چهارشنبه، اسفند ۱۱، ۱۳۸۹

اصول سرو مشروبات الکلی

 با خوندن این مطلب با روش سرو مشروبات الکلی و قوانین و آداب و رسوم اون در مهمانی ها آشنا میشین . قبل از خوندن این مطلب این نکته رو تذکر میدم که نوشیدن الکل و زیاده روی کردن در نوشیدن دلیلی بر شجاعت , افتخار , بزرگ شدن , تحمل بالا داشتن , توانایی جسمانی بالا , ارزش اجتماعی , شخصیت و حتا مردانگی و غرور نیست ! بلکه نتیجه خام بدون , بی فکر بودن , بی شخصیت بودن , داشتن عقده های گوناگون شخصیتی و ... هست ! پس کسانیکه به افراط مشروب مینوشن و یا نوشیدن الکل رو باعث افتخار میدونن و دیگران رو هم وادار به نوشیدن میکنن , افرادی نادان و کم ظرفیت و دارای مشکلات روانی و شخصیتی عمیقی هستن که برای سرپوش گذاشتن بر روی اونها به الکل روی میارن ! پس اگر مایل به مصرف مشروبات الکلی هستین , بدونین که یک فرد متمدن و با شخصیت و امروزی , هرگز بیش از حد مجاز الکل مصرف نمیکنه و نوشیدن بیش از اندازه , شخصیت و هویت و تربیت و ادب اجتماعی فرد رو زیر سوال میبره :

در مهمونی یا پارتی هایی که برگزار میکنیم و در اونها مشروبات الکلی سرو میشه , نکاتی رو باید قبل از برگزاری مهمونی رعایت کرد ! اصلی ترین اونها زمان هست ! مهمونی ایرانی ها معمولن طولانی هست و از عصر شروع میشه و تا نیمه شب ادامه پیدا میکنه . اگه قراره که فقط یه دوره دوستانه باشه و شام سرو نمیکنین , از مشروبات سبک به همراه غذاهای انگشتی و مزه های مختلف استفاده کنین . ولی اگه در مهمونی شما شام قرار هست که سرو بشه , زمان بندی نقش مهمی رو داره و زمان نوشیدن و خوردن غذا باید فاصله بندی شده باشه !

_ نکته بعدی تعیین درجه حرارت محیط هست که خیلی مهمه در این نوع مهمونی ها . دمای محیط رو طوری تعیین کنین که در تابستون کسی عرق نریزه و در زمستون نیاز به پوشیدن لباس گرم نباشه ! چون با مصرف مشروب دمای بدن بالا میره به همین دلیل تهویه مناسب نقش مهمی رو در لذت بردن مهمون ها از مهمونی بازی میکنه !

_ انتخاب موسیقی هم نقش مهمی رو در مهمونی ها داره . در آغاز مهمونی و با اومدن مهمون ها از موسیقی ملایم استفاده کنین و بعد از سرو اولین مرحله مشروب , از موسیقی هایی با ریتم تند و شاد استفاده کنین تا مهمون ها حسابی به وجد بیان . زمان سرو شام از موزیک های لایت و بی کلام استفاده کنین و بعد از شام هم از موزیک های شاد با ریتم آروم هر چند متاسفانه در مهمونی های ایرانی بعد از شام موزیک های تند میذارن و شروع به رقص میکنن که غلط هست !!!

_ دکوراسیون محیط هم نقش مهمی داره . مکان نسبتن وسیعی رو برای رقص در نظر بگیرین و اون قسمت رو خالی از وسایل اضافی و شکستنی مثل میز و صندلی و مبل و دکورها بکنین . کناره های دیوارها صندلی قرار بدین و یک قسمت از سالن رو میز نسبتن بزرگی قرار بدین و روی اون مشروبات و خوراکی ها رو قرار بدین که بهتره قبل از ورود مهمون ها این کار انجام شده باشه . در این محل باید ابزاری شامل :

چوب پنبه کش ، تشتک باز کن ، لیوان یا گیلاس دو برابر تعداد مهمون ها برای سرو هر نوع مشروب ، آب سرد ، آب میوه ، نوشابه های غیر الکلی ، سودا یا آب گازدار , تنقلات مختلف از جمله انواع مزه های مناسب با نوع مشروب ، چیپس ، لیمو ترش ، کارد تیز ، نمک ، دستمال کاغذی ، ظرف یخ با انبرک ، بشقاب های یکبار مصرف کوچک ، سینی ، سطل زباله دردار ، چنگال های کوچک یا خلال دندان برای برداشتن خوراکی های انگشتی یا مزه ها مخصوصن برای برداشتن زیتون و پنیر و ... ، نی نوشابه کوتاه و بلند و همزن و لیوان های مخلوط کردن کوکتل و ...  قرار بدین . همینطور انواع مشروبات رو از قبل روی میز بچینین بجز مشروباتی که نیاز به سرو کردن در حالت خیلی سرد دارن و باید در یخچال نگهداری بشن مانند شامپاین ، شراب گاز دار ، شراب سفید , شراب دبش و آبجو .

_ اولین مرحله سرو مشروب با شما یا در واقع همون میزبان هست ولی در نوبت های بعدی خود مهمون ها مشروب مورد نظرشون رو انتخاب و سرو میکنن . البته میتونین این وظیفه رو به عهده کسی که با انواع مشروبات و فن ترکیب اونها آشناست بذارین .

_ رسم اینه که مشروب رو اول برای مهمان زن و سپس مرد سرو میکنن و سپس میزبان برای خودش مشروب بریزه ! پس این نکته رو فراموش نکنین .
_ قبل از سرو دوباره مشروب در لیوان میهمان , حتما ازش اجازه بگیرین .

_ همیشه از لیوان تمیز استفاده کنین بخصوص لبه لیوان مشروب رو با انگشت لمس نکنین . چون در مهمونی ها عطر یا ادکلن استفاده میشه و دست شما حتمن آغشته به انواع بوی عطرهایی هست که مهمان ها استفاده کردن و شما با اونها دست دادین و کسی مایل به نوشیدن از لیوان مشروبی نیست که از لبه اون بوی عطر به مشام می رسه . برای همینه که در رستورانها یا بارهای درجه یک برای سرو مشروب از دستکش سفید استفاده میکنن !

_ استاندارد سرو مشروب رو رعایت کنین مگه اینکه میهمان تمایل به مصرف بیش از اندازه مشروب داشته باشه . به عبارتی بیش از حد به مهمون ها مشروب ندین ! بهتره که از سرو پشت سر هم مشروب خودداری کنین و فرصت کافی بدین تا اثر الکل سرو قبلی کاهش پیدا کنه و این کار باعث لذت بردن بیشتر مهمون ها میشه چون مجلس مهمانی هست نه مجلس عرق خوری !

_ گاهی بعضی افراد با نوشیدن مشروب ممکنه کنترل خودشون رو در حضور جمع از دست بدن . در این مواقع برای بار اول به همسرش اطلاع بدین که در این مورد به شخص تذکر بده . در صورت ادامه از سرو مشروب به اون شخص خودداری کنید و نام این شخص رو برای مهمانی بعدی از لیست دوستانتون خارج کنید !!

_ در مهمونی ها سعی کنید از سرو مشروبات الکلی سنگین به صورت سک ( خالص ) خودداری و از مهمان در مورد مواد رقیق کننده مثل یخ ، نوشابه غیر الکی ، آب یا آب میوه سوال کنید ولی اگر مهمان مایل به مصرف مشروب رقیق شده یا طعم دار یا همون کوکتل نبود اصرار نکنید .

_ هرگز به میهمانان برای نوشیدن مشروب اصرار نکنین و بقول معروف تعارف زیادی نکنین . مخصوصن اگر مهمانی دارین که اهل مشروب نیست ! چون ممکنه دلیلی برای صرف نکردن مشروب داشته باشه حالا یا دلایلی مذهبی یا اجتماعی یا هر چیز دیگه ای . بجای مشروب از آب میوه یا نوشیدنی های غیر الکلی بهش تعارف کنید .

_ مشروب رو باید جرعه جرعه نوشید و قبل و یا همراهش باید غذاهای سبک و کم حجم ( که به زبان خودمونی بهش مزه میگیم یا خوراک های انگشتی ) مصرف کرد . مصرف الکل با شکم خالی شدیدن ضرر داره و غلط هست و اثر بدی روی سلامتی میذاره !

_ هنگام ریختن مشروب ، لیوان رو روی سطح صاف میز یا سینی قرار بدین و روی دست مشروب سرو نکنین بجز آبجو چون لیوان باید مایل باشه موقع ریختن !!

_ مشروبات الکلی رو قبل از باز کردن تکان ندین چون هم باعث ایجاد کف و حباب در اونها میشه و اگر گازدار باشن , باعث پاشیدن اونها میشه و نشونه ناشی بودن مهماندار هست و اگر از جنس شراب باشه , ممکنه رسوب یا لرد شراب با مایع مخلوط بشه و باعث کدر شدن و بد رنگی بشه که به اصطلاح به این نوع شراب میگن : از دهن افتاده !

_ هنگام باز کردن در شیشه مشروب های گازدار مخصوصن شامپاین , دهانه بطری رو به سمت دیگران نگیرین چون ممکنه به چشم اونها برخورد کنه !!

_ سرو مشروبات الکلی سنگین تنها بسته به تقاضای مهمان باید باشه و در مهمانی ها مشروبات سنگین سرو نمیکنن مگر برای درست کردن کوکتل ها ! برای رقیق کردن مشروبات الکلی سنگین از موادی مثل : یخ ، آب میوه ، سودا ، تونیک ، نوشابه های غیر الکلی ، آبلیمو ، گاز کربنیک ، عصاره های معطر شیمیایی ، آب و حتا سس فلفل مایع استفاده میکنن ! تنها کنیاک و براندی در هوای معمولی محیط و بدون هیچ طعم اضافی و به صورت سک سرو میشن و اونها رو نمیشه در ساخت کوکتل بکار برد !

_ برای سرو آبجو باید اون رو در لیوان هایی که از قبل در یخچال یا فریزر گذاشتن و سرد شده سرو کرد و معمولا استانداردش از 230 سی سی کمتر نیست که بهش پاینت گفته میشه . در هنگام ریختن آبجو در لیوان حتما باید لیوان رو با زاویه 45 درجه گرفت که ریزش آبجو در لیوان باعث کف فراوان روی لیوان نشه . آبجو رو با ملایمت در لیوان میریزن و آبجو میتونه تا دهانه لیوان پر بشه . مقدار کف روی لیوان آبجو باید در حدود دو تا سه سانتیمتر باشه و بیشتر از این مقدار نشانه ناشی بودن میزبان هست . آبجوهای غلیظی مثل گینس رو برعکس آبجوهای دیگه خیلی آروم در لیوان میریزن و گاه تا 2- 3 دقیقه پر کردنش طول میکشه !

۳ نظر:

سميرا گفت...

مرسي! خيلي مفيد بود

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز.
من خیلی از مطالبتون استفاده می کنم. دستتون درد نکنه.
خواهشی داشتم، چنانچه ممکن تهیه سرکه انگور رو هم توضیح بدید. من خیلی تو این زمینه به مشکل برخوردم.

fariba گفت...

kheili aali , va mofid bood , mamnoonam