جمعه، خرداد ۱۹، ۱۳۹۱

ترشی بادمجون

 این ترشی جزو ترشی های خوشمزه و چهارفصل و بسیار سریع و ارزان قیمت هست و به سادگی میتونین اونو درست کنین در هر موقعی از سال . موادش همیشه هست و پیدا میشه و درست کردنش راحته و نیاز به زمان زیادی هم نداره :

مواد لازم :

- بادمجان قلمی یا کلفت / بدون تخم : یک کیلو و نیم .
- سیر : 5 تا 6 حبه .
- فلفل سبز یا قرمز تند : به دلخواه یا یک عدد .
- پودر گلپر : یک تا دو قاشق غذاخوری .
- سبزی شامل : گشنیز و نعنا : نیم کیلو .
- سرکه / انگور یا سیب : به مقدار مورد نیاز .
- تمبر هندی : یک بسته کوچک .
- نمک : به مقدار مورد نیاز ..

روش تهیه :

برای این ترشی , بادمجون رو به سه شکل میتونین در بیارین . یا بصورت قطعات درشت و سفت و یا بصورت درسته و یا بصورت له شده یا لیته که بهش میگن ترشی لیته بادمجون . به همین دلیل هم نوع بادمجون اینجا تعیین میشه . اگه میخواهین بادمجون ها رو بصورت درسته ترشی کنین , نیاز به بادمجون های فسقلی و قلمی و کوچک دارین . اگه به قطعات درشت حلقه شده میخواهین باشه , از بادمجون های سایز متوسط قلمی میتونین استفاده کنین و اگر لیته قراره بشه , کلفتی و نازکیش فرقی نمیکنه !! فقط بهتره که تخم نداشته باشن !!!! 
 
( برای دیدن تصاویر در اندازه اصلی روی اونها کلیک کنید )
 
 بادمجون ها رو بعد از شستن و قطعه کردن توی قابلمه ریخته و فقط تا نیم بیشتر اونها رو سرکه میریزیم . بهتره در این مرحله از سرکه های صنعتی و شیمیایی مثل سرکه وردا استفاده بکنین ! چون این سرکه رو بعد دور میریزیم ! سرکه های وردا چه قرمز و چه سفید , مصنوعی هستن . از سرکه سفید استفاده نکنین چون خیلی تند و تیز هست ! زیر قابلمه رو روشن کنین و با شعله ملایم رو به متوسط بذارین بادمجون ها توی سرکه بپزن . دقت کنین در قابلمه رو نباید بذارین جون بادمجون سریع له میشه ! این قسمت خیلی مهمه : اگر میخواهین بادمجونتون سفت باشه و قطعات ؛ شکلشون رو حفظ بکنن , همین که بادمجون ها رنگشون بنفش روشن شد و کمی فقط نرم شدن و از شکل افتادن , زیر قابلمه رو خاموش کنین و بادمجون ها رو آبکش و بذارین تا هم سرد بشه و هم سرکه ش بره و دقت هم بکنین زیاد به هم نزنین چون له میشن ! ولی اگه میخواهین بصورت لیته در بیاد , تا نرم شدن بادمجون ها پخت رو ادامه بدین .. و سپس بادمجون ها رو آبکش کنین و بذارین سرکه ش بره و خنک بشه !

تو این فاصله میریم سراغ درست کردن مخلفات ترشی :
 
اگه میخواهین ترشی شما بصورت لیته باشه , مواد افزودنی مثل سبزی و سیر و فلفل رو باید حسابی خوب ریز کنین ! بهتره از میکسرها استفاده کنین که حسابی همه یکدست بشن . خرد بشن نه که له یا خمیر بشن !!! توی یک لگن یا کاسه بزرگ پلاستیکی یا شیشه ای بادمجون ها رو ریخته و کمی سرکه اضافه میکنیم تا جایی که لب به لب اونها رو بگیره و بیشتر نشه . بهتره که از سرکه سیب استفاده کنین در این مرحله چون هم خیلی سالم هست و طبیعی و هم عطر خوبی داره ! سیرها رو بعد از پوست کندن به همراه سبزی و فلفل سبز یا قرمز تازه میکس میکنیم و به موادمون اضافه میکنیم . بهتره که فلفل رو قبل از میکس کردن , از وسط شکافته و تخم هاش رو در بیارین . تعداد فلفل هم بسته به ذائقه شماست . تند دوست دارین بیشتر بندازین و تندی اذیتتون میکنه , کمش کنین ! اگر هم فلفل تند تازه در اختیار ندارین از پودر فلفل قرمز میتونین استفاده کنین ! در مورد سبزی هم نکته مهم اینه که مقدار نعنا باید نصف گشنیر باشه . چون تلخ میشه ترشی .. نیم کیلو که گشنیز و نعنا میخرین , نعناش رو کمتر از گشنیز بگیرین !
حالا میرسیم به تمبر هندی . تمبر هندی یک طعم ملایم به ترشی میده و خیلی خوشمزه ترش میکنه . بسته تمبر هندی رو توی لیوان ریخته و سپس کمی به لیوان سرکه اضافه میکنیم و میذاریم خیس بخوره و نرم بشه ! سپس تمبر و سرکه رو توی یک آبکش کوچک با سوراخ های ریز ریخته و به باقی مواد ترشی اضافه میکنیم و هسته و آشغال هاشو جدا .. چون بعضی از تمبر هندی ها شور هستن , حالا در مرحله آخر نمک رو به ترشی اضافه میکنیم تا شور نشه ! مقدار نمک ترشی رو دقت کنین که باید ترشی همیشه خوش نمک باشه . اگه کم نمک باشه , خوشمزه نمیشه !!! مقدار گلپر رو هم ابتدا یک قاشق غذا خوری اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم و کمی میچشیم اگر عطر و طعمش کافی بود دیگه اضافه نمیکنیم ولی اگه موادمون بیشتر بود و طعم نگرفت , باز هم گلپر اضافه میکنیم . تنها دقت کنید که گلپر زیاد نریزین چون تلخش میکنه !

توی تصاویر ، من مخلفاتم رو کمی درشت گرفتم چون ترشی رو هم به قطعات درشت تر درست کردم ولی بهتر هست و قشنگ تره که ریز ریز بشن یا بقول معروف ساطوری و تنبلی رو گذاشت کنار :)

این ترشی نیاز به 24 ساعت استراحت و سپس ریختن توی شیشه نداره چون توی سرکه پخته شده و سرکه به خوردش رفته . مدت زمان استراحت این ترشی دو هفته هست و حتا زودتر هم میشه خوردش چون پخته شده و باید در جای خنک و تاریک قرار بگیره . اما اگر درسته اونو درست کردین کمی بیشتر باید بمونه تا جا بیافته ... ! خیلی سریع , خیلی ارزون و با دردسر خیلی کم یک ترشی خیلی خوشمزه ...

سه‌شنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۱

اسپری همه کاره WD – 40

این اسپری رو تقریبن توی همه خونه ها در خارج از کشور میشه پیدا کرد . در زمان نگارش این مقاله , این اسپری به ایران هم اومد ولی هنوز همه گیر نشد بود و خیلی ها ازش اطلاع ندارن و امیدوارم روزی این ماده مفید در ایران هم فراگیر بشه .. شاید بشه گفت این اسپری از نون شب هم وجودش در هر خونه ای واجب تره و همینطور برای افرادی که کار فنی میکنن ..
کاربردهای بسیار زیادی داره این اسپری مثل از بین بردن زنگ و اکسید از روی فلز , قفل هایی که به سختی باز میشن و گیر دارن رو نرم میکنه , لولای درها که روغن نیاز دارن رو روان میکنه , وسایل فلزی ای که زنگ زدن و یا جرم گرفتن رو میشه باهاش تمیز و براق کرد , برای پاک کردن وسائل از جرم و چربی و روغن های غلیظ بکار میره , برای تمیز کردن ابزارهای مختلف مثل آچارها , دریل , عنبر ها و بسیاری چیزها , روغن کاری و تمیز کردن انواع بلبرینگ و لولاها و قطعات متحرک در اتومبیل و دوچرخه و موتور و لوازم برقی گوناگول , تمیر کردن روکش های کروم , از بین بردن جای چسب از روی سطوح مثل وقتی که برچسبی چسبوندین و اونو میکنین و جای چسبش باقی میمونه , باز کردن و روان کردن انواع پیچ و مهره های زنگ زده که فقط کافی هست روی اون اسپری کنین و کمی صبر کنین و سپس بازشون کنین , پوشش دادن لوازم فلزی برای جلوگیری از زنگ زدن اونها و ... در کل بیشتر از دو هزار کاربرد مختلف برای این اسپری کشف شده .

این اسپری در آمریکا اختراع شده حدود شصت سال پیش در سال 1950 میلادی و در ابتدا برای ضد آب کردن و جلوگیری از زنگ زدگی قطعات شاتل های فضایی مورد استفاده قرار میگرفت و بعدها استفاده از اون همگانی شد . اسم این مخصول Water Displacement هست و برای همین مخفف ش رو نوشتن و شده WD . در ایران پیچ و مهره های زنگ زده رو با روغن ترمز اتومبیل باز میکنن و یا به لولاها روغن و گریس میمالن که خود این مواد بیشتر باعث چسبندگی میشن و بعد از مدتی هم کاراییشون رو از دست میدن و یا به فلز آسیب میرسونن .. اما این اسپری هم خاصیت تمیز کنندگی و هم روان کردن و روغن کاری داره ضمن اینکه مانع از نفوذ رطوبت به قطعات میشه و باعث خوردگی فلز هم نمیشه .. استفاده ازش بسیار ساده ست و کافیه چند بار تکونش بدین و بع محل یا قطعه مورد نظر اسپری کنین و تمام ...


دوشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۱

خوراک کدوی سبز

 خیلی ها مانند تهرانی ها تنها به کدوی حلوایی میگن کدو و کدوی سبز رو دوست ندارن و نمیخورن ! اما کدوی سبز جزو یکی از سیفی جات پر خاصیت به شمار میاد و اگر خوب درست بشه , خیلی خوشمزه ست . این نوع کدو هم به صورت خام در سالاد و یا سرخ کرده در خورشت ها و یا پخته شده در خوراک های سبزیجات و یا آب گرفته برای مصارف دارویی مثل پایین بردن فشار و چربی خون استفاده میشه . خوراکی که در زیر آموزش میدم , یک خوراک بسیار ساده و خوشمزه و کاملن گیاهی هست که با کدوی سبز درست میشه و زمان خیلی کمی رو میبره :


مواد لازم :

- کدوی سبز : چهار تا پنج عدد متوسط .
- گوجه فرنگی : سه عدد متوسط .
- سیب زمینی : دو عدد متوسط .
- سیر : یک تا دو حبه .
- پیاز : یک عدد متوسط .
- روغن زیتون یا هر نوع روغن مایع گیاهی : برای سرخ کردن ( به دلخواه ) .
- سویا سُس , نمک , فلفل , آب لیمو یا آبغوره : به دلخواه .

روش تهیه :

کدوها رو اگر قلمی و پوست نازک باشن , با پوست از وسط نصف میکنیم و اونها رو روی شعله متوسط با مقدار خیلی کمی روغن زیتون یا هر نوع روغن گیاهی دیگه توی ماهیتابه کمی تفت میدیم . فقط کمی که نرم بشن و روی اونها کمی طلایی بشه کافی هست .. سیب زمینی ها رو هم , همزمان در آب فقط کمی نیم پز میکنیم و سپس پوست میکنیم و به تکه های درشت خرد میکنیم و فقط برای مدت 5 دقیقه تفت میدیم در باقیمانده روغن کدوها . گوجه فرنگی ها رو هم حلقه حلقه میکنیم . حالا پیازی که داریم رو خرد کرده و کمی تفت میدیم مثل پیازداغ ولی نباید برشته و طلایی بشه و فقط کمی نرم بشه و تغییر رنگ بده . حالا یک حبه سیر رو که خرد کردیم از قبل ، اضافه میکنیم و نیم دقیقه تفت میدیم و سپس مواد رو به ترتیب اضافه میکنیم : سیب زمینی ، کدو ، گوجه فرنگی . کمی نمک میپاشیم روی مواد .. و سپس سُس رو اضافه میکنیم :
_ درست کردن سُس : مقدار دو قاشق غذاخوری سویا سُس و یک فنجان آب و کمی نمک و آبغوره یا آبلیمو رو به همراه یک حبه سیر ریز خرد شده با هم مخلوط میکنیم و سپس به موادمون توی قابلمه اضافه میکنیم . در قابلمه رو میذاریم و شعله رو کم میکنیم و برای مدت 15 تا 20 دقیقه میذاریم بپزن . نباید خیلی پخته و له بشه این غذا . همون اندازه که سیب زمینی ها پخته شد کافی هست ..
 این خوراک خوشمزه رو موقع سرو کردن ، کمی پودر سیر روش میپاشین و همراه با ماست و نون میخورین .. امیدوارم خوشتون بیاد .