چهارشنبه، دی ۰۴، ۱۳۸۷

نون خامه ای


یکی از آسون ترین و ساده ترین و کم خرج ترین شیرینی هایی که میتونین درست کنین نون خامه ای هست . مواد ارزون و وسایل ساده و روتین که در هر منزلی و آشپزخونه ای پیدا میشه . البته روش های دیگه هم هست ولی من ساده ترین و کم خرج ترینش رو نوشتم .

مواد لازم :

- یک لیوان آرد سفید گندم .
- یک لیوان آب .
- پنجاه گرم کره .
- نوک قاشق چایخوری نمک .
* تخم مرغ به مقدار کافی !
- روغن مایع برای فرم دادن به خمیر .

وسایل مورد نیاز :

- یک عدد قابلمه کوچک تفلون .
- همزن شیرینی پزی .
- یک عدد لیوان معمولی آبخوری .
- کاغذ روغنی مخصوص فر .
- سینی فر .

مواد لازم برای تهیه خامه :

*خامه مایع یا خامه از نوع مدیوم یا اسپری خامه .
- پودر قند به مقدار لازم .
- وانیل مایع چند قطره .
پودر کاکائو برای شکلاتی کردن خامه در صورت دلخواه .

* نکته : من برای پیمانه زدن از یک لیوان ساده استفاده کردم که هم برای آب و هم برای آرد یکسان هست . با هر لیوانی که آب پیمانه میکنین با همون لیوان هم آرد رو پیمانه کنین .

طرز تهیه :

ابتدا قابلمه رو روی اجاق میذاریم و یک پیمانه آب و مقدار نمک گفته شده رو داخل قابلمه میریزیم و صبر میکنیم تا آب جوش بیاد . وقتی آب جوش اومد , کره رو اضافه میکنیم و صبر میکنیم تا کره آب بشه . شعله رو کم میکنیم و سپس یک پیمانه آرد رو اضافه میکنیم و شروع به مخلوط کردن خمیر میکنیم . خیلی سریع کمتر از دو دقیقه خمیر و آب و کره بصورت توده ای گرد در میاد و حالت دنبه پیدا میکنه و خیلی راحت از ظرف جدا میشه . اجاق رو خاموش میکنیم و قابلمه رو میذاریم کنار تا خنک بشه . اگه تخم مرغ ها رو داغ داغ به خمیر اضافه کنیم , نون ما بوی بد تخم مرغ میگیره و قابل خوردن نمیشه به همین دلیل باید صبر کنیم تا خمیر خوب خنک بشه .

بعد از خنک شدن خمیر , اونو به داخل مخزن همزن برقی منتقل میکنیم و سپس شروع به شکستن تخم مرغ ها بصورت یکی یکی میکنیم . دلیل اینکه من تعداد تخم مرغ رو ننوشتم و فقط گفتم به مقدار لازم , برای این بود که باید دونه دونه تخم مرغ ها رو بکشنیم و اگر خمیر سفت بود , دومین تخم مرغ رو اضافه کنیم و به همین ترتیب تا وقتی که شُلی مورد نظرمون اندازه بشه . شُل بودن خمیر نباید طوری باشه که خمیر از قاشق شُره کنه بلکه باید کشدار باشه یعنی از فرنی خیلی سفت تر . اونقدر تخم مرغ اضافه میکنیم تا این حالت در خمیر ایجاد بشه . نه شل شل باشه که از قاشق شُره کنه و نه سفت سفت که از قاشق جدا نشه . معمولن 3 عدد تخم مرغ کافی هست .

وقتی که خمیر آماده شد , یک ورق کاغذ روغنی مخصوص داخل فر , کف سینی فر پهن میکنیم و سپس با قاشق گلوله های کوچک به اندازه گردو به فاصله 3 سانت از هم روی کاغذ روغنی قرار میدیم .


** نکته : در صورتیکه مایل به تهیه نون خامه ای های بزرگ هستین , مقدار مواد رو طبق فرمول اصلی دو برابر کرده و گلوله های خمیر رو بزرگتر و فاصله ها چیدمان در کف سینی فر رو هم بیشتر بگیرید .
لازم نیست گلوله های خمیر گرد باشن یا مرتب . در همون حد که فقط یک تکه باشن کافی هست . بعد از گذاشتن خمیر , یک قاشق غذاخوری روغن مایع رو توی یک نعلبکی ریخته و انگشتان دست رو به روغن آغشته کرده و گلوله های خمیر رو کمی فرم میدیم و مرتب و کمی هم دایره شکل میکنیم .


حالا دمای فر رو روی 200 درجه سانتیگراد قرار داده و بعد از گرم شدن , سینی نون خامه ای ها رو داخل فر قرار میدیم . مدت پخت رو هم به این دلیل ننوشتم چون بسته به نوع فر و اندازه گلوله های خمیر , متفاوت هست . معمولن بین نیم ساعت تا چهل دقیقه زمان کافی هست . اما برای اطمینان زمانیکی گلوله های خمیر پف کردن و روی اونها کمی طلایی شد , زمان پخت به پایان میرسه . سینی فر رو در آورده و میذاریم تا کاملن خنک بشن !


طرز تهیه خامه :

شما به چند روش میتونین خامه بکار ببرین . میتونین از اسپری های خامه که شیرین هستن و زده شده و در ضمن سبک و کم کلسترول , استفاده کنین که کارتون خیلی ساده میشه . میتونین از بسته های کیسه ای خامه از نوع مدیوم استفاده کنین که کمی از شیر غلیظ تر هستن . و میتونین از خامه های بسته ای پاستوریزه یا هموژنیزه که بعنوان خامه صبحانه فروخته میشن , استفاده کنین .
اگر از خامه های اسپری استفاده میکنین , کافیه نون ها رو برگردونین و نوک اسپری رو به ته نون فرو کرده و خامه رو تزریق کنین . توی نون کاملن تو خالی هست . اگر از خامه مایع استفاده میکنین به روش زیر عمل کنید :

- خامه رو داخل مخزن همزن برقی ریخته و 3 تا 4 قطره وانیل مایع و یا خیلی کم وانیل شکری به خامه اضافه کنید و به اندازه ای پودر قند به خامه اضافه کنید که شیرینی اون به ذائقه شما خوش بیاد . بعضی ها خامه خیلی شیرین دوست دارن و بعضی ها کم شیرین . اگر هم مایل به تهیه خامه کاکائونی هستین , همین جا کمی پودر کاکائو به خامه اضافه کنید . همزن برقی رو روشن کردن و با درجه متوسط شروع به زدن کنید .
** خیلی مهم !! دقت کنید دائم بالای سر خامه باشین به محض اینکه پره های همزن , باعث ایجاد شکل و خطوط در مایع خامه کردن , همزن رو خاموش کنید . به عبارتی زمانیکه خامه سفت شد و فرم گرفت , همزدن رو باید متوقف کرد در غیر اینصورت خامه به سرعت تبدیل به کره میشه و میبُره ! خامه رو توی یخچال گذاشته تا کمی سفت تر بشه و سپس بوسیله قیف و ماسوره مخصوص به زیر نون خامه ای تزریق و یا نون ها رو با کارد از وسط بریده و با قاشق داخل نون ها رو پر از خامه میکنیم .
- در روش سوم که استفاده از خامه پاستوریزه هست , موارد بالا رو تکرار کرده و فقط چند قاشق غذاخوری شیر به خامه اضافه میکنیم و خیلی کم میزنیم . اونقدری که خامه سفت شد , همزدن رو متوقف میکنیم . چون این خامه ها اصولن سفت هستن .

به همین سادگی و با کمترین هزینه و وقت میتونین نون خامه ای درست کنین . با اندازه هایی که در بالا نوشتم , میتونید شانزده عدد نان خامه ای سایز متوسط تهیه کنید .

۲ نظر:

ناشناس گفت...

پیشنهاد اینکه همیشه یک عکس وقتی غذایی که پختی آماده شد بزار اینجا بابا همیشه اون آخرین عکس باید محصول کامل باشه.

shekamoo گفت...

واقعا ممنون
رفتم درست کنم