شنبه، مهر ۱۷، ۱۳۸۹

رفع چین و چروک پوست با خوراکی ها

شاید براتون خنده دار باشه که چطور میشه چروک های پوست رو با خوردن و با استفاده از خوراکی ها از بین برد ! قبل از اون به سراغ یک ضرب المثل ایرانی میرم که میگه : پیشگیری بهتر از درمانه ! پس شمایی که این مطلب رو میخونی و هنوز صورتت مثل کاغذ مچاله شده نشده , فرصت داری تا هم جلوگیری کنی و هم اگر هم پوستت کمی چروک شده , اونو شاداب و صاف بکنی البته نه اینکه تصور کنی با خوردن این خوراکی ها پوستت رو اطو بخار میکشی ! بلکه خیلی بهتر از قبل به نظر میایی .. هر چند نمیشه جلوی پیری و فرسودگی سلولهای پوست رو گرفت ولی میشه مثلن بجای اینکه در 40 سالگی پلاسیده به نظر برسیم , این وضعیت در 70 سالگی برای ما اتفاق بیافته . اگه روزانه خوراکی های زیر رو مصرف کنیم و در رویه زندگیمون اصولی که گفته میشه رو رعایت کنیم به وضوح آثار رفع چین و چروک رو در پوست خودمون خواهیم دید حتا در هفته های اول و همینطور اگه جوان هستیم , این روند رو به تاخیر خواهیم انداخت :

- استفاده از ماهی : خوردن ماهی و میگو مخصوصن ماهی هایی که دارای گوشتی چرب هستن مثل ماهی آزاد یا سالمون در هفته یکبار , به شما کمک میکنه تا پوستتون خیلی دیرتر چروک بخوره و فرسوده تر بشه . ماهی سالمون که رنگ گوشت اون نارنجی هست و در تمام دنیا طرفدار داره , دارای اسیدهای چرب امگا 3 بسیار زیادی هست و با اینکه گوشت این ماهی چرب هست ولی نه تنها شما رو چاق نمیکنه بلکه باعث شادابی پوست و کارکرد بهتر سیستم قلب و عروق شما میشه و از سکته های قلبی و مغزی و لخته خون هم جلوگیری میکنه و همینطور باعث دیرتر از بین رفتن سلول های مغزی شما میشه .

- استفاده از هویج در برنامه غذایی روزانه : خوردن فقط دو عدد هویج چه بصورت خام و یا پخته شده باعث میشه پوست شما همیشه شاداب بمونه . بتاکاروتن موجود در هویج باعث این خاصیت میشه و پوست شما رو از پرتوهای مضر خورشید حفظ میکنه و مثل کرم ضد آفتاب عمل میکنه ضمن اینکه بتاکاروتن آنتی اکسیدان هم هست و از مرگ و تخریب سلولی جلوگیری میکنه خواه سلول های پوست باشه یا سلول های دیگه بدن . هویج با داشتن ویتامین A این خاصیت رو تقویت میکنه و برای پوست بسیار مفیده . ولی این نکته رو  بدونین که خوردن بیش از اندازه هویج باعث نارنجی شدن پوست شما و تجمع بتاکاروتن در زیر پوست میشه ! پس همون دو عدد ..

- گوجه فرنگی : گوجه فرنگی یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست بدن به شمار میاد . رنگدانه های گوجه فرنگی و مخصوصن ژل موجود در دور تخم گوجه فرنگی و سرشار بودنش از ویتامین سی و آ باعث شادابی پوست میشه . وجود آنتی اکسیدان هم مثل هویج باعث دیرتر تخریب شدن سلول های پوست میشه . از طرفی گوجه فرنگی خاصیت ضد سرطانی داره و اگر زمینه ژنتیکی بیماری سرطان پوست داشته باشین از جهش اون جلوگیری میکنه .

- اسفناج و سبزیجات برگ سبز : خوردن روزانه اسفناج و همینطور سبزیجاتی با برگ های سبز تیره , باعث درخشان شدن پوست و مخصوصن چشم های شما میشن . از طرفی باید بدونین که در اسفناج آهن وجود نداره و داشتن آهن در اسفناج افسانه ای بیش نبوده ولی سرشار از انواع ویتامین هاست که خوردن اون رو لازم میکنه . در اسفناج مقدار کمی سلنیوم وجود داره که برای ترمیم پوست مورد نیاز هست . از طرفی سبزیجات مانع یبوست در فرد میشن و یبوست مهم ترین عامل چروک پوست و تیره تر شدن پوست هست که با خوردن سبزیجات میشه اونو رفع کرد و پوست رو درخشان و شاداب و روشن کرد .

- آواکادو : این میوه که در فارسی به گلابی تمساح هم معروف هست , یکی از بهترین میوه ها برای پوست به شمار میره . این میوه چربی فوق العاده زیادی از نوع بسیار خوب در خودش داره و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هست . چربی این میوه به حدی هست که موقع پوست کندن دست رو چرب و روغنی میکنه ولی با وجود این همه چربی , هیچ ضرری برای بدن نداره . خوردین این میوه در سالادها کمک بسیار زیادی به حفظ شادابی پوست شما میکنه و اگه بطور مرتب مصرف بشه تا 20% از چروک های پوستی رو از بین میبره . این میوه در ایران در استان مازندارن به زیر کشت انبوه رفته و به زودی به بازار وارد میشه .

- مغزها و خشکبار : خشکبار و مخصوصن مغزها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از چروک پوست بازی میکنن . بهترین مغزها برای پوست , بادام زمینی و گردو هستن که این دو باعث رفع چروک پوست میشن چون حاوی امگا 3 و همینطور سلنیوم به مقدار بسیار زیاد هستن که برای ساخته شدن و ترمیم پوست و مو و شادابی و سلامت اونها توسط بدن استفاده میشه . ضمن اینکه روزانه فقط نیاز هست دو عدد بادام زمینی و یک عدد مغز گردو مصرف بشه و همین نیاز بدن رو تامین میکنه . گردو با اینکه بسیار چرب هست ولی جالبه بدونین که اگر کلسترول بالایی داشته باشین خوردن روزانه دو عدد مغز گردو باعث کاهش 40% کلسترول خون و همینطور شادابی پوست شما میشه !

- حبوبات : حبوبات به دلیل داشتن پروتئین بالا و کالری کم و همینطور مقدار زیادی فیبر , یکی از بهترین ها برای پوست بدن هستن . قسمتی از بدن که در اون فیبر تجمع میکنه روده بزرگ انسان هست . روده بزرگ آب مواد غذایی رو جذب میکنه و موادی که فیبر بالایی داشته باشن آب زیادی هم در خودشون جمع میکنن و آب هم یکی از مهمترین مواد برای داشتن پوستی درخشان و بی چروک شناخته میشه و کم آبی باعث چروکیدگی پوست میشه . پس مصرف حبوباب به مقدار کم و منظم باعث ذخیره مقدار مورد نیاز آب در روده ها و داشتن پوستی صاف میشه .

- آب انگور : آب انگور مخصوصن آب انگور قرمز نقش مهمی در سلامت پوست بدن و صاف و شفاف بودنش بازی میکنه . آب انگور باعث خوش رنگ شدن پوست میشه . از طرفی هم انگور پاک کننده خون هست و خون تمیز میتونه مواد مغذی بهتر و بیشتری رو به پوست برسونه . همینطور انگور دارای ماده ای بنام پلی فنول هست که مانع چروک پوست میشه و خاصیت آنتی اکسیدانی بالای اون هم کارآیی مشابه سایر موادی که گفته شد رو داره .

- شکلات تلخ : بهترین ماده برای پوست و سلامتی انسان ! شکلات تلخ نوعی شکلات هست که در اون شیر و شکر به مقدار خیلی کم بکار میره و مقدار تلخی اون با درصدی که روی جعبه نوشته شده تعیین میشه . بهترین نوع شکلات تلخ %60 درصد هست که تلخی ملایمی داره . شکلات که از کاکائو درست میشه حاوی ماده ای هست بنام فلاوونوئید Flavonoid که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به شمار میاد و نقش مهمی در نرمی پوست و ضد سرطان بودن و بهبود کارکرد سیستم قلب و عروق در بدن بازی میکنه . کسانیکه روزانه تنها 30 گرم شکلات تلخ میخورن , پوست اونها تا 40% نرم تر از کسانی هست که شکلات نمیخورن و همینطور این افراد هرگز دچار سکته قلبی نمیشن به علت آنتی اکسیدان بالایی که در شکلات وجود داره و چون شکر اون کم هست , چاق کننده هم نیست ! در منابع تاریخی زیادی نوشته شده که خیلی از پادشاهان برای زیبایی از شربت کاکائو استفاده میکردن . شکلات تلخ حتا باعث کم شدن فشار خون هم میشه و به همین دلیل اگر دچار بیماری قلبی هستین بدون نگرانی اونو مصرف کنید .

- آب : شاید خنده دار باشه ولی نقش آب از تمام خوراکی ها برای سلامت و شادابی پوست و رفع چروک های اون مهم تره . افرادی که آب کم میخورن پوست شادابی ندارن ولی این به معنی این نیست که تا میتونیم آب بخوریم . زیاد خوردن آب خودش باعث بیماری میشه چون ادرار رو زیاد میکنه و دفع پتاسیم رو باعث میشه و سبب آسیب به قلب میشه ! باید در طول روز حتمن هشت لیوان آب خورد ولی اگه در بدنتون این نیاز رو داشتین که بیشتر از این مقدار هم آب بنوشین , دریغ نکنین ولی به زور هیچ وقت بیشتر از هشت لیوان آب ننوشین . از طرفی آبی که برای شستشوی بدن بکار میره هم باید تمیز باشه و ناخالصی نداشته باشه . یکی از موادی که برای پوست بدن در دراز مشکل ایجاد میکنه کلر هست که باعث پیری و چروک پوست و حتا آلرژی و خشکی پوست میشه .

عوامل جانبی :

_ بجز عامل تغذیه و خوراک , عوامل دیگه ای در رقع چروک پوست نقش دارن که بسیار مهم هستن . یکی از اونها خواب هست . کسانیکه خواب منظم ندارن یا دچار کم خوابی هستن یا اختلال در خواب یعنی در طول سیکل خواب مدام بیدار میشن و دوباره میخوابن , پوست شفاف و صافی ندارن . ولی کسانیکه خواب خوب و راحتی دارن و در طول شبانه روز هشت ساعت میخوابن , پوست بسیار صافی دارن . دلیل اون برگشت آب به صورت در زمان خواب هست . زمانیکه شما خواب هستین , آب موجود در پوست بدن بهتر میتونه به سمت صورت و قسمت های بالایی بدن حرکت کنه . برای همین هست که زمانیکه شما بیش از اندازه میخوابین , صورتتون پف میکنه و زمانی هم که کمتر از مقدار لازم میخوابین صورت شما حالت پلاسیده و چروک و بیمار پیدا میکنه !
_ استرس داشتن به عنوان یک عامل مهم در ایجاد چین و چروک نقش داره و کسانیکه دچار استرس و هیچان زیادی هستن و زیاد عصبی میشن , پوست اونها خیلی زودتر چروک پیدا میکنه . دقت کرده باشین افرادی که زیاد میخندن , پوست بسیار صافی دارن و کسانیکه اخمو هستن و همیشه عصبانی , پوست بسیار بدی دارن .
_ استفاده از مشروبات الکلی و سیگار هم باعث ایجاد چروک زودرس در پوست میشن . درسته مشروبات الکلی در کوتاه مدت باعث شادابی پوست و سرخی اون میشن ولی به مرور این جریان برعکس میشه و پوست چروک میخوره . در غرب دقت کرده باشین افراد از سن 40 سالگی به بعد دچار چروک پوست مخصوصن در قسمت گردن و صورت میشن که یک دلیل مهم اون استفاده از مشروبات الکلی هست ! با اینکه هوا و تغذیه خوبی اونجا هست ولی به نسبت افراد سالمند در ایران و یا کشورهای شرقی , پوست غربی ها زودتر چروکیده میشه .
_ قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید هم دشمن پوست هست و باعث چروک اون میشه . خیلی ساده میتونین به پوست یک میوه دقت کنین که وقتی زیر آفتاب قرارش میدین به مرور چروک میخوره و جمع میشه . پوست هم همینطوره و به مرور پوست شما زیر نور مستقیم آفتاب چروکیده میشه . برای همینه افرادی که ساکن مناطق کویری هستن و یا کشاورزانی که زیر آفتاب باید دائم کار بکنن پوستی با چروک های عمیق دارن !
_ شست و شوی بیش از حد پوست هم بر خلاف تصور عموم باعث چروک زودهنگام پوست میشه . مگر اینکه بعد از هر بار شستشو از کرم های مرطوب کننده استفاده بشه . کسانیکه در روز 2 تا 3 بار حمام میکنن , بیشتر از کسانیکه در روز یکبار یا یک روز در میون حمام میکنن دچار چروک پوست میشن !
_ قرار گرفتن در محیط های خاص هم در ایجاد چروک نقش داره . کسانیکه در مناطق کم رطوبت و خشک زندگی میکنن مثل تهران و یا افرادی که در مناطق سردسیر زندگی میکنن , پوست اونها زودتر چروکیده میشه و برعکس کسانیکه در مناطق مرطوب زندگی میکنن پوست اونها خیلی دیرتر چروکیده میشه .

پس در کنار عوامل تغذیه ای حتمن به عوامل محیطی و مراقبت های شخصی و رفتاری هم دقت داشته باشین تا پوستتون همیشه شاداب و شفاف باشه و دیرتر دچار عارضه چروک پوست بشین .

هیچ نظری موجود نیست: