چهارشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۰

درمان سرماخوردی

در فصل بهار هستیم و دمای هوا بسیار متغیره . گاهی چند روز هوا گرمه و بعد ناگهان دمای هوا افت پیدا میکنه و همین نوسانات باعث سرماخوردگی های زیادی در این فصل میشه . متاسفانه در ایران همه عادت کردن تا سرما میخورن و آب از بینیشون جاری میشه فورن به پزشک مراجعه میکنن و پزشک هم براشون سنگ تمام میذاره و با کیسه ای از داروهای رنگارنگ و پرهیزهای غذایی عجیب و غریب اونها رو روانه منزل میکنه و اگر چنین کاری نکنه از نظر ما ایرانی ها اون دکتر , اصلن هیچی سرش نمیشه !!!!! هزینه ای در حدود ده هزار تومان بابت ویزیت و حداقل 5 هزار تومان هم برای دارو پرداخت میکنین و در نهایت بهبودی شما هم چندان سریع صورت نمیگیره و عوارض بیماری رو مدتها با خودتون دارین و اغلب اوقات هم مجبور به مراجعه مجدد به پزشک و اینبار استفاده از آمپول پیدا میکنین . اما راه حل اصلی چیه ؟

سرما خوردگی رو باید به دو بخش تقسیم کنیم . سرما خوردگی با منشاء ویروسی و سرماخوردگی با منشاء باکتریایی . وقتی تکلیف ما با این دو نوع سرماخوردگی مشخص شد , اونوقت درمان هم بسیار ساده میشه . در سرماخوردگی ویروسی هیچ دارویی برای درمان وجود نداره . البته در انواع معمولی و نرمالش و داروهای آنتی بیوتیک در این نوع سرما خوردگی کاملن بی اثر هستن . در سرماخوردگی باکتریایی , دارو نقش مهمی رو بازی میکنه و طول مدت درمان هم باید حتمن کامل بشه و حتا در صورت بهبودی هم تا تموم شدن داروها , مصرف دارو ادامه پیدا کنه .

با این تقسیم بندی میریم به جنگ سرماخوردگی ها :

سرماخوردگی اغلب با عوارضی مثل ضعف عمومی بدن , آب ریزش بینی , سر درد , تب خفیف , عطسه و سرفه یا گلو درد خفیف , احساس سرما یا لرز داشتن و بی حال بودن شروع میشه . البته جالبه بدونین که تمام این عوارض رو بیماری دیگه ای به نام آلرژی فصلی هم ایجاد میکنه !! ولی اگر این وضعیت شما از 24 ساعت بیشتر طول کشید و با خوردن قرص های ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین از بین نرفت , اونوقت باید بذارین به حساب اینکه سرما خوردین . در این حالت وضعیت جسمی خودتون رو یک ارزیابی سریع کنین . سرماخوردگی بیماری ای هست که وقتی بهش مبتلا میشین , حمله خودش رو به دو صورت آغاز میکنه . حمله پنهان و حمله آشکار . دوره پنهان این بیماری یک تا دو روز و گاه یک هفته طول میکشه که دوره نهفتگی میگن . زمانی که علائم آشکار میشن , دوره بیرون ریزی هست . سرماخوردگی های ساده طول درمانشون سه روز طول میکشه . یعنی از روز سوم به بعد شما کم کم آثار بهبودی رو کاملن حس میکنین . برای همین به محض اینکه شما علائم بالا رو احساس کردین باید به مدت سه روز صبر کنین . این سه روز بسیار تعیین کننده ست . اگر سرماخوردگی شما معمولی و خفیف باشه , بعد از سه روز از بین میره و اگر از نوع شدید باشه , در همین مدت آشکار میشه که در صورت بدتر شدن وضعیت جسمی باید به پزشک مراجعه کنید که در 90% موارد چنین اتفاقی رخ نمیده . اما در طول این سه روز باید چه کارها و مراقبت هایی انجام بدیم ؟

اولین درمان : استراحت مطلق ! خیلی ها تصور میکنن استراحت مطلق یعنی مرخصی بگیرن و در منزل باشن ولی ده تا کار عقب افتاده و خرید و .. انجام بدن و این یعنی استراحت ! استراحت مطلق یعنی اینکه فقط برای دستشویی رفتن و یا خوردن غذا از رختخواب بیرون بیایین . تمام مدت یا باید خوابیده باشین یا نیمه نشسته مشغول خوندن کتاب یا دیدن تلویزیون و بجز اینها نباید کار دیگه ای انجام بدین . به این میگن استراحت مطلق داشتن !

دومین درمان : قرص هایی که باید در این دوره مصرف کنید :

چند نوع دارو یا قرص هست که برای سرما خوردگی های عادی مصرف میشه و مردم ایران متاسفانه اونها رو از هم نمیشناسن و اشتباهی مصرف میکنن . این داروها شامل : قرص استامینوفن و قرص استامینوفن کودئین و قرص سرماخوردگی بزرگسال و قرص بروفن و آسپرین هستن . خیلی ها تصور میکنن اینها با هم فرق ندارن و اغلب هم فکر میکنن آسپرین و استامینوفن یکی هستن و فرقی ندارن . در صورتیکه هر کدوم از اینها مورد مصرف خاصی داره و اگر اشتباه مصرف بشه بی اثر و گاه خطرناکه .

_ قرص سرماخوردگی بزرگسال یا ادالت کولد Adult Cold رو خیلی ها تصور میکنن یک داروی خیلی ساده و عادی هست در صورتیکه این دارو یک داروی قوی در مهار سرماخوردگی به شمار میاد و از سه داروی استامینوفن و فنیل‌آفرین Fenilefrin و کلرفینرامین Clorfeniramin تشکیل شده . استامینوفن ضد درد و ضد تب هست , فنیل افرین ضد گرفتگی بینی هست و کلرفینرامین هم یک داروی ضد حساسیت . مصرف اون در بزرگسال ها هر 6 ساعت دو عدد قرص هست که در 24 ساعت نباید از 12 قرص بیشتر باشه .

_ استامینوفن یا همون پاراستامول Paracetamol , یک تب بر و ضد درد عالی غیر التهابی به شمار میره که در پایین آوردن تب بسیار موثره و صد سالی از ساخت اون میگذره و دوز هر قرص 325 میلی گرم هست .

_ استامینوفن کودئین Acetaminophen Codeine هم مثل استامینوفن معمولی هست با این تفاوت که 300 میلی گرم از قرص حاوی استامینوفن و 25 میلی گرم از اون حاوی کودئین فسفات هست که نوعی مخدر به شمار میره و اثر ضد درد دارو رو کمی بیشتر میکنه .

_ بروفن Brufen یا ایبوپروفن Ibuprofen هم مثل استامینوفن داروی ضد درد و تب هست ولی اثر اون در درمان دردهای التهابی بسیار قویتر و موثر تره . برای اینکه داروی بروفن یک داروی ضد التهابی هست و با اینکه خاصیت استامینوفن رو هم داره ولی بیشتر برای درمان دردهایی در بدن کاربرد داره که بر اثر ایجاد ضربه , شکستگی , کشیدگی و در رفتگی و ... ایجاد شدن . مثلن بیماری که دچار شکستگی شده و تب هم کرده یا دندان کشیده و دچار تب هم شده , این دارو هم اثر ضد تب و هم اثر ضد درد رو با هم ایجاد میکنه برای چنین افرادی .

_ آسپرین Aspirin هم یکی از قدیمی ترین داروهای ضد درد و تب به شمار میاد که اثراتش به مراتب از داروهای بالا کمتر هست .

حالا سوال مهم اینکه کدوم اینها رو بخوریم ؟ در سرما خوردگی , بروفن رو باید کلن بذاریم کنار . استامینوفن کدئین رو هم میذاریم کنار چون باید حتمن طبق دستور پزشک مصرف بشه . سه دارو باقی میمونه که شامل سرماخوردگی بزرگسال , استامینوفن و آسپرین هست . قرص سرماخوردگی بزرگسال و استامینوفن تقریبن یکی هستن و بین اونها یکی رو میتونین انتخاب کنین . پس ما حساب میکنیم دو قرص داریم . استامینوفن و آسپرین . نکته مهم در همین جاست .. افرادی که بیماری های کبدی و کلیوی دارن , نمیتونن از قرص استامینوفن استفاده کنن به همین دلیل این افراد بطور استثنا باید از آسپرین استفاده کنن . اما در کنارش بیمارانی هم داریم که دارای زخم معده هستن و یا اختلالات انعقادی خونی دارن و یا عمل جراحی کردن و یا بیماری قلبی دارن و بطور عادی روزانه آسپرین مصرف میکنن و .. این افراد نباید آسپرین مصرف کنن چون باعث رقیق شدن خون و خونریزی داخلی میشه و باید از استامینوفن استفاده کنن .

سومین درمان : شربت سرفه هست . اگه سرفه میکنین و مخصوصن سرفه خشک , حتمن باید از شربت سرفه یا شربت سینه استفاده کنین . وظیفه این شربت ها نرم نگه داشتن مخاط گلو , عدم تحریک پذیری , بند آوردن سرفه و یا ایجاد خلط هست . بهترین این شربت ها , شربت های سینه گیاهی هستن که انواع مختلفی دارن و بهترین اونها شربت سینه توسیان هست که از گیاه آویشن تهیه میشه و بسیار در درمان سرفه های عادی و خشک موثره . روزانه 3 قاشق غذا خوری میتونین ازش مصرف کنین و هیچ عوارضی هم نداره و سرفه های عادی رو بند میاره و گلو رو نرم میکنه .

چهارمین درمان : مصرف مایعات گرم بطور مداوم هست . شما باید مرتب مایعات گرم بنوشین . چند معجون هست که میتونین بسته به سلیقه , یکی از اونها رو انتخاب کنین :

_ آب جوش یک لیوان , عسل طبیعی یک قاشق غذا خوری , آب لیموترش تازه , یک قاشق مرباخوری .
_ شیر داغ یک لیوان , عسل طبیعی یک قاشق غذا خوری .
_ آب جوش یک لیوان , زنجبیل تازه ریز خرد شده نصف قاشق مربا خوری , عسل طبیعی یک قاشق غذاخوری , کنیاک یا ویسکی یا وودکا نصف استکان . ( فقط مشروبات با درجه الکل 40% ) .

** از نوشیدن مداوم چای خودداری کنید . برای اینکه چای باعث یبوست میشه و بیمار به علت کم تحرکی بیشتر از این عارضه رنج میکشه ضمن اینکه مصرف زیاد چای هم برای قلب مضر هست و اگر از چای میخواهید استفاده کنید , از چای سبز یا چای بسیار کمرنگ همراه با آب لیموترش تازه استفاده کنید . آب لیمو های شیشه ای یا عسل های مصنوعی به هیچ دردی نمیخورن !!! نکته موثر بعد از نوشیدن مایعات داغ اینه که فورن باید برین زیر لحاف و اجازه بدین که حسابی خیس عرق بشین و بعد اجازه بدین همون زیر بدنتون به آهستگی خشک بشه و بعد از زیر لحاف بیرون بیایین . این کار باعث بهبود سریعتر شما میشه .همینطور مایعاتی مثل آب میوه های طبیعی برای بیمار بسیار مفید هست . مثلن آب لیمو شیرین و آب پرتقال به همراه یک نصف قاچ لیمو ترش که سه وعده در روز به بیمار داده بشه میتونه روند بهبود رو سریعتر کنه !

پنچمین درمان : غذای بیمار هست که باید کم حجم اما مقوی باشه ! بر خلاف گذشته که دهها پرهیز غذایی عجیب و غریب داده میشد به بیماران , امروزه پرهیزی غذایی جز در موارد خاص و تنها در مورد بعضی خوراک ها , نداریم ! بیمار بجای خوردن سوپ و آش , باید فیله گوشت یا مرغ , کباب برگ , جوجه کباب , جگر , همراه با سبزیجات آب پز و تازه و آب میوه طبیعی میل کنه . تنها از خوردن ترشی , غذاهای تند و پر ادویه , طالبی , خربزه و انگور باید پرهیز بشه ! بجز اینها خوردن هر چیزی آزاد هست . خوردن سوپ و آش تنها در مواردی خوبه که بیمار گلودرد شدید داره و بلعیدن براش مشکله در این صورت هم باید سعی بشه از آش های مقوی استفاده کنین و مخصوصن سوپ مرغ . در سوپ و آش استفاده از شلغم , پیاز فراوون و گوشت مرغ برای بیمار بسیار مفید هست . شلغم تنها گیاهی هست که دارای آنتی بیوتیک طبیعی هست و پیاز و گوشت مرغ هم باعث افزایش گلبول های سفید خون میشن و روند بیماری رو سریعتر میکنن .

ششمین درمان : استفاده از مکمل های غذایی . ویتامین سی از قدیم برای سرما خوردگی معروف بوده . با اینکه نقش اون اثبات نشده در درمان سرماخوردگی , ولی بطور تجربی خوردن قرص های حاوی ویتامین سی , در بهبود سرماخوردگی نقش پر رنگی داره . بهترین اونها استفاده از قرص های ویتامین سی بصورت جوشان هست که در آب حل میشن و صد البته استفاده از قرص های خارجی توصیه میشه که کیفیت بهتری دارن !

هفتمین درمان : قرص های مکیدنی گلو ! حدود 20 سال قبل قرص های مکیدنی برای گلودرد در ایران ساخته میشد ولی در درمان هیچ نقشی رو نداشتن و حتا بیماری رو بدتر هم میکردن . امروزه قرص های مکیدنی زیادی در بازار دیده میشه که بسیار عالی هستن و بهترین اونها Strepsils هست . این قرص ها حاوی عصاره اوکالیپتوس و منتول و کمی شکر و حتا ویتامین سی و مقداری مواد بی حس کننده ضعیف هستن که باعث تسکین گلو درد و باز شدن نفس و راحت نفس کشیدن بیمار میشن و با بیحسی موضعی مخاط گلو , کمی در تسکین درد موثر هستن .

در کل راههای بسیار زیادی برای درمان سرماخوردگی وجود داره از جمله خوردن بستنی , بخور دادن , مالیدن پیه بز به زیر گردن برای جلوگیری از سرفه , دم کرده گیاهان دارویی مثل عناب و گل بنفشه و یا به دانه و حمام آب داغ گرفتن و خلاصه خیلی روش های دیگه که هر کدوم بسته به سنت ها و رسوم مردم اون منطقه جغرافیایی بکار گرفته میشن و شما میتونین هر روشی رو که از پدران و مادرانتون آموختین بکار ببرین و یا به پزشک مراجعه کنین و یا مثل روش های بالا خوددرمانی کنین . ولی بصورت روتین , روش های بالا عمومیت دارن و تائید شده هستن از طرف جامعه پزشکی ...

۲ نظر:

nooshin گفت...

in kheili matlabeh khoob o daghigh va kamelieh. khoda koneh melat bekhoonan ino.

No One گفت...

مرسی عزیزم لطف داری :)