چهارشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۸۷

سُس ایتالیایی

از این نوع سس بیشتر برای تهیه پیتزا و یا بعضی انواع پاستاها و حتا اسپاگتی استفاده میشه . این سس زیر بنای اصلی تهیه پیتزاست و بدون این سس پیتزا طعم و مزه دلچسبی نخواهد داشت . مزیتی که این سس نسبت به سس های آماده یا رب داره این هست که خیلی مقوی و سالمه و از نظر ارزش غذایی , در حد بسیار بالایی هست . مخصوصن که گوجه فرنگی پخته شده به علت داشتن آنتی اکسیدان فراوان و همینطور فرایند گرما دهی , دارای خواص ضد سرطانی بیشتری هم میشه . این سس رو روی خمیر پیتزا , لازانیا , روی اسپاگتی یا پاستا , به همراه گوشت و یا مخلوط با بعضی انواع پاستاها به همراه پنیر چدار استفاده میکنن و مصرف اون بیشتر دلبخواه هست و سلیقه ای . میتونین با هر غذایی که فکر میکنین خوشمزه ش میکنه , مصرفش کنین . ما در اینجا از این سس برای تهیه پیتزا استفاده میکنیم :

مواد مورد نیاز :

( این مقدار مواد برای همون مقدار خمیر ما گفته شده و متناسب با اون سایز هست )

- گوجه فرنگی سفت و درشت : 4 عدد .
- سیر : یک حبه رنده شده .
- پیاز : یک عدد متوسط , درشت خرد شده .
- شراب سفید برای پیتزای بدون گوشت و شراب قرمز برای پیتزای گوشتی : یک سوم استکان .
** در صورت در دسترس نبودن شراب از سرکه قرمز استفاده میکنیم : 3 قاشق غذا خوری .
- ریحان سبز و تازه , ریز خرد شده : 3 قاشق غذا خوری .
- رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری .
- فلفل سیاه : به مقدار دلخواه .
** در صورت تمایل به تند شدن , پودر فلفل قرمز یا فلفل چیلی تازه خرد شده , به مقدار دلخواه .
- نمک : یک قاشق مربا خوری سر صاف .
- روغن زیتون : 2 قاشق غذاخوری " ترجیحن بودار "
- پودر آویشن : نصف قاشق مرباخوری .

مواد اضافی سلیقه ای :

- فلفل دلمه ای رنده شده : یک قاشق غذا خوری .
- رُزماری ریز خرد شده : نصف قاشق غذا خوری .
- قارچ رنده شده : 2 قاشق غذاخوری .

طرز تهیه :

ابتدا روغن زیتون رو داخل ماهیتابه ریخته و بعد از گرم شدن , سیر رنده شده رو اضافه میکنیم و تند تند هم میزنیم تا سیر ها به هم نچسبن . بعد از یک دقیقه پیازها رو اضافه میکنیم و تفت میدیم . کمی که پیازها از حالت تازگی در اومد و آبش گرفته شد , گوجه فرنگی ها رو اضافه میکنیم . پیازها نباید سرخ بشن و 3 دقیقه تفت دادن کافی هست . بهتره گوجه فرنگی رنده شده باشه . نمک رو به گوجه فرنگی اضافه میکنیم . وقتی گوجه فرنگی ها کمی نرم شدن و یک جوش خوردن , شراب یا سرکه رو به همراه ریحان و باقی مواد اضافه میکنیم و مدام هم میزنیم تا سس قوام بیاد و کمی غلیظ بشه . وقتی آب گوجه فرنگی ها کمی کشیده شد و سس غلیظ شد , آماده ست . معمولن به مدت 10 دقیقه با شعله ملایم این سس درست میشه . این سس بسیار خوش طعم هست و پایه اصلی بیشتر پیتزاهاست .

** نکات مهم :
- از سرکه سفید استفاده نکنین چون طعم ترش خیلی تیزی به سس میده .
- اگر در تهیه پیتزا از گوشت قرمز استفاده میکنید , از شراب قرمز استفاده کنید در غیر این صورت از شراب سفید . و یا در هر دو صورت در صورت در دسترس نبودن از سرکه قرمز .
- اگر ریحان تازه در اختیار ندارین از ریحان خشک هم میتونین استفاده کنین و یا از ترخان خشک , بسته به ذائقه شما .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

kheili aalieh akheh in sauce gojeh farangi ke too iran mifrooshand kheili mozakhrafe... in sauce ke kodet drost kardi mahshareh.... i love it.