پنجشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۳

کلوچه ساده - Cookie

من عاشق بیسکویت و کلوچه هستم و همیشه دلم میخواست بتونم خیلی ساده توی خونه کلوچه درست کنم . بعد از کلی گشتن موفق شدم دستور درست کردن یک جور کلوچه رو پیدا کنم که خیلی ساده و راحت درست میشه و نیازی به همزن برقی نداره و جون میده واسه آدم های تنبل و مجرد و دانشجوها :) . مواد خیلی ساده و ارزونی داره و خیلی سریع درست میشه و پخته میشه و اصلن هم بدمزه یا شرطی پرتی نیست چون من توی انتخاب خوراک و مواد به شدت سختگیرم !! این کلوچه جون میده برای چای عصرانه :


مواد مورد نیاز :

- شکر سفید : نصف پیمانه . 
- شکر قهوه ای : نصف پیمانه . 
- وانیل مایع : یک قاشق چای خوری . 
- بکینگ پودر : نصف قاشق چای خوری .
- پودر کاکائو : یک قاشق مربا خوری . 
- کره : صد گرم . 
- آرد : یک پیمانه + مقدار مورد نیاز . 
- نمک : نوک قاشق چای خوری . 
- تخم مرغ : یک عدد . 
** گردوی خرد شده یا پودر نارگیل یا کنجد یا پودر زنجبیل یا چیپس شکلات : به دلخواه . 

کاغذ روغنی : برای کف سینی فر یا فویل None Stick .

روش تهیه :

این مقدار مواد برای درست کردن دقیقن 20 عدد کلوچه در سایز متوسط یعنی به اندازه یک نعلبکی کمی بزرگتر , کافی هست . اگر بیشتر از این مقدار میخواهید داشته باشین , مقدار مواد رو دو برابر کنید . ابتدا کره رو آب می کنیم . دقت کنید که اگر ترازو ندارید , چهار قاشق غذا خوری پُر ؛ کره استفاده کنید . کره رو داخل یک کاسه شیشه ای ریخته و داخل ماکروویو بذارید تا آب بشه اما داغ نشه !! سپس توی یک کاسه متناسب با مقدار مواد کلوچه , شکر قهوه ای و سفید رو مخلوط کرده و کره آب شده رو بهش اضافه می کنیم و با قاشق میزنیم . حدود دو دقیقه ؛ تا خوب مخلوط بشن . حالا یک عدد تخم مرغ و وانیل رو هم اضافه می کنیم به مایه , و دوباره میزنیم . اونقدر میزنیم تا مایه یک دست بشه . حالا بکینگ پودر و یک پیمانه آرد و پودر کاکائو رو با هم جدا مخلوط کرده و سپس به مایه کلوچه اضافه میکنیم و با قاشق خوب مخلوط میکنیم تا یکدست بشه . اگر مایه شما شل بود و مثل ماست رقیق بود , کمی آرد اضافه کنید . اونقدر آرد اضافه می کنیم تا مایع کمی سفت بشه و وقتی با قاشق برش میداریم خیلی آهسته شُره کنه و کشدار بشه و نرم و لطیف نه اینکه به قاشق بچسبه و از قاشق جدا نشه !!! این نکته رو حتمن دقت کنید بهش چون نباید خیلی سفت باشه . 

** نکته مهم :

این کلوچه رو می تونید ساده بدون اضافه کردن پودر کاکائو درست کنید و یا می تونید اونو مغزدار درست کنید . شما میتونید هر خشکباری که دوست دارید رو به مایه کلوچه اضافه کنید . از کشمش گرفته تا مغز گردو و بادون و فندق و کرمبری خشک و حتا قیصی های خرد شده . یا می تونید پودر نارگیل بهش اضافه کنید یا قطعات شکلات شیری یا شکلات دارک . حتا میتونید کمی پودر زنجبیل بهش اضافه کنید و کلوچه زنجبیلی درست کنید یا اینکه روش کمی کنجد بپاشین و کنجدیش کنید ! هیچ محدودیتی وجود نداره و انواع طعم های مختلف رو می تونید به دست بیارید . 

فر رو روی دمای 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و بذارید گرم بشه . روی سینی فر یک برگ کاغذ روعنی یا فویل پهن کنید و سپس با قاشق گلوله های کوچک مایه کلوچه رو برداشته و روی سینی فر بچینید . 

** نکته مهم : دقت کنید که فاصله گلوله های خمیر کلوچه از هم باید حداقل 5 سانتیمتر باشه چون کلوچه ها وا میره و پهن میشه و اونوقت اگر نزدیک هم باشن , به هم میچسبن . مانند تصویر فاصله ها رو رعایت کنید . 

شکل کلوچه ها نامنظم هم اگر باشه مهم نیست چون وقتی حرارت میبینن وا میرن و تخت میشن و زیاد شکلشون مهم نیست . سینی فر رو در طبقه وسط فر به مدت 15 دقیقه قرار بدید .

** نکته خیلی مهم : 

پس از 15 دقیقه اگر به کلوچه ها دست بزنین می بینید که هنوز نرم هستن اما فکر نکنید که هنوز پخته نشدن و خام هستن ! وقتی از فر در بیان , سفت و نیمه خشک میشن . 

پس از 15 دقیقه  وقتی که کمی زیر کلوچه ها طلایی بشه , پخت کافی هست . درشون بیارین و بذارین خنک بشن . کلوچه ها وقتی از فر در میان نرم هستن . پس از سرد شدن سفت میشن . اگر مدت بیشتری بذارین پخته بشن , زیرشون میسوزه و بد طعم میشن !!! این کلوچه خیلی ساده و راحت درست میشه و خیلی خیلی خوشمزه ست و مناسب برای عصرانه یا پذیرایی از مهمان ها و خیلی هم مقویه . اگر کسی دستورش رو ندونه , فکر میکنه با چه تجهیزاتی درست شده :) . امیدوارم لذت ببرید .

برای راحتی کار می تونید فیلم درست کردن کلوچه رو هم ببینید :



هیچ نظری موجود نیست: