سه‌شنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۸۶

سرخ کردن بادمجان در سه سوت

ضررهای غذاهای سرخ کردنی رو همه میدونن . ولی متاسفانه ذائقه ایرانی ها هم طوری نیست که بتونن غذاهای آب پز رو تحمل کنن و همینطور تقریبن تمام غذاهای ایرانی سرخ کرده هستن . حتا قرمه سبزی هم برای اینکه طعم خوبی پیدا کنه سبزیش رو باید سرخ کرد و در عمل ویتامین ها رو فدای طعم و مزه کرد . بادمجون جزو سبزیجاتی هست که خیلی از غذاهای ایرانی رو با اون درست
میکنن و در همه موارد هم باید سرخش کرد . اما میشه با روشی ساده و بدون دردسر بادمجون رو بطور ترکیبی سرخ و کبابی کرد که هم خیلی خوشمزه تر میشه و هم بدون روغن و سالم :

بادمجونها رو پوست بکنین و به هر ترتیبی که مایل هستین برش بزنین . گرد گرد یا دراز دراز . به مدت یکساعت بذارین بادمجونها به حال خودشون باشن تا کمی پلاسیده بشن . اگر هم نخواستین مهم نیست و همون تازه تازه میتونین کارتونو شروع کنین . در این فاصله هم کف سینی فر رو با یک ورق فویل آلومینیومی بپوشونین . حالا توی یک کاسه کوچیک کمی روغن مایع بریزین و با یک برس یا قلموی مخصوص آشپزی پشت و روی بادمجون رو روغن بمالین . فقط مقداری که کمی چرب بشه نه اینکه شُره کنه . حالا بادمجونها رو توی سینی فر بذارین و سینی فر رو هم بذارین طبق وسط فر . دقت کنید که فقط باید گریل یا جوجه گردون فر روشن باشه و نیازی به روشن کردن خود فر نیست !!!! بادمجونها که یک طرفشون برشته و قهوه ای شد , برشون گردونین و طرف دیگه رو بذارین برشته بشه . با این روش با یک تیر چند نشون میزنین :

- روغن بکار رفته خیلی کمه و کمک به سلامتی میکنه .
- بادمجونها هم سرخ میشن و هم کبابی و هم مغز پخت .
- دیگه بوی بادمجون سرخ کرده نمیگیرین و دو ساعت پای اجاق مشغول سرخ کردن نمیشین !
- زمان خیلی کمی میبره و بوی کمی توی خونه راه می افته .
** از نمک زدن به بادمجونها قبل از سرخ کردن خودداری کنید . هم باعث سرطان میشه و هم بادمجونها آب می اندازن .

یک نکته ای رو هم بگم و اونم اینکه : خیلی ها هستن که این روشهای جدید رو نمی پسندن و دوست دارن طبق روشهای سنتی پیش برن . اگه شما هم جزو این دسته از آدمها هستین , وقتی بادمجون رو پوست کندین , به سطحش کمی نمک بمالین و یکی دو ساعتی بادمجونها رو به حال خودش توی آبکش بذارین . زهر و تلخی بادمجون با نمک زدن بیرون میاد و هم روغن کمتری مصرف میشه موقع سرخ کردن و هم طعم بهتری پیدا میکنه و هم سریعتر سرخ میشه !!!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

من قبلا از این روش بادمجون تو فر سرخ کردن استفاده کردم و عالی بوده ! این روش رو توصیه میکنم

saboo گفت...

دمت گرم. این توصیه ات دقیقن همین امروز که می خوام خورش بادمجون درست کنم و عزای سرخ کردن بادمجون گرفته بودم، به دادم رسید. دستت درد نکنه.

ناشناس گفت...

پرینت گرفتم ازش برای سی‌با.
خیلی تشکر کرد:)))