سه‌شنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۲

روش کاشت نعنا

نعنا و پونه , جزو گیاهان همیشه سبز و دائمی هستن که توی هر گلدان و باغچه ای به سادگی پرورش داده میشن . نعنا در واقع گونه های زیادی رو شامل میشه . بیشتر مردم پونه و نعنا رو یکی می دونن در صورتیکه با هم فرق دارن . نعنای معمولی یا نعنا فرنگی , برگ های درشت و درازی داره و ساقه هاش هم خیلی بلند میشه و عطر خیلی خوش و ملایمی داره . اما پونه , ساقه های کوتاه داره و برگ های بیضی یا گرد مانند و در فصل های سرد سال هم رشد و نمو میکنه و عطر تند تری نسبت به نعنا داره و بیشتر هم بصورت وحشی یا خودرو رشد میکنه . کاشت نعنا معمولن به سه روش انجام میشه . با دانه با بذر , با ریشه , با قلمه :

- روش سبز کردن نعنا با بذر خیلی مشکل هست و موفقیت زیادی نداره و در ضمن بذر اون هم هر جایی پیدا نمیشه .

- کاشتن از راه ریشه هم به این صورته که بوته یا ریشه اصلی نعنا رو چند قسمت کرده و میکاریم . چون نعنا گیاهی رونده هست و ریشه نعنا در مدت کوتاهی میتونه همه باغچه رو بگیره و به همین دلیل به نوعی علف هرز هم به حساب میاد و بهتره اونو در چهارچوب های چوبی و محیطی محصور کاشت تا همه جا گسترده نشه .

و اما روش کاشت نعنا با قلمه که از همه ساده تر و راحت تره و آموزشش میدم :



برای این کار شما نیاز به یک یا چند سر شاخه نعنا دارین . بهتره از ساقه های کلفت نعنا که چوبی نشدن , استفاده کنین و حتمن هم سر شاخه باشه . یعنی جوانه وسط رو داشته باشه . برگ های پایینی ساقه رو می چینیم و فقط سر شاخه 3 تا 4 برگ باقی میذاریم و ساقه رو تا نیمه در یک لیوان آب قرار میدیم . بهتره در جای پر نور اما به دور از تابش نور مستقیم خورشید باشه. بهترین جا پشت پنجره هست و جای سایه روشن . محل باید گرم باشه و سرد نباشه . مدت 3 هفته طول میکشه تا ساقه ریشه دار بشه و بعد از ریشه دار شدن , آماده کاشت هست . میتونین ساقه های نعنا رو توی گلدان های لیوانی یا حتا باغچه بکارین . خاک مناسب نعنا , خاک برگ مخلوط با کمی ماسه هست . خاکی نرم که آب رو به سادگی رد میکنه و کمی حالت اسفنجی داره . یا میتونین توی گلدان های مسطیل شکل بکارین . توی گلدان خاک ریخته و سپس آبیاری می کنیم . وقتی که آب اضافی از ته گلدان خارج شد , با یک سیخ یا چوب , سوراخی ایجاد کرده و ساقه های ریشه دار رو داخل سوراخ قرار میدیم و دورش رو خاک میریزیم . گلدان ها رو برای مدت چند روز در محل سایه قرار بدین و مراقب باشین خاک اونها خشک نشه . پس از مطمئن شدن از گرفتن نعناها , میتونین اونها رو در محل آفتابی قرار بدین . نعنا رشد بسیار زیاد و سریعی داره و به سرعت پر پشت و انبوه میشه . دقت کنید که نباید نعنا ها رو از ریشه در بیارین موقع مصرف . بلکه باید با قیچی فقط سر شاخه ها رو کوتاه کنین و بذارین حداقل یک انگشت از ساقه بیرون خاک باقی بمونه . دوباره شاخه های نعنا به سرعت جوانه زده و پر پشت میشن . نعنا گیاهی دائمی هست و در زمستان هایی که یخبندان نباشه , سبز باقی می مونه و در بهار دوباره رشد میکنه . اما اگر یخبندان باشه , خشک میشه ولی ریشه هاش زیر خاک از بین نمی رن و در بهار دوباره سبز میشن . پس مراقب باشین که با خشک شدن نعنا , اونو از بین نبرین چون ریشه ها به خواب میرن !

هیچ نظری موجود نیست: