شنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۲

روش مبارزه با حلزون و راب

کسانیکه در مناطق رطوبی و شمال کشور یا در اروپا زندگی میکنن , حتمن با پدیده شوم حلزون آشنایی دارن . موجودات قشنگ و ریزی که آزاری به ظاهر ندارن ولی اگر کمی به باغبونی و گل و گیاه و سبزی کاری علاقه داشته باشین , متوجه میشین که همین موجودات مثلن دوست داشتنی , یک آفت مهم گیاهان به شمار میرن و میتونن در مدت کوتاهی گل ها و گیاهان شما رو نیست و نابود کنن و حتا به گل برگها هم رحم نمیکنن و هر چیزی رو میخورن و خیلی هم خوش سلیقه هستن و مثلن علف هرز نمیخورن . به همین علت هست که باید با اونها مقابله کرد وگرنه اثری از باغچه شما نمی ذارن . حلزون ها به دو شکل وجود دارن . انواعی که لاک ندارن و شبیه کرم های کلفت هستن و بهشون میگن لیسک یا راب و انواعی که لاک دار هستن و گرد . هر دوی اینها برگ خوار هستن و جوانه های ترد و تازه رو میخورن و نابود میکنن . باغداران مرکبات در شمال ایران از دست این موجودات دل پر خونی دارن . حلزون ها در مناطق مرطوب و بارانی زندگی میکنن بنابراین دیدن اونها در مناطق خشک ممکن نیست مثل شهر تهران ! به همین دلیل هم هست که حلزون ها در طول روز یک جا ثابت هستن و عصر هنگام یا روزهای بارونی شروع به فعالت و خرابکاری میکنن . چون در عصر در مناطق رطوبی , رطوبت بالا میره و زمین مرطوب میشه یا وقتی بارون میاد زمین خیس میشه و بنابراین حرکت این موجودات به سادگی صورت میگیره . ولی در سطح خشک , با مشکل حرکت میکنن و از بی آبی هم نابود میشن و تخم هاشون هم خشک میشه در صورتیکه تخم حلزون برای رشد و بارور شدن نیاز به آب و هوای مرطوب داره . اغلب میتونین فردا صبح رد این موجودات رو روی سنگ فرش های سیمانی ببینین که یه رد نا منظم سفید رنگ خشک شده ای از خودشون بجا گذاشتن مثل مُف دماغ ! در واقع این رد تردد حلزون هاست و مشخص میکنه در باغچه شما حلزون هست ! حلزون های بدون لاک یا لیست ها یا Slug ها بدتر هستن و در طول روز مخفی میشن در زیر خاک و برگ و سنگ ها و شب ها بیرون میان . در بعضی کشورها هم که باغچه ها به هم چسبیده هست مثل انگلستان , حلزون ها از خانه همسایه های بغلی به حیاط شما راه پیدا میکنن و اگر در خیاط خودتون سمپاشی کردین و دیدین همچنان حلزون میاد , بدونین از کجاست . برای مقابله با حلزون راه های خیلی زیادی هست . از روش های ارگانیک گرفته تا روش های شیمیایی . در اینجا من هر دو روشش رو آموزش میدم :

- روش ارگانیک مبارزه با حلزون :

- در این روش از پوست پرتقال استفاده میشه . ریختن پوست پرتقال پای درختان یا گیاهان باعث میشه که حلزون ها از پوست پرتقال تغذیه کنن و فعل و انفعالاتی که در بدنشون صورت میگیره , باعث مرگشون میشه . ترکیباتی در پوست پرتقال هست که باعث آسیب جدی به سیستم گوارش حلزون و مرگ اون میشه . بعضی ها هم پوست پرتقال رو میجوشونن و با پاشیدن آب یا عصاره اون روی گیاهانشون , به نوعی سمپاشی بیولوژیک میکنن .
- روش دیگه پاشیدن آهک و پودر گچ و بلورهای نمک دور گیاهان هست که با اینکه بهترین روش هستن ولی ممکنه خیلی از گیاهان رو از بین ببرن و بهتره در ورودی مسیرهای حلزون ها ریخته بشن !
- روش دیگه تله گذاری هست . به این شکل که با گذاشتن مواد خوراکی ای که حلزون ها بهشون علاقه دارن درون یک ظرف یا گلدان پلاستیکی , اونها رو داخل تله انداخته و روز بعد بصورت دستی اونها رو جمع آوری و دور بندازیم . پس از چند نوبت , نسلشون تقریبن از بین میره . یکی از موادی که خیلی باعث تحریک و تجمع حلزون ها میشه , آبجو هست که حلزون ها به شدت بهش علاقه دارن . ولی چون گرون هست میشه از محلول آب و شکر و سرکه استفاده کرد . یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری شکر و یک لیوان سرکه . حلزون ها پس از افتادن در این ظرف خفه شده و از بین میرن و باقی رو هم بصورت دستی می تونین جمع کنید . میتونین از میوه های تخمیر شده هم استفاده کنین برای طعمه گذاری .
- بعضی حیوانات هم هستن که از حلزون ها تغذیه میکنن مثل لاکپشت و وزغ و مارهای غیر سمی و کلاغ و ... ! خیلی ها این موجودات رو به دلیل زشت بودن از باغچه هاشون دور میندازن یا دور میکنن در صورتیکه وجود اینها به دلیل تغذیه از حلزونها یک راه دیگه بیولوژیک هست .
پاشیدن نمک به مقدار کم یا پاشین آب و نمک روی حلزون ها هم باعث مرگ اونها میشه . یا آب و سرکه یا آب و صابون . فقط باید مراقب باشین روی گیاهان پاشیده نشن .
- همجنین بعنوان آخرین راه , دم کرده یا در واقع جوشانده این مواد و پاشیدنش روی حلزون ها باعث نابودی اونها میشه که شامل : سیر و فلفل , پوست پرتقال که در بالا گفتم , پوست گریپ فروت , برگ گردو و بلوط .


- روش شیمیایی مبارزه با حلزون :
 
این روش به نظر من از همه موثرتره . نوعی طعمه سمی وجود داره که اثر آنی روی حلزون میذاره و استفاده از اون هم خیلی ساده ست و همچنین ماندگاری طولانی ای هم داره . این سم به صورت دانه یا گرانول هست و خشک . اونو دور گیاهان یا درختان میپاشن . شب هنگام که حلزون ها بیرون میان و به گیاهان هجوم میارن , با خوردن اینها , مسموم شده و از بین میرن . روز بعد فقط کافیه که سطل دستتون بگیرین و کیلو کیلو حلزون جمع کنید ! این سم خوبی ای که داره اینه که با بارون و آب شسته نمیشه در کوتاه مدت و یک هفته مقاومت میکنه زیر بارش باران . بهترین زمان سم ریختن هم عصر هست و موقع بیرون اومدن حلزون ها . معمولن یک کیلو از این سم برای پوشش دادن صد متر مربع زمین بطور کامل کفایت میکنه که البته به دلیل پراکندگی گیاهان میشه چیزی در حدود 500 متر مربع . یکی از بهترین این محصولات ساخت کارخانه بایر آلمان هست که در اروپا و در همه کشورها تولید و به فروش میرسه با نام تجاری Snail And Slug Killer . در ایران هم بصورت باز این سم وجود داره . معمولن دو دوره پاشیدن سم , نسل حلزون ها رو بطور کامل منقرض میکنه از باغچه شما و سال بعد تعدادی هم که باقی موندن از تخم گذاری حلزون های درگذشته , نابود میشن و کلن پاک میشه ! 

- اینهم فیلمی از چگونگی مباره با حلزون ها :

https://www.youtube.com/watch?v=FGy3nDco1Tg




هیچ نظری موجود نیست: