پنجشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۸۶

آناناس

جزو میوه های استوایی به شمار میاد و در مناطق رطوبی و گرم و پر باران کاشته میشه . چند سال قبل در جنوب ایران هم طرحی برای کاشت آناناس اجرا شده بود که نیمه کاره رها شد . خود گیاه آناناس چندین گونه مختلف گلدار و بدون گل و میوه دار رو شامل میشه که هم جنبه زینتی دارن و هم جنبه خوراکی . آناناس بیشتر از اونکه بصورت خام مصرف بشه , بصورت کنسرو شده سرو میشه . علتش اینه که میوه آناناس اغلب شیرین نیست و زمان رسیدنش کمی طولانیه و زمانی هم که میرسه , به سرعت فاسد میشه و نمیشه نگهش داشت و باید فورن مصرف بشه چون طعم و عطرش رو از دست میده . به همین دلیل اونو بصورت کنسرو در میارن .
- آناناس هم در صنعت شیرینی پزی و هم آشپزی کاربرد داره . بعنوان دسر یا تزئین روی شیرینی ها . بستنی و حتا در تهیه بعضی خوراک ها و پیتزا و ... استفاده میشه .
- از خواص منحصر به فرد آناناس داشتن آنتی اکسیدان و کلسیم بسیار بالا ست . اين ميوه منبعى غنى از ويتامين ث به شمار میاد که خودش بنوعی آنتی اکسیدانه . همچنين آنزيم بروميلين ( Bromelain ) در این میوه وجود داره که سرعت بخشیدن به زخم ها و مخصوصن جراحی های باز و زایمان نقش بسيار مهم و موثرى بازی میکنه . برای همین هم هست که برای بیماران بستری در بیمارستان بیشتر کنسرو آناناس برده میشه .
- آنزيم بروميلين ، يك ضدالتهاب طبيعیه که باعث بهبود سریع زخم ها و جراحات میشه . آناناس تازه خاصیت ضد التهاب دستگاه گوارش رو داره و بیمارانی که دچار زخم معده و روده هستن و یا معده ضعیفی دارن این میوه براشون خیلی مفیده چون هضم غذا رو سریعتر میکنه و ساده تر .
وجود ویتامین ث در آناناس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه و از طرفی خود ویتامین ث هم رقیق کننده خون و حلال چربی و کلسترول هست و هم آنتی اکسیدان به شمار میاد . همینطور التهابات دهانی و لثه ها رو درمان میکنه .
- يكى از خواص خیلی مهم آناناس كمك به ساخت استخوان هاى سالم و استحكام استخوان ها ست . این میوه برای بهبود شکستگی های استخوانی خیلی مفیده چون غنى از منيزيم و کلسیم هست و هر دو براى ساخت استخوان ها ضرورى هستن . آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن کودکان و بلند شدن قد و استحكام استخوان ها در پسران مى شه . يك فنجان آب آناناس حدود ۷۳ میلی گرم منيزيم مورد نياز روزانه بدن رو تأمين مى كنه !

مغزی ترین قسمت آناناس مغز اون هست که خوشمزه ترین و شیرین ترین قسمت رو تشکیل میده .
اگه آناناس رو میخواهید تازه بخورید در انتخاب کردنش کمی دقت کنید . آناناس رو نه از روی رنگ یا ظاهر که از روی بوی اون میتونین تشخصی بدین که رسیده ست یا مرغوبه . وقتی آناناس رو در دست گرفتین سطح وسطش رو بو کنید . اگه بوی خوش و عطر مانندی داد بدونین رسیده ست و طعم خوبی داره . اما عجله نکنید !!!! حتمن 2 تا 3 روز قبل از خوردن , آناناس رو بیرون یخچال و در دمای معمولی اتاق قرار بدین تا شیرین تر بشه ! زمانی هم که اونو برش میزنین , همه ش رو بخورین . باقی گذاشتنش طعم و خاصیتش رو از بین میبره . از خرید آناناس هایی که بوی خوبی ندارن یا روی پوستشون لکه های قهوه ای یا تیره دیده میشه خودداری کنید . همینطور از خواص جالب آناناس ترد کردن گوشت هست که مقداری از گوشت رو به آب آناناس آغشته کنید تا هم خوش طعم و هم ترد بشه . در کل آناناس در شیرینجات و مخلوط با ماست و بستنی و پیتزا و سالاد میوه و ... مصرف داره .

یک نکته جالب دیگه در آناناس هم اینه که قسمت سر آناناس که برگ داره , میتونه بعنوان یک گیاه جدید منزلتون رو تزئین کنه ! موقعی که سر آناناس رو میبرین , به اندازه 2 تا 3 سانتیمتر از گوشتش رو هم بذارین با برگ ها باقی بمونه . دسته برگهای جدا شده رو به مدت 2 روز بذارین کناری تا قسمت پایینی بریده شده کمی خشک بشه . بعد از دو روز نوبت کاشت گیاه آناناس هست . یک گلدان رو تا بالا از خاک پر کنین و ساقه سبز آناناس رو وسط گلدون بذارین و بعد اطرافش رو تا قسمت ابتدای برگ ها از خاک پر کنین و خاک رو دائم مرطوب نگه دارین . بعد از چند هفته گیاه ریشه میگیره و شروع به رشد میکنه . گیاه آناناس شبیه گیاه یوکا هست . تقریبن مثل نخل بدون ساقه میمونه .

۲ نظر:

Unknown گفت...

سلام
چند ماهی میشه من آناناس کاشتم ریشه هم داده اما برگ های داخلش جوانه نزده خشک میشه و برگ های قدیمی سبز مانده علت اینکه رشد نمی کند چیست ؟میشه راهنمایی کنید.

ناشناس گفت...

دلیلش خشک بودن محیط هست . آناناس نیاز به محیط ی با رطوبت بالا داره . شاید هم خاک زیاد غنی هست . میتونی با یه مهندس کشاورزی مشورت کنی یا توی اینترنت سرچ کنی .