , از شعله بالایی استفاده کنین یا همون گریل .

** توضیح اضافی : پیتزا بر خلاف تصور عموم غذایی بسیار سالم و مقوی و شامل انواع ویتامین هاست ولی به این شرط که در تهیه اون از مواد سالم استفاده بشه نه اینکه از خمیرهای آماده سوپرمارکت ها و یا کالباس و سوسیس و پنیرهای بسیار چرب و ... ! همونطور که دیدین در تهیه پیتزا چه خمیر و چه سس و چه موادش ما از مواد بسیار سالمی استفاده کردیم و با حذف پنیرهای بسیار چرب و کالباس و سوسیس شما غذای بسیار کاملی رو در اختیار دارین . پروتین و لبنیات و سبزیجات و غلات ترکیبات بسیار مفید و مقوی ای هستن که در یک پیتزا وجود داره !

۷ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
ميخواستم بپرسم اون خاك ژله اي در تهران هم قابل تهيه هست؟

ناشناس گفت...

ناصر خسرو مرکزیش هست . فروشگاههای فروش لوازم باغبونی , نه گل فروشی ها , هم دارن . هر بسته 2000 تومن براییک لیتر خاک

Unknown گفت...

سلام خیلی اتفاقی وبلاگتون دیدم
خیلی برام جالب بود که در مورد مسائل خیلی مختلف توضیحات خیلی خوبی میدین
خواستم بگم حتما ادامه بدین
و خسته نباشی
نیما

ناشناس گفت...

oooooooooooooooooooooooooooooh looks yumilicious!
man 3 vadeh hammitoonam pitza bokhoram. good job girl!

ناشناس گفت...

سلام شیوا جون.
از وبلاگ نوشین رسیدم به اینجا. خانومی مطلبهایی که گذاشتی بی تعارف پرفکتن، فقط اگه یه جوری موضوع بندی و دسته بندی شده بودن خیلی عالی بود. اینجوری آدم میتونست مطالب مربوط به آشپزی و یا کامپیوتر و امثالهم رو انتخاب کنه و همه رو یکجا بخونه.

فقط یه پیشنهاد بود، قصد فضولی نداشتم.

شاد و سلامت و موفق باشی عزیز

SOLDAT.NAZI گفت...

درود
قبلا هم یک کامنت گذاشتم گویا چاپش نکردی یا نوشته واستون نیامده
اما باز میپرسم
من برای پخت پیتزا از ماکروفر استفاده میکنم
اما ایراد کار اینه وقتی پیتزا آماده میاد بیرون نونش زیادی خشک میشه چیکار کنم؟
البته در عالت خیلی داغش نرم است اما قابل خوردن نیست چون داغه دیگه
چه راهکاری پیشنهاد میکنی؟

ناشناس گفت...

توی ماکرو فر هر نونی خشک میشه . چون اشعه به داخل مواد میخوره و رطوبت مواد سریع خارج میشه . میتونی خمیر رو چرب تر درست کنی و یا بعد از اینکه پخته شد پیتزا رو بذاری کمی بمونه تا خمیر کمی نرم بشه . میتونی هم نون رو جدا نیم پز کنی و بعد مواد رو روش بچینی و با درجه ملایم تری این کار رو بکنی و یا نون رو کمی بپزی و وقتی پخته شد گریل رو روشن کنی تا فقط مواد رویی پخته بشن . من تو ماکرو کلن غذا درست نمیکنم مگه خیلی عجله ای باشه خوب هم نیست !