دوشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۸۶

دیفن باخیا

دیفن باخیا جزو معروفترین و پر طرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار میاد . این گیاه زینتی و زیبا انواع زیادی داره که بیشتر 2 مدل اون در آپارتمانها نگهداری میشه . یکی خود گیاه اصلی دیفن باخیا و نوع دیگه گیاه آگلونما هست که شباهت زیادی به دیفن باخیا داره اما نگهداریش ساده تره و رشد سریعتری داره و در نور کم هم قابل نگهداریه . گیاه دیفن باخیا اگه خوب نگهداری بشه به ارتفاع بیش از 4 متر هم میرسه با برگهایی به پهنای یک متر و حتا گل هم میده . گلهای درشت و سفید رنگ . گل دادن دیفن باخیا نشون دهنده پایان عمرش و پیر شدن گیاهه . این گیاه به رطوبت خیلی نیاز داره و باید در جای مرطوب نگهدای بشه و بین 70 تا 90 درصد رطوبت میخواد . در کشورهای اروپایی این گیاه رشد خیلی خوبی میکنه .
گله ای که خیلی ها میکنن از این گیاه اینه که تا زمانیکه در گل فروشی هست شادابه ولی به محض خریداری شدن و انتقال به منزل , برگهای گیاه زرد میشه و کم کم پژمرده میشه یا میریزه و برگها کوچک میشن و در نهایت گیاه شادابی خودش رو از دست میده . علت در رطوبت بالای خاک و رطوبت کم محیط هست . این گیاه به هفته ای دو بار آب دادن در تابستان و 15 روز یکبار در زمستان نیاز داره ولی در طول روز بین 2 تا 4 بار باید به برگهاش با افشان , آب پاشیده بشه و یا در محلی مرطوب قرار داشته باشه مثل پاسیو . یک روش دیگه مرطوب نگه داشتن این گیاه استفاده از نگهدارنده هایی هست که با خزه پوشیده شدن . کافیه خزه ها رو دائم مرطوب نگهدارین تا هوای اطراف برگها همیشه مرطوب باشه و برگهای زرد نشن . رطوبت کم باید ریزش برگها میشه !!!!
این گیاه باید در سایه روشن و محیطی گرم نگهداری بشه . نور کم باعث ضعف گیاه میشه . محیط سرد در زمستان باعث پژمردگی و مرگ گیاه و تابش آفتاب مستقیم باعث زرد شدن و سوختگی برگها میشه .
مهمترین بخش این گیاه تکثیر اون هست که خیلی ها علاقمند تکثیرش هستن چون گیاه گران قیمتی هست و مناسب جیب خیلی ها نیست . اغلب دیده میشه که در کنار خیابون ساقه های درشت این گیاه ر میاندازن . هر ساقه میتونه یک تا دهها گیاه جدید رو تشکیل بده . این گیاه به دو روش تکثیر میشه :
یکی قلمه زدن و در آب گذاشتن و یکی هم قلمه و کاشت مستقیم در خاک . اگه دقت کرده باشین روی این گیاه به فاصله 2 تا 4 سانتیمتر بند بند جدا شده . هر یک بند میتونه یک گیاه جدید ایجاد کنه . زمانیکه دیفن باخیا شما پیر شد یا خیلی بلند شد و از ریخت افتاد میتونین ساقه های قوی و بدون برگ اون رو جدا کنین و در آب بذارین تا ریشه بده . " ریشه دادن تقریبن طولانیه "
و یا ساقه ای بدون برگ رو ببرید و با تیغ یا کارد خیلی تیز بندها رو ببرید و در خاک بکارید . اگه دقت کرده باشین روی هر بند یک زائده برجسته سبز رنگ وجود داره . اون زائده قسمتی هست که گیاه از اون شروع به جوانه زدن میکنه پس موقع برش مراقب اون قسمت باشین که از بین نره . برای اطمینان میتونین 2 بند 2 بند برش بزنین .
یک راه دیگه هم استفاده از پاجوش های خود گیاه هست . گیاه وقتی بزرگ میشه از پایین پاجوش های جوانی شروع به رشد میکنن که همونها رو میتونین بعنوان یک گیاه جدید بکارین .

دقت کنید وقتی گیاه رو قلمه میزنین شیره سفید رنگ این گیاه در موقع قلمه زدن تا مدتی جاری میشه . برای بستن شیره میتونین از خاکستر سیگار یا خاکستر زغال یا گذاشتن دستمال کاغذی روی قسمت بریده شده استفاده کنین . میشه تعداد 2 تا 3 چوب کبریت رو سوزوند و با دست پودر کرد و خاک زغالش رو در محل برش ریخت . خاکستر کلن چون ضد قارچ هست , بهترین روشه !!!!

**هشدار : بریدن برگ یا ساقه این گیاه باعث تراوش شیره سفید رنگی میشه که به شدت سمی هست . این شیره اگه با دست آلوده بشه و اشتباهی به دهن یا چشم برده بشه , باعث ایجاد تاول های دردناک و قرمز و حتا عدم تکلم بطور موقت میشه و باید فوری به پزشک مراجعه کنید . در واقع تارهای صوتی رو بطور موقت فلج میکنه . پس حتمن حتمن از دستکش استفاده کنید !!!

خاک مورد نیاز این گیاه خاکی سبک با زهکشی خیلی خوب باید باشه . طوریکه نباید آب در داخل خاک جمع بشه و به محض ریختن باید آب از ته گلدان خارج بشه و خاک طوری باشه که رطوبت رو برای مدت طولانی بتونه در خودش نگه داره . دقت کنین رطوبت با گل بودن خاک فرق داره !!!! خاک مناسب شامل :
خاک برگ 3 پیمانه , خاک رس نصف پیمانه , ماسه سبک یا ماسه کنار دریا یک پیمانه , پرلایت Perlite یک پیمانه , خزه و سبوس برنج یک پیمانه . پوکه معدنی یک پیمانه .
طرز مخلوط کردن خاک به این صورتکه که : پوکه های معدنی رو در کف گلدان بریزین برای زهکشی به عمق 2 تا 5 سانتیمتر . ته گلدان حتمن سوراخی برای خروج آب باید وجود داشته باشه . مقداری از سبوس یا پوست برنج رو روی لایه پوکه ها بریزین . حالا تمام خاک ها و مواد رو با هم مخلوط کنین و گیاه رو بکارین . در آخر روی سطح خاک رو با خره پوشش بدین . این کار هم باعث زیبایی گلدان و هم حفظ بیشتر رطوبت و هم ایجاد هوای مرطوب در زیر برگها میشه و خیلی خوبه که برای تمام گلدانهای آپارتمانی استفاده بشه . این خاک بسیار سبکه و ریشه ها به سادگی در اون نفوذ میکنن و قابلیت خوبی برای نگهداری رطوبت داره و آب رو در خودش نگه نمیداره .
این گیاه حتمن نیاز به کود دهی مرتب داره برای شاداب بودن . ماهی یکبار یا 15 روز یکبار " بسته به نوع کودی که استفاده میکنین " از کودهای مایع کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنین تا گیاهتون همیشه شاداب بمونه . استفاده از کود حیوانی بعلت بیماری و ایجاد حشرات ممنوعه !!!! معمولن یک تا 2 ماه بعد از کاشت گیاه در خاک به گیاه کود نمیدن چون خاک قوت داره . بعد از این مدت باید شروع به کود دهی مرتب کرد بعلت ضعیف شدن خاک بر اثر آبیاری و جذب مواد توسط گیاه .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

اطلاعات خوبی بود ممنون