پنجشنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۸۷

خشک کردن اجسام حساس

حتمن براتون اتفاق افتاده که شی یا وسیله حساسی داشتین و اتفاقی خیس شده یا روش آب ریخته ! در این مواقع یا اون وسیله خراب شده یا اگه الکترونیکی بوده , سوخته ! مثل موبایل , مثل آی پاد مثل ساعت مچی مثل دوربین عکاسی و خیلی چیزهایی که در برابر آب مقاوم نیستن . اما در شرایط خاصی میشه جلوی این ضررها رو گرفت و تا حدی کمک های اولیه بهشون رسوند و حتا درستشون کرد . بهترین روش در این مواقع در صورتیکه به تعمیرگاه دسترسی ندارین , استفاده از موادی هست که به شدت رطوبت رو به خودشون جذب میکنن . این مواد میتونن شیمیایی باشن یا طبیعی و حتا گیاهی !

- برنج خشک یکی از موادی هست که به شدت جاذب رطوبته . کافیه هر وسیله ای رو که مرطوب یا خیس شده برای مدت 24 ساعت درون ظرفی مملو از برنج فرو کنین تا تمام رطوبت اون در مدت 24 ساعت از بین بره . بعضی دوربین ها و وسایل حساس الکترونیکی , در شهرها یا مناطق شرجی دچار عدم کارکرد میشن به علت رطوبت بالا که میشه با این روش رطوبت اونها رو از بین برد .

- یک راه دیگه استفاده از نمک طعام هست . تنها ضرری که نمک داره اینه که ممکنه به وسیله شما آسیب زنه و بهتره وسایلی رو داخل نمک قرار بدین که آسیب پذیر و فلزی نباشن . نمک تمام رطوبت محیط رو جذب میکنه .

- استفاده از ژل سیلیکا یکی از بهترین و قویترین مواد برای حذف رطوبت هست . این ژل جامد و به رنگ دانه های سفید یا آبی رنگ هست که بعد از جذب رطوبت به رنگ گلبهی یا صورتی یا زرد در میاد . شدت جذب رطوبتش بقدری زیاده که حتا برای خشک کردن گل هم ازش استفاده میشه و در بیشتر لوازمات حساس , بسته کوچکی از اون رو قرار میدن .

در کل لوازمی مثل موبایل و دوربین های عکاسی و فیلم برداری , پخش کننده های موسیقی , ساعت مچی , گوشی های تلفن خانگی , کنترل های تلویزیون , عکس , قرص و داروهای جامد گران قیمت , کتاب و ... رو وقتی مرطوب یا خیس میشن میتونین با قرار دادن در این مواد تا 90% یا حتا 100% نجات بدین . فقط کافیه جریان برق یا باطری رو ازشون جدا کنین و در این مواد قرار بدین . اگه کارتون مفید بود و به موقع به داد وسیله رسیده باشین و آب به قسمت های حساس نفوذ نکرده باشه , بعد از 24 تا 48 ساع وسیله دوباره باید کار بکنه در غیر اینصورت از تعمیرکار کمک بگیرین ! مخصوصن موبال یا ساعت مچی که خیلی پیش میاد که خیس بشن . برای موبال باید فورن باطری اونو خارج کرد و 24 تا 48 ساعت در یکی از این مواد قرار داد تا رطوبت کاملن از بین بره .

هیچ نظری موجود نیست: