دوشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۰

روش نگهداری از جوجه ها

چند روز پیش یه کلیپ توی اینترنت دیدم در مورد رنگ کردن جوجه های یک روزه و آماده کردنشون برای فروش در بازار . متاسفانه در ایران همه ساله در فصل تابستان جوجه های یک روزه رو میارن در میدون های اصلی شهر و با قیمت خیلی کمی به فروش میرسونن . شاید جالب باشه بدونین از هر صد جوجه شاید تنها 4 یا 5 عدد از اونها زنده بمونن و باقی همگی میمیرن . علت مرگ این جوجه ها نگهداری نکردن درست از اونها و حمل و نقل اشتباه اونهاست که باعث مرگ و صدمه دیدن اونها میشه . چون میدونم در ایران تا این فرهنگ جا بیافته که حیوانات هم دارای حقوقی هستن و جای جوجه مرغ در آپارتمان نیست و اسباب بازی کودکان هم نیست , روش نگهداری و مراقبت از جوجه ها رو مینویسم :

از بچگی یکی از تفریحات خود من هم نگهداری از جوجه ها بود و عشق عجیبی به اونها داشتم . یادمه هر بار که تابستون میشد و چند تایی جوجه میخریدیم , همشون میمردن و یا گاهی فقط یکی از اونها زنده میموند . این ماجرا ادامه داشت تا اینکه پدرم از یکی از دوستانش سوال کرد و راه جالبی رو پیشنهاد کرد که باعث شد دیگه هیچ وقت جوجه های من نمیرن !

- خرید جوجه :

در موقع خرید جوجه ها دقت کنید جوجه هایی رو بخرین که جیک جیک میکنن و چشمهاشون باز هست و سرپا ایستادن . جوجه هایی که یک گوشه کز کردن و چشمهاشون رو بستن و یا پاشون لنگ میزنه , بیمار هستن و شانسی برای زندگی ندارن . جوجه ها رو بردارین و با دقت بال و پاهای ظریف اونها رو نگاه کنید . بالها رو آروم با دست باز کنین و زیر اونها رو ببینین . نباید اثری از خون مردگی باشه . اگر خون مردگی وجود داشته باشه , نشونه ضربه دیدن و شکستگی بال هست ! پاهای اونها رو هم با دقت نگاه کنید و جوجه رو روی کف دستتون قرار بدین . انگشت های سه تایی اونها نباید شل و افتاده باشه و یا اثری از زخم و خون مردگی روشون باشه . در غیر اینصورت پا شکسته و ناقص هست ! نوک جوجه ها رو هم با دقت نگاه کنید و اثری از رشد ناقص و یا زخم و عفونت نباید داشته باشه و همینطور چشم . روی سطح بدن رو هم دقت کنید تا اثری از زخم و یا کچلی نباشه !

- نگهداری اولیه از جوجه ها :

برای نگهداری از جوجه های یک روزه راه خیلی ساده ای وجود داره که همین راه باعث میشه اونها نمیرن . یک کارتن مقوایی نسبتن بزرگ رو انتخاب کنید . دقت کنید که کارتن خیس نباشه و یا متعلق به صابون و یا پودر لباسشویی نباشه چون بوی اون برای جوجه ها آزاردهنده ست . چند ورق روزنامه کف کارتن پهن کنید . یم سرپیچ لامپ رو بردارین و یک عدد چراغ خواب کوچک 15 وات به اون ببندین . گوشه کارتن رو سوراخ کوچکی بکنین و سیم برقش رو ازش رد کنین . چراغ رو روشن کنین و جوجه ها رو داخل کارتن قرار بدین . یک ظرف کوچک هم در کنار اونها دور از لامپ قرار بدین و آب تمیز توی اون بریزین . دقت کنید ظرف آبخوری اونها نباید عمیق باشه بلکه در حد یک نعلبکی ! جوجه ها به سرعت جذب چراغ خواب میشن و تا چند روز خودشونو میچسبونن به لامپ . از سوختنشون نترسین چون لامپ 15 وات هیچ حرارتی تولید نمیکنه !! در واقع این لامپ کار بدن مرغ مادر رو انجام میده و دستگاه جوجه کشی رو و گرمای لازم رو برای اونها تا مدتی که جون بگیرن تامین میکنه . خواب بیش از حد جوجه ها هم باعث نگرانی نیست و اونها تا مدت یک هفته به خواب زیادی احتیاج دارن و فقط برای نوشیدن آب و غذا خوردن از لامپ دور میشن و دوباره میرن سمت لامپ . در این زمان تا وقتی که جون بگیرن , از دستمالی کردن اونها خودداری کنید !!

- غذا دادن به جوجه ها :

به همراه ظرف آب , یک ظرف هم دانه باید در کنار جوجه ها بطور دائم در کارتن اونها باشه . غذایی که برای جوجه ها در نظر میگیرین باید خیلی مقوی و در ضمن ریز باشه تا اونها بتونن به سادگی بخورنش . غذای جوجه ها مخلوطی از یک قاشق غذا خوری آرد سفید گندم , یک قاشق غذا خوری سبوس پودر شده که میتونین از نانوایی های بربری تهیه کنین , یک قاشق غذاخوری آرد ذرت , نوک قاشق چای خوری نمک , بلغور گندم , بلغور جو , در صورتی که آبگوشت خوردین , یکی دو تکه از استخوان های باقی مانده رو بذارین جلوی آفتاب تا خشک بشه و بعد پودرش کنین و به ایم مخلوط اضافه کنین . دقت کنین که بلغور گندم و جو باید حسابی ریز باشه ! چون بعضی انواع بلغورها کمی درشت هستن !! این خوراک تا یک ماه بهترین خوراک اونها به حساب میاد . یکی از بهترین غذاها برای اونها در این دوره , زرده تخم مرغ آب پز هست که هم خیلی دوست دارن و هم در رشد اونها خیلی موثره . تخم مرغ رو بذارین آب پز بشه و بعد زرده اونو توی دست له کنین و بدین بخورن . حتا از سفیده اون هم نمیگذرن ..

- ویتامین :

جزء اصلی غذای هر کودکی ویتامین هست . چه نوزاد انسان باشه و چه حیوانات . قطره مولتی ویتامین خوراکی مخصوص نوزاد رو میتونین از داروخانه ها تهیه کنین . یک قطره از اون رو توی ظرف آبخوری جوجه ها بچکونین و یا میتونین با سرنگ محلول آب و ویتامین رو کشیده و هر هفته دو بار دهن جوجه ها رو با احتیاط باز کنید و چند قطره از این محلول رو داخل دهانشون بریزین . بعد ها از قرصهای مولتی ویتامین پودر شده در خوراک اونها میتونین استفاده کنین .

جوجه ها رو زمانی که دیدین دیگه طرف چراغ خواب نمیرن و ازش دوری میکنن , میتونین از توی کارتن خارج کنین و چراغ خواب رو هم در بیارین . از این به بعد موقع گشتن اونهاست و بهتره در محیطی مثل باغچه و حیاط و جایی که خاک و چمن داشته باشه اونها رو رها کنید برداشتن سنگ ریزه و خوردن اون توسط جوجه ها جزو عادت های اونهاست و باعث هضم غذا در چینه دان اونها میشه و برای همین باید در محیط طبیعی رها باشن و در روز چند ساعتی گردش کنن ! البته اگر در ایران هستین به شدت مراقب گربه ها باشین !!!!!!! آزاد بودن جوجه ها در فضای باز در رشد اونها اثر خیلی مهمی داره . از این موقع به بعد میتونین هر چیزی به اونها بدین . باقی مونده برنج و سبزی ناهار و شام , قطعات باقی مونده گوشت و مرغ و میوه جات و حتا سوسک و مگس و ... ! جوجه ها تقریبن همه چیز میخورن و دست رد به هیچ خوراکی ای نمیزنن ..

۱ نظر:

ناشناس گفت...

عالی بود