پنجشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۰

مراقبت از گیاهان در فصل بهار

فصل بهار که آغاز میشه , گیاهان و درختان از خواب زمستونی بیدار میشن و شروع به رشد میکنن . طبق قانون سیستم رشد , تمام موجودات و گیاهان هم مثل انسان ها در موقع رشد نیاز به غذای اضافی پیدا میکنن . همونطور که انسان ها در سن رشد به غذاهایی مقوی تر و سرشار از ویتامین نیاز جدی پیدا میکنن , همه موجودات و گیاهان هم چنین نیازی رو دارن در زمان رشد و نمو . با این فرق که غذای گیاهان کود هست و غذای انسان ها و موجودات زنده خوراک !
در فصل بهار تمام گیاهان نیاز به کود دارن و اگر در این فصل به اونها کود داده بشه , رشد خوب و عالی اونها در ادامه فصول تضمین میشه . اگر درختان و گیاهانی دارین که تزئینی هستن و گل میدن و یا برگ های زیبا دارن , با کود دادن مناسب در این فصل به بهتر گل دادن و رشد و زیبایی و شادابی اونها کمک مهمی کردین و اگر درختان میوه دارین , باز هم دادن کود مناسب در این فصل تاثیر بسیار مهمی در میوه آوردن اونها داره .
کوددهی گیاهان در دو زمان از سال انجام میشه . یکی در ابتدای فصل بهار و یکی در شهریور ماه . در این دو زمان گیاه دو خیزش برای رشد داره . البته منطقه به منطقه تفاوت میکنه ولی ما اصل رو بر این میذاریم که در منطقه ای که هستین , بهار هوا خنک هست و تابستان هوا گرم و پائیز هوا معتدل میشه و زمستان سرد . در تهران و شهرهای شمالی ایران در شهریور ماه هوا معتدل میشه و از اون گرمای خفه کننده کاسته میشه و برای مدت سه ماه و حتا بیشتر هوا در این مناطق معتدل میشه و گیاهان شروع به رشد مجدد میکنن . به همین دلیل شهریور ماه هم برای گیاهان این مناطق یک فصل رشد مجدد به حساب میاد .

حالا با توجه به این اصل , در فصل بهار بهتره تمام گیاهان خودتون رو با کود مناسب تغذیه کنید . این گیاهان شامل هر گیاهی میتونه باشه . از چنار و تبریزی و افرا و سرو و کاج و خرزهره و رز و شمشاد دم در منزل گرفته تا خرمالو و انجیر و پرتقال و نارنگی و گیلاس و آلبالو و گردو و پیچک های مختلف و ... ! برای همین هست که شما به منزل کسی میرین و میبینین درخت ها و گیاهان و گلهای بسیار درشت و شاداب و زیبایی داره و به منزل کسی میرین و میبینین درخت هایی پلاسیده و ضعیف و ولو شده داره ! کودهایی که به درختان داده میشه با کودهایی که به گیاهان بوته ای داده میشه فرق میکنه و باز هم کودی که به درختان میوه داده میشه با کودی که به درختان همیشه سبز داده میشه متفاوت هست . هر چقدر درخت یا بوته پیچیده تر باشه ساختارش , نیاز به کود کامل تری پیدا میکنه . مثلن گیاهان گلدار و درختان میوه به کودهای چند عنصره و غنی تری نیاز دارن تا درختانی که فقط برگ دارن !
کود شیمیایی برای درختان به کودهای حیوانی برتری داره . به این دلیل که کودهای حیوانی باعث آلودگی محیط و ایجاد بوی بد و تجمع حشرات میشن و همینطور اگر مقدار مصرف اونها رعایت نشه , میتونن گیاه رو بسوزونن و از بین ببرن . اصطلاح سوختن گیاه برای این به کار برده میشه که کودهای حیوانی دارای اسید هستن و اگر مقدار اونها زیاد باشه , باعث سوختن ریشه و سپس برگ ها میشن و اونها رو زرد و خشک میکنن ! برای همین بهتره از کود دامی پوسیده استفاده بشه ! اما استفاده از کودهای شیمیایی بهتر هست چون هم مقدار مصرف اونها رو میشه دقیق محاسبه کرد و هم آلودگی ایجاد نمیکنن و هم عناصر کامل تری رو برای گیاه یا درخت دارن و در رشد تاثیر بهتری دارن . کود مورد نظر خودتون رو از فروشگاههای معتبر فروش لوازم باغبانی تهیه کنید . اسم  درخت خودتون رو به مسئول فروشگاه بگین و کود مناسب رو دریافت کنین .
برای کود دهی به درختان یک تا سه ساله , با فاصله 10 سانتیمتری از تنه اونها مقداری از خاک رو کنار میزنید و دور تنه رو گود میکنید به صورت خندق کم عمقی که دور تا دور تنه کنده شده باشه . سپس مقدار مناسب از کود رو درون خندق ریخته و روش خاک میریزین و سپس اقدام به آبیاری میکنید . معمولن برای درخت های یکساله , مقدار یک استکان کود و برای درخت های 3 سال به بالا یک تا دو لیوان کود داده میشه . این کودها به صورت پودر های رنگی قرمز و سبز و سفید و سیاه و یا به صورت شکری و یا دانه های درشت به اندازه عدس در رنگهای مختلف هستن و هر کدوم اونها عنصر خاصی رو دارن . مثل پتاس و آمونیاک و اوره و آهن و ... که هر کدوم برای بخشی از گیاه کاربرد دارن مثل رشد برگها یا میوه ها و گل ها و رشد و ... ! در ضمن دقت کنید که کودی که برای درخت خریداری میکنید , برای گیاهان آپارتمانی و تزئینی مناسب نیست و میتونه اونها رو از بین ببره ضمن اینکه گیاهان آپارتمانی هر 20 روز یکبار به کوددهی نیاز پیدا میکنن اونهم کودهای مخصوص خودشون که یکی از بهترین انواعش کود ماکرو هست ولی کوددهی درختان و گیاهان بیرون منزل همونطور که قبلن هم گفتم , یک یا نهایت دو بار در سال نیست . برای همین باید حتمن از یک کارشناس کشاورزی یا مهندس کشاورزی این کودها رو تهیه و مقدار مصرف اونها رو دقیق بپرسین .

۳ نظر:

Drug Memoirs گفت...

سلام
ممنون بابت مطالب مفیدتون
میدونید از کجا میشه بذر این گل رو در تهران تهیه کرد؟
http://g0nag0n.blogspot.com/2010/09/morning-glory.html

Drug Memoirs گفت...

ممنون میشم اگر اطلاع دارید به این آدرس ایمیل کنید

No One گفت...

از همه فروشگاههای فروش محصولات کشاورزی و باغبانی . به اسم گل نیلوفر